Ben ik te dik?

Hoi :slightly_smiling_face:
Ik heb een beetje het gevoel dat ik te dik ben geworden, en ik wil graag vragen om jullie mening. Volgens BMI hang ik op het randje van gezond-licht overgewicht, en ik vraag mij af of dik kan kloppen, aangezien ik vergeleken met de rest van mijn klas (en leeftijdsgenoten) meer rondingen heb (Ik heb cup D en die is al bijna te klein) Ik vraag me dus af of de BMI er rekening mee houdt dat de extra kilo’s bij sommige meisjes in de borsten en billen zitten en niet op plaatsen waar het niet hoort. Ik ben 14 jaar, ben ongeveer 167 cm en ik weeg nu 66 kilo.

Weet iemand dit?

Groetjes

Hi, ik zou je er niet zoveel zorgen om maken! Je BMI houdt geen rekening met waar je de meeste rondingen hebt. Buikvet is bijvoorbeeld slechter voor je dan vet op je bovenbenen/billen/borsten (en ook met een beetje buikvet is niks mis!). Sowieso is het ook deels genetisch bepaald of je grotere borsten/billen krijgt of juist niet.

Je kunt altijd iets meer gaan sporten, als je daardoor beter in je vel zit. Maar ik zou zeker niet op dieet gaan (dit is alleen maar ongezond, vooral op jouw leeftijd).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Dank je wel. Denk je dat het verstandig is om gewoon een broodje minder mee naar school te nemen? En mijn aanmaaklimonade te vervangen voor water?

Het is altijd gezonder om naar gezonde alternatieve te gaan maar meid je bent nog maar 14! Je zit vollop in de puberteit en je zit ook vollop in de groei.

Please, niet zomaar je eet patroon aanpassen zonder het te bespreken ofz (tuurlijk kan je dat doen met ongezonde snacks, maar een broodje minder eten?)

Hoe voel jij je hierbij?

Je groeit, dus je hebt ook bepaalde hoeveelheden eten en voedingsstoffen nodig.
Je hoeft niet gelijk minder te eten, maar je kan natuurlijk streven naar een gezonde, evenwichtige lifestyle.

Je hoeft niet minder brood te eten, maar misschien kan je wat fruit meenemen ter vervanging van een broodje. Je hoeft niet limonade te schrappen, maar als je het mindert, is dat niet slecht.
Het is sowieso gezond om veel water te drinken.

Dank jullie wel voor jullie advies. Ik sport wel gewoon iets meer en houd me aan mijn eetpatroon. :slightly_smiling_face:

Goedzo! :slight_smile:

Je vet kan inderdaad beter rond je borsten en billen zitten.
Als ik jou was zal ik wel iets meer gaan bewegen maar niet teveel schrappen in je eetpatroon. Je bent nog jong en in de groei dus je hebt alles nodig.
Reken ook even je taille heup ratio uit.
Als dat prima is zou ik je niet teveel zorgen maken.
Misschien kan je ook wat vaker lopen en fietsen?

Hoi,

Ik had precies hetzelfde gevoel als jij! Ik ben namelijk ook 167 cm en woog nog niet zo lang geleden 65 kilo. Nu weeg ik wel wat minder, namelijk 60 kilo, maar nog steeds denk ik dat mensen mij dik vinden. Maar dit is helemaal niet zo! Tenminste, dat zeiden ze.

Natuurlijk spelen er wel dingen mee die je wel dikker maken als je er teveel van pakt. Suiker, snelle koolhydraten en slechte vetten zijn de grootste boosdoener! Hieronder staan wat tips wat je zou kunnen veranderen om wat af te vallen als je dat zou willen:

Je voeding speelt een hele grote rol bij hoeveel je weegt.

• Pak gewoon volkoren boterhammen met beleg dat niet te vet of te zoet is i.p.v. een wit of bruin broodje. Zo kun je beter gekookte ham of snijworst(sisi of cervelaatworst) als beleg pakken op je brood dan spek. En als je een sandwich meeneemt dan kun je beter alle sausjes zoals mayo, ketchup, curry, knoflooksaus, kerriesaus etc weglaten want dit zijn dikmakers.

• Veel jongeren gaan naar de supermarkt toe om dingen te kopen die veel lekkerder zijn dan hun eigen brood. Ze kopen dan bijvoorbeeld frisdrank, chips, taart, koeken, broodjes(frikandellenbroodjes)of croissants en laten hun eigen brood liggen. Ga vooral NIET naar de supermarkt om deze dingen te kopen want zo word je als maar dikker, ook als andere dan zeggen dat je erbij hoort. Ga ook niks in de kantine kopen want dit is precies hetzelfde als naar de supermarkt gaan. Ook is naar de snackbar gaan na school heel slecht, allemaal vette ongezonde dikmakers!

• Neem geen frisdrank zoals ijsthee, cola, fanta, fristi of limonade van suiker mee naar school vanuit huis want dit is erg ongezond! Er is niets zo ongezond als frisdrank! Het is ook nog eens slecht voor je tanden want het suiker dat erin zit tast je glazuur van je tanden aan en zo krijg je rotte tanden! Overigens is jus d’orange en fruit drankjes net zo slecht als frisdrank vanwege het suiker! Dit betekend niet dat je geen lekker drankje mee mag nemen. Zo zijn er bijvoorbeeld wel aanmaaklimonades met zoetstof i.p.v. suiker erin. Een merk dat ik toevallig ken is Slimpie. Deze aanmaaklimonade zou je eventueel wel mogen hebben omdat er zoetstoffen inzitten i.p.v. suiker. Dit is namelijk niet zo ongezond als suiker. Wel is het kunstmatiger en is suiker natuurlijker.

• Als je tussendoortjes meeneemt naar school dan is het beter om een klein, gezond koekje mee te nemen dan een grote, vette koek, hoe verleidelijk dit ook is. Het is zelfs nog beter om gewoon fruit of groentes mee naar school te nemen. Onder groentes versta ik een stuk komkommer of snoeptomaatjes. Onder een klein gezond koekje versta ik een granenkoek zoals een Evergreen maar geen grote koek zoals een roze koek, geen luikse wafel en ook geen stroopwafel.

• Ook is het erg belangrijk wat je als avondeten eet. Pak je liever gekookte aardappels met sperzieboontjes en een zelfgemaakte gehaktbal met gebakken uitjes en jus of pak je liever pizza, friet met een of meerdere snacks of shoarma. Dan is het gezonder om voor de groentes met een stuk vlees te kiezen dan voor de pizza, de friet of de shoarma. Ook hier geld weer bij dat je geen sausjes bij je eten moet doen en vooral niet bij de gezonde dingen. Natuurlijk kan eens in de week wel iets lekkers gegeten worden maar niet iedere dag of 2/3/4/5/6/7 dagen achter elkaar iets ongezonds eten.

• Het zelfde verhaal hebben we weer met dessert en toetjes na het avondeten. In pