Benzoylperoxide (Benzac W)

Ik hoor veel mensen op het internet over benzoylperoxide gel (wordt o.a. verkocht onder de merknaam Benzac W. Het zou een wondermiddel zijn tegen puistjes en acne. Ik heb zelf heel veel achterop mijn schouders en gedeeltelijk op mijn rug. Mijn gezicht bevat ook puistjes. Geen ernstige acne met dikke bulten et cetera, meer zoals op deze foto en dan verergerd:

Bron: www.beautygloss.nl

en dan nog iets grotere puistjes en op mijn voorhoofd heel veel kleine.
Ik ben niet iemand die meteen met rotzooi op haar gezicht gaat klooien, maar ik heb dit al zo’n 5 jaar lang. In de zomer voel ik me ook onprettig met blote schouders.

Op internet lees ik veel positieve verhalen. Enkele mensen hebben er littekens aan over gehouden, maar ik las ook dat dat vooral zo is als je hele ernstige acne hebt. Heeft iemand ervaring met dit product of kan me er iets meer over vertellen? Ik zou er namelijk graag meer over willen weten.

Artikel: http://www.acne.com/treatment/benzoyl-peroxide/

Mening via mijnmedicijn.nl:
Heb zelf altijd al een vrij onrustige huid gehad, waarvoor ik in de puberteit al benzoylperoxide voorgeschreven heb gekregen. Destijds erg veel last van bijwerkingen (rode, schilferige en droge huid) waardoor ik toen niet doorgezet heb met het smeren. Nu jaren later na het stoppen met van de pil merkte ik weer een duidelijke toenname in het aantal jeugdpuistjes. Besloot om de benzoylperoxide weer op te halen bij de apotheek, maar dit keer goed ingelezen en begonnen met een keer smeren per dag in combinatie met vaseline cetomacrogol. Mijn huid moest eerst even wennen aan de benzoylperoxide, maar doordat ik het nu rustig op gebouwd heb had ik bijna geen last van een droge, rode huid. Na ongeveer 6 weken begon ik pas echt verschil te merken. Nu ongeveer 4 maanden verder ziet mijn huid er werkelijk beter uit dan ooit. Ik heb geen enkel puistje meer en de rode plekjes zijn ook aan het vervagen. Gebruik de benzoylperoxide al die tijd al eenmaal per dag (bij voorkeur 's avonds) en kan het iedereen aanraden om het gewoon rustig op te bouwen (soms een dag rust als je huid er echt erg droog en rood van wordt). De nederlandse huisartsen standaard (NHG) schrijft nu ook eenmaal per dag smeren voor. Op den duur zie je echt goed resultaat.

Ik volg deze vraag even want ik wil dit zelf ook graag weten! :upside_down_face:

Ik heb benzoylperoxide gebruikt toen ik acné had maar ben er na een tijdje wel snel mee gestopt aangezien het mijn huid behoorlijk heeft verpest. In het begin deed hij goed zijn werk en gingen mijn puistjes ook echt weg, maar het had ook als gevolg dat mijn huid ontzettend uitdroogde. Na een tijdje begon hij steeds minder goed te werken en uiteindelijk helemaal niet meer. En toen kwam mijn acné terug en werd het binnen no-time een stuk erger. Ik heb daarna hulp moeten zoeken bij een dermatoloog en daarna ben ik aan de pil gegaan. En toen was mijn acné wel voor een langere tijd weg.

Ik raad het zelf dus niet aan, tenzij je er erg voorzichtig mee omgaat. Bij mij werkte het in het begin dus wel, maar had uiteindelijk te slechte gevolgen dat ik spijt heb dat ik er uberhaupt aan ben begonnen.

Ik zie inderdaad veel mensen -ook op andere fora- die (ernstige) acne hebben en het zijn gaan gebruiken. Bij eigenlijk al deze mensen ging het fout en ontstonden er littekens. Mensen die geen acne hadden maar vooral veel onzuiverheden, zijn er heel tevreden over. Ik denk dat ik gewoon even langs de apotheek ga en me goed laat inlichten. :slightly_smiling_face:
Bedankt voor je reactie!

