Beroepskeuze

Hallo iedereen!

Mijn hele leven wou ik al een kinderarts worden, maar nu ik 17 ben heb ik er eens goed over na kunnen denken. Eigenlijk wil ik dit helemaal niet! Ik zit nu op het gymnasium en mijn pakket is ng/nt, alleen weet ik niet wat ik dus wel wil worden! Ik doe veel aan fotografie en, ik verkoop handlettering kaartjes en ook hou ik erg van reizen. Ook hoef ik niet perse te studeren.

Iemand een idee?

misschien eens praten met je mentor of een vertrouwenspersoon??
er zou toch iemand aanwezig moeten zijn die hier verstand van heeft en je wat op weg kan helpen??

Dit heb ik al eens gedaan maar mijn mentor gaf aan dat ze mij te slim vond om fotograaf of zangeres te worden (ik treed ook op in een aantal barretjes dat was ik vergeten om in mijn vorige bericht te zetten) ik vond het onzin wat ze zei maar dit zijn de beroepen die mij interesseren alleen maken dat mijn ouders en mentor niets uit…

Ik snap de reactie van je mentor en ouders wel heel goed eigenlijk. Het zou inderdaad wel heel erg zonde zijn als je niet gaat studeren of fotograaf/zangeres wilt worden.
Ik zou als ik jou was nog even goed nadenken wat jou allemaal leuk lijkt, aangezien je natuurlijk niet zomaar aan de bak kan als fotograaf of zangeres.
Het is natuurlijk jouw keuze, maar ik zou wel denken aan je toekomst.

Ik ben het er dus totaal niet mee eens dat het ‘zonde’ zou zijn als je iets gaat doen wat zogenaamd onder je niveau is.
Hoezo zou je iets moeten doen wat bij je niveau past, terwijl je iets leuker vindt wat misschien niet bij je niveau past. Natuurlijk moet je wel nagaan of het inderdaad ook realistisch is, want een goed inkomen krijgen met fotografie en zingen is inderdaad echt lastig.

Ik heb ook universiteit gedaan, maar heb weinig ambities om iets te doen op dat niveau.

Misschien kun je ook gewoon kijken naar wat je zou willen studeren ipv wat je zou willen doen. Ik ben een studie begonnen zonder echt een precies beeld te hebben van wat voor beroep ik zou willen hebben later en dat is gedurende de studie wel gekomen.

Misschien kun je ook wel gewoon een paar tussenjaren nemen. Het is echt niet erg om na je eindexamen even te kijken wat je wil (misschien kun je met je bandje wat geld proberen te verdienen, misschien kun je gaan reizen, etc.) en dan na een aantal jaar eventueel nog een studie doen.

Waarom wil je geen kinderarts meer worden? Je kan de studiekeuzetest van icares eens maken, die is best goed en kan je een studierichting geven.Wat mijn voorgangers al zeiden is dat het inderdaad lastig is om met zingen en fotografie geld te verdienen. daarbij zit er ook een verschil tussen hobby en werk.

Vind je stewardess niet iets? Ga naar beroepskeuze/studie markten

Dat wat jij hebt is gewoon een hobby. Naast je hobby moet je ook werken, anders heb je geen boterham. Zelf vind ik gamen leuk, maar van het gamen verdien ik geen geld. Als ik jou was, zou ik alsnog gaan voor het arts zijn en na je opleiding (ook tijdens) gewoon lekker je hobby uitoefenen. Tenslotte ben je niet 24 uur kinderarts, je gaat maar een paar uur in de week werken. Zie het aan als een geldbron om je hobbys te stimuleren.

Ik vind niet dat het zonde is om een studie onder je niveau te doen, wel om helemaal niet te studeren.

Zingen en fotografie zijn in mijn ogen hobby’s. Om daar echt je brood mee te verdienen later is echt heel erg lastig. Ik ken genoeg mensen die opgetreden hebben in barretjes in de hoop ooit meer dan dat te kunnen, maar meestal lukt het ze niet om verder te komen dan dat. Slechts één persoon van hen is nu nog serieus bezig met iets van zijn band te maken, en die doet gewoon een normale HBO-studie ernaast omdat de kans dat ze echt groot genoeg worden klein is. Er zijn zoveel mensen die dat willen. Daarom raad ik ook jou aan om er wel een studie bij te doen. Desnoods eentje in fotografie of naar het conservatorium.

Beroepen waar je naar zou kunnen kijken zijn: muziekdocent, muziektherapeut, zanglerares. Ik weet niet wat voor opleidingen daarbij passen.

Hooo stap 1: kies iets wat jij leuk vind ik te doen en waar jij je goed bij voelt. Je bent nu nog jong waardoor het super lastig is om iets te kiezen maar wanneer jij iets doet wat jij helemaal leuk vind is het veel makkelijker om te gaan studeren.

Over de zangeres/fotografie. Dit kan je eerst ook nog in je vrije tijd doen of eventueel later.

Ik begrijp niet helemaal waarom iedereen zo denigrerend doet over haar hobby’s :’) Of dat het erg zou zijn als ze iets ‘onder haar niveau’ zou doen. Misschien wordt ze wel veel gelukkiger als ze minder geld verdient dan een kinderarts.
Natuurlijk is het lastiger om op die manier geld te verdienen, maar dat kan ze zelf waarschijnlijk ook wel verzinnen.