Benauwdheid, herkent iemand dit?

Hallo

Sinds enkele dagen heb ik dagelijks een benauwd gevoel.
Het voelt dan alsof ik niet goed kan ademen en alsof mijn keel wordt dichtgeknepen.
Ik voel nergens pijn het voelt alleen heel irritant.

Ongeveer 2 maanden geleden heb ik hier nog
Last van gehad. Toen zat ik in een stressvolle periode en ik linkte het toen aan hyperventilatie. Het is vanzelf overgegaan toen.
Nu heb ik niet echt stress gehad daarom maak ik me wat zorgen.

Ik kan me maar 1 ding herinneren wat een aanleiding kan zijn geweest voor hyperventilatie. Vorige week kreeg ik opeens tintelingen in mijn linkerarm en vingers.
Ik las toen op internet dat dit kon komen door een hartinfarct. Ik hebe toen wel even opgejaagd (nu nog steeds) of het niets aan mijn hart kan zijn. Maar ik ben nog maar
17 dus dit lijkt me niet heel logisch.

Is er iemand die dit herkent of enig idee heeft wat het is?
En weet iemand tips om het benauwde gevoel te stoppen?

Het eerste waar ik aan denk is dat het wel erg benauwd is geweest de afgelopen dagen. En dat je jezelf misschien onbewust druk maakt.
Als je het niet vertrouwt zou je altijd eens langs de huisarts kunnen gaan voor een blaastestje.

Ik heb hier ook een tijdje last van gehad, gewoon dat ik zonder inspanning echt moeilijker ademhaalde dan normaal en zo benauwd was dat ik er niet van kon slapen. Dit was nog voor het benauwde weer de laatste tijd. Ben langs de HA geweest en daar kwam niks uit eigenlijk, kwam waarschijnlijk door schoolstress volgens hem. Heb er nu ook geen last meer van nu de stress over is eigenlijk. Maar ik zou voor de zekerheid toch even langsgaan

Is het geen angst (angststoornis)?
Dan kun je ook tintelingen/doofheid gaan voelen in handen en voeten.
En daardoor kan ook hyperventilatie optreden.

Ik heb ieder geval 1 tip voor je. Ga nooit je symptonen op het internet zoeken. Je hebt dan namelijk altijd kanker of hartfalen.

het kan heel goed door stress komen ook al denk je geen stress te hebben. misschien dat er een last van je schouders af kan vallen door het toch even te laten nakijken door de huisarts. dan weet je in ieder geval dat je gezond bent.

Het kan ook onderliggende stress zijn. Ik ging ook altijd op internet zoeken, maar daar werd ik altijd gestresst van. Niet doen, en als je het niet vertrouwt kun je inderdaad beter naar de huisarts gaan.