I feel ya guuurl.
Je moet het gebruiken in combinatie met een ander product, dat is tenminste wat mijn dokter zei want ik ben voor mijn jeugdpuistjes naar de dokter gegaan. Als je benzoylperoxide alleen gaat gebruiken word je huid inderdaad droog. Ik ga even opnoemen wat ik doe, want écht ik heb nooit geen last meer van puisten (natuurlijk wel af en toe één als je in die periode van de maand zit). Dit is voor 's ochtends en in de avond. Als eerst was ik m’n gezicht even met een washandje, daarna breng ik de essence my skin soft cleansing gel aan (gewoon aanbrengen alsof je een masker aanbrengt) dat even laten zitten, vervolgens afspoelen en daarna breng je de benzoylperioxide aan op je puistjes en als laatst een crèmepje op je gezicht smeren. Ik raad je die van Ginkels aan, die zijn echt geweldig! En als je een vettige huid hebt zoals ik, zou je misschien ook nog je make-up reinigings doekjes kunnen vervangen door dezelfde maar dan zonder olieën.

Wondermiddel dit, echt.

Voor mij werkte het niet. Het droogt je huid bestwel uit. En dat moeilijke gedoe met andere slaapkleding enzo omdat het het allemaal bleekt. Ik ben er een beetje overeen gegroeid (ik zat ook helemaal onder: gezicht, schouders, rug en borst). Maar wat voor mij het best werkt op dit moment is een dagcreme gebruiken (Cien van de lidl mocht je het willen weten). En verder gezicht alleen schoonmaken met washandje met water.

Maargoed, nogmaals, ik ben er aardig over heen gegroeid. Ik heb ook nog behandeling in hilversum gehad. Ik weet niet hoe het heet, maar het was met vetdruppeltjes en rood licht. Sinds toen zijn mijn puistjes wel afgenomen, maar ik betwijfel het of het door de behandeling komt.

ik heb het een aantal jaar geleden gebruikt en bij mij werkte het wel goed. Ik had helemaal niet zo veel last van puistjes maar voor die paar puistjes die ik wel had heeft het me goed geholpen :slightly_smiling_face:.
Het zal inderdaad niet heel erg goed zijn voor je huid omdat het erg uitdroogt. Dus het is wel belangrijk om het zorgvuldig te gebruiken zegmaar. Alleen echt op de puistjes smeren en zorgen dat je huid wel gehydrateerd blijft anders heb je waarschijnlijk wel kans dat je huid er erg droog en rood van wordt.

Maar over het algemeen heb ik er dus positieve ervaringen mee!

Ik heb het ook gebruikt, ik vond het juist fijn voor de perioden waarin het wat heftiger was eigenlijk. Je moet vooral niet vergeten om ook een goede moisturiser of dagcrème te gebruiken, want het droogt inderdaad erg uit.

Je zou ook eens salicylzuur als reiniger kunnen proberen van bijvoorbeeld Paula’s Choice of Grease Lightning van Lush, die zijn wat minder heftig.

Ja ik heb er ervaring mee. Ik heb het voor 3 euro gekocht bij de apotheek zonder recept. Je kan dus gewoon binnen lopen. Ik heb toen iets van 5 % gekocht. De eerste drie dagen merkte ik geen verschil. Maar de 4e ochtend… jemig zeg, mijn huid bladerde af, ook erg rood en overal velletjes. Dit was na 2 dagen weer voorbij. Hierna heb ik voor 2 weken een gladde huid gehad (aka no puistjes) maar toen werd het weer erger voor 2 weken. (maar ik denk dat dat al puistjes waren die toen ‘naar boven’ kwamen en die daarvoor al zaten) Ik heb nu een erg mooie huid, voordat ik begon met benxoylperoxide hydrogel 5 % had ik een erg vette huid, heel erg glimmend. Na het gebruik van benzoyl heb ik een normale huid, niet vet en niet droog en daar ben ik erg blij mee. Wel 1 ding dat je echt moet doen: een goeie gezichstcreme, want je moet echt goed blijven smeren, anders schilfert je huid nog erger af.

En hoe mijn huid na 2 jaar is: Ik was mijn gezicht altijd met handzeep uit een flesje, gewoon degene die we toevallig hebben. Hiervoor heb ik mijn huid al gereinigd met een make-up doekje. Het zeep spoel ik af en dep ik droog, daarna breng ik louis witmer remederm creme aan, (erg goeie creme, hielp ook tegen puistjes alleen wel wat prijzig, maar in de aanbieding soms maar 8 euro). En dat is eigenlijk hoe het nu is… af en toe wel last van puistjes, maar dat komt dan door stress.

lang verhaal haha, proberen kan altijd zou zeggen, vooral voor die 3 euro kan je het bijna niet laten…

Ohja, je moet benzoylperoxide inderdaad niet langdurig gebruiken (niet een half jaar ofso), je moet er niet een blijvende creme van maken. Want het blijft natuurlijk chemisch en je huid went er inderdaad aan. Ik gebruik nog 1 keer per maand ofso bezoyl in 10%.

Naar mijn mening, niet aan beginnen! Je huid wordt schilverig, en je krijgt er littekentjes van. Echt ik zou het iedereen afraden. Tenzij je het zelden gebruikt, als je echt een vervelende puist hebt, het werkt namelijk wel. Ik wou dat iemand mij dat had verteld! Het is te agressief, ik denk dat je toch beter voor wat mildere dingen kunt gaan.

Ik gebruik het niet meer, het helpt bij mij niet en het droogt je huid gewoon echt heel erg uit.

Het is gewoon een kwestie van uitproberen, de een zweert bij Clinique 3 stappenplan, de ander benzoylperoxide en weer een ander bij zelfgemaakte mengeltjes weetjewel. Als ik jou was zou ik het gewoon proberen, als je niet zo’n ernstige acne hebt schijnt het wel beter te werken dan ergere acne.

Bij mij had het niet echt effect, maar volgens mij was ik ook te ongeduldig en gebruikte ik het niet op de juiste manier.

Ik heb het vroeger ook gebruikt toen ik heel ernstige acne had en toen droogde het inderdaad heel erg uit.

Nu een tijdje geleden heb ik een nieuw tubetje gehaald omdat ik soms nog een random puist heb. Deze werkt voor mij veel beter en zachter.
Je moet het ook niet op je hele gezicht smeren, maar op het puistje zelf en wat op de huid eromheen.

Toen ik begon met het gebruiken hielp het wel, daarna niet meer. Toen ben ik er een tijdje mee gestopt en nu gebruik het weer (en daarbij slik ik ook een antibioticum) en heb nu het idee dat de combinatie wel helpt.

Het verschilt dus per persoon, en het is een kwestie van proberen. Het is wel het eerste keuze middel bij acne (wat zonder recept te verkrijgen is) dus ik zou hiermee beginnen als je niet naar de huisarts wilt. Het uitdrogende effect valt bij mij wel mee, alleen in het begin.

hielp bij mij totaaal niet

Bij mij werkt het wel. Ik smeer het erop als ik soms ineens een puist krijg ofzo.

Ik gebruik dit product nu al iets meer dan een maand en ik ben er echt heel erg tevreden over! In het begin deed ik maar gwn wat op de verpakking stond ( 2x per dag in de avond en ochtend), maar dit droogde mijn huid heel erg uit. Dus ben ik overgegaan naar 1x per dag (alleen in de avond).
In de ochtend hydrayeer ik mijn huid met een moisterizing lotion van Clinique. En ik was mijn gezicht in de ochtend en avond met een face wash van Neutral. En dan breng ik in de avond alleen de gel aan.
Het is denk ik gewoon uitproberen en kijken wat het beste werkt voor jouw huid!

Ik heb de 10% een paar weken lang gebruikt, maar het hielp niet echt…
Mijn lakens kregen trouwens ook allemaal bleekvlekken, zelfs toen het al was opgedroogd op mijn gezicht. Zó vervelend :camera: