Bepalen oude examens wat je cijfer wordt voor CE 2017?

editi

Ik zou je adviseren een aantal examens te pakken die je nog niet gedaan hebt (bijv, 2012 en 2013). Oefen ook met een examenbundel als je die nog voor deze tijd voor iemand kunt lenen.

Wanneer ben je begonnen met leren?

Die oude examens zeggen echt niets. Ook omdat je voor et echte examen waarschijnlijk veel meer gefocust bent. Ik zou er een paar oefenen voor het goede gevoel te krijgen en verder hopen op teksten die je goed liggen, want dat scheelt natuurlijk ook al een hele hoop.

Het kan een indicatie zijn (was bij mij in ieder geval zo), maar het bepaalt niet je uiteindelijke cijfer. Ik zou gewoon veel oefenen. Nog een (ietwat rare) tip: luister voor je examen Duits naar Duitse liedjes en voor je examen Frans naar Franse liedjes of kijk filmpjes in die taal. Bij mij hielp dat om een beetje in de taal te komen zeg maar haha.

Ik ben op dit moment een Nederlands eindexamen aan het maken van 2013.
Durend het schooljaar heb ik 2 boeken in het Duits gelezen en bij de Franse lessen elke week 1 of 2 leestekstjes gemaakt.
Ik ben eigenlijk al het hele jaar naar het eindexamen toe aan het werken. Ik ben wel vanaf vrijdag hele eindexamens in een keer aan het maken net als zaterdag en vandaag (maandag).
Morgen begin ik elke dag 3/4 uurtjes aardrijkskunde te leren tot 15 mei.

Ik wil je absoluut niet bang maken of op een negatieve manier overkomen. Die oude exmanens zeggen niet al te veel maar zeggen ook niet niks. Als je inderdaad zulke cijfers haalt is het (naar mijn idee) geen verstandig idee om alleen 2 teksten te doen op een dag. Je hebt nog 3 weken en als je elke dag goed benut kan je echt wel heel ver komen!
Je moet echt prioriteiten stellen en er voor gaan tijdens deze weken, zodat je straks je diploma hebt.

• Een gouden tip: ga examenbundels lenen van je lokale bibliotheek!! Ga gelijk naar de website en reserveer ze nu meteen voor de vakken die nog aanwezig zijn!! Ze zijn zo uitgeleend.
  • Ga in de bieb leren en doe je tel uit. Je kan daar echt super veel leren op een dag.
  • Bij Duits en Frans moet je op je teksten bij elk woord en zin de Nederlandse vertaling schrijven!! (Dit helpt mij heel erg bij Duits) nauurlijk moet je niet tijd verspillen aan onnodige, logische zinnen. Je mag schrijven op je examens.
  • Onderstreep bij Nederlands zinnen in een tekst die jou mogelijk de antwoorden kunnen bieden. (Signaalwoorden, verbanden, etc. etc.)
  • Plan je leervakken goed. Ga niet op 1 dag urenlang stampen. Nu je de tijd hebt, plan bijv. 1 hfdst. leren per dag en dan uit je bundels en of teksten werken voor je talen. Neem pauzes!!

Het meest belangrijke is, geloof in jezelf en ga ervoor… laat het niet over aan je lot!

Ik denk toch dat je die teksten niet op een ‘goede manier’ maakt. Want hoe begin je aan een tekst, hoe bepaal je wat je wel/niet vertaalt, hoe lees je vragen en antwoorden en ben je op andere gebieden (luisteren/grammatica) wel goed in die talen? En ook is het belangrijk dat je wel genoeg tijd hebt om zo’n toets te maken.

Er zijn namelijk een hoop dingen die het een stuk makkelijker maken om zo’n tekst te ontleden, maar ik kan uit jouw beschrijving niet echt opmaken waarom het niet zo goed gaat. Dan kan je wel veel teksten oefenen, maar als je zulke wisselende resultaten blijft halen, gaat het misschien toch ergens mis in hoe je het maakt. Zulke tips voor teksten zijn vast wel te googelen. Misschien kan je gewoon eens de tijd nemen om zo’n examen te maken aan de hand van zulke tips?

Tja examens kunnen idd anders zijn. Ik was wel geslaagd maar doordat ik mijn cijfer voor Duits zo laag vond(5,6) heb ik heb overnieuw gedaan en toen heb ik een 9 gehaald. En ik heb daarvoor niks gedaan ik heb niet extra gelezen oid, ik heb helemaal niks gedaan om me voor te bereiden.