benauwdheid

Hallo! :slightly_smiling_face:

Ik kijk redelijk vaak op het forum, maar ik reageer nooit. Nu zit ik echter met een ‘probleem’ en leek me het goed om een topic aan te maken, om te kijken of jullie misschien kunnen helpen/tips hebben.

Een paar maanden terug werd ik tijdens het maken van mijn ontbijt ontzettend duizelig, benauwd en misselijk. Ik heb toen een tijdje op de bank gelegen en iets gegeten en daarna ging het weer goed en had ik er twee weken geen last van. Ik denk dat dit kwam doordat ik net heet had gedoucht en nog niks gegeten had.
Twee weken later was ik op een zaterdagnacht uit en kreeg ik opnieuw last van dezelfde klachten als die ochtend. (Dit kwam niet door alcoholgebruik, dat weet ik zeker. Het was namelijk het begin van de avond en ik had nog niks gehad) Wankelend ben ik naar de wc gegaan en ik zat net op tijd, want alles leek te draaien. Na een kwartiertje was dit voor bij.

Nu werk ik in een winkel waardoor ik zo’n negen uren op een dag sta, en vooral in de zomer kan het erg warm zijn. De angst om weer bijna flauw te vallen is er heel sterk, het zit denk ik een beetje tussen mijn oren. Ik krijg last van een hoge ademhaling en buikpijn, maar als ik er niet aan denk heb ik er ook geen last van en kan ik gewoon werken.
Nou is mijn vraag aan jullie of jullie hier ook last van hebben en of jullie bepaalde ademhalingstechnieken of trucjes weten om weer gewoon rustig te kunnen ademen?

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd en alvast bedankt!

Ben je niet (onbewust) aan het hyperventileren?

Ik heb ook soms last met ademhalen (heel onbewust) en ga dan soms ook sterretjes zien enzo, en mijn moeder geeft me altijd als advies 10 seconden mijn adem in te houden, dit klinkt raar I know, maar hierdoor gaat je lichaam automatisch weer normaal ademhalen.
Je kunt ook gewoon inademen door je neus, en dan net iets langer uitademen door je mond, en als je misselijk bent, 3 seconden in, 3 seconden uitademen.
Ik vind de eerste manier het fijnst (bij mij zit het eigenlijk een beetje tussen mijn oren ook maar soms raak ik in paniek en dan doe ik dit en is het weer goed).