Benadeelt worden door afkijkers?

Hi girls…
ik heb vorige week een toetsweek gehad. Ik doe nu een niveau 4 opleiding en ik heb al sinds het begin van het jaar dat ik onder mijn niveau zit, omdat ik de stof ‘simpel’ vind en het gaat erg traag. Vooral vergeleken met mijn klas, zij snappen heel veel dingen niet wat ik eigenlijk heel simpel vind. Ik bedoel het niet arrogant, en in de klas doe ik ook niet alsof ik beter ben, maar zo voelt het gewoon.

Als ik goede resultaten haal dit jaar kan ik mijn opleiding in 2 jaar halen, inc dit jaar dus. Anders duurt de opleiding 3 jaar. Maar, je moet uitgenodigd worden voor zo’n fasttrack, dat gebeurt dus niet zomaar. Ik wil daar echt voor gaan omdat ik hierna HBO wil gaan doen.
Maar nu heb ik het volgende;

Vorige week heb ik een toetsweek gehad. Ik vond zelfs de toetsen simpeler dan verwacht. De een ging beter dan de ander maar voor alle toetsen bij elkaar heb gemiddeld ongeveer een 7,5 / 8. Geen enkele onvoldoende gekregen.
Maar; ik heb van die mensen in mijn klas die afkijken, samenwerken, spiekbriefjes maken… En ja, dat weet ik zeker. Ik heb het gezien en iedereen uit de klas weet het.
Zij hebben hierdoor nog hogere cijfers gekregen dan ik. Hierdoor ben ik bang dat mijn cijfer eigenlijk helemaal niet zo goed is vergeleken met de sommige anderen van de klas. Ik zou het erg jammer vinden als zij hierdoor fasttrack misschien zouden mogen doen en ik niet. Wat zouden jullie in zo’n situatie doen? Je klasgenoten ‘verraden’ naar je mentor of er niks op uit doen?

Ik zou ze ook niet verraden! Maar ik begrijp dat het heel jammer zal zijn als je om deze rede het niet versnelt kunt doen. Misschien hebben de leraren ook wel door dat ze het niet echt begrijpen? Probeer gewoon te laten zien dat je de stof echt beheerst

Ik zou ze ook niet verraden. Misschien kun je wel aan je docenten laten zien dat je de stof beter beheerst door vaak je hand op te steken en de vraag te beantwoorden die zei dan vragen?

Dit. Hooguit zou je het een keer heel subtiel kunnen laten vallen als je toevallig een gesprek met alleen je mentor hebt (als het over je cijfers gaat bvb), iets in de trant van dat je trots bent op je cijfers omdat je die hebt behaald door ervoor te werken en dat je weet dat dat lang niet altijd bij iedereen zo is. En dan geen namen noemen etc, gewoon er verder niet op ingaan.

Enige wat ik je kan aanraden is om nog harder te gaan werken. Als je de stof (relatief) makkelijk vind dan leer je er vaak minder hard voor en haal je minder hoge cijfers dan dat je zou kunnen halen :slightly_smiling_face: En heel actief meedoen met lessen e.d. buiten de toetsen om. Succes!

Zeg tegen je mentor dat je vermoed dat er wordt gespiekt in je klas en dat je graag een strengere surveillant op de toetsen wilt hebben.

Nee dit dus niet, maakt je niet populairder en het gaat je echt niet helpen om in de versnelde stroming te komen.

Ik zou je gewoon actief op stellen. Geef aan bij je mentor dat je interesse hebt in het fasttrack programma, en dat je graag wil weten wat je daarvoor moet doen. Dan weet hij/zij al dat je het graag wil en er gemotiveerd voor bent. Steek vaak je hand op in de les (niet te vaak, dat is ook irritant xD), actieve houding in de les (niet kauwgomkauwend en om de 2 minuten op je telefoon kijkend, dat soort werk :stuck_out_tongue: ).

Laat gewoon zien dat je meer kunt en wilt, dat pikken de docenten er echt wel uit! :slightly_smiling_face:

Het is wel benadeeld trouwens :stuck_out_tongue:

Als je net als ik naar school gaat voor een diploma en niet voor populariteit dan maakt je dat niet uit.

Ik zou het wel zeggen hoor. Niet door namen te noemen, maar zoals Vitani zegt. Het zou mij geen bal kunnen schelen dat dat me minder populair maakt bij mijn klasgenoten, hoewel ze er nooit achter zullen komen dat jij dat hebt gezegd wanneer je het enkel met je mentor bespreekt. Daarnaast zou ik bij je mentor aangeven dat je geïnteresseerd bent in die fasttrack.

Ja inderdaad. Ik zou ook mijn mond niet houden. Ik bedoel; het is jouw opleiding en jouw toekomst! Ik dacht even dat je topic zou gaan over je klasgenoten die bij jou had afgekeken, dan moet je natuurlijk wel namen noemen maar ook in dit geval zou ik mijn mond niet houden. Sterker nog, denk je niet dat die leraren het niet heel raar gaan vinden als je klasgenoten ineens zó hoog gaan scoren? Dat komt echt wel uit hoor, geloof mij maar.

Tuurlijk is het jouw opleiding, maar blijkbaar hebben jullie niet zoiets als peer assessment? Wij moeten elkaar na elk project beoordelen, en hoe je het ook wendt of keert, mensen die niet lekker in de groep liggen krijgen altijd lager. Het is gemeen maar er zijn altijd bepaalde mensen die persoonlijk beoordelen. Populariteit kan dus soms echt belangrijk zijn.

^ Wij hebben dat niet en als dat op jouw school zo gaat dan zou ik dat echt aankaarten. :slightly_smiling_face: Maar sowieso, als zij het in een gesprek met haar mentor zegt dan komt niemand er achter toch?

Ik zou de eer aan mezelf houden jij hebt alles op eigen kracht gedaan,degene die spieken bij elkaar of met briefjes of samenwerken komen zichzlf straks wel tegen als ze het op eigen kracht moeten doen. De leraren zijn ook niet gek je magniet zomaar een fastrack doen en als zij het wel mogen doen komen ze zich helemaal tegen.

Ben je er al uit? :slightly_smiling_face:

Dit dus. Ik zou het ook niet aankaarten waar klasgenoten bij zijn, desnoods per mail (zonder namen te noemen en met de nadruk dat ik niet wil dat ze zegt dat ik die mail heb gestuurd omdat ik niet helemaal buiten de groep wil vallen).

Laten. Als je op die fasttrack wil komen moet je sowieso nog een test doen wat wel gewoon goed gecontrolleerd word. Hun kunnen het niveau blijkbaar niet en falen dan ontzettend in die fasttrack. Het komt wel goed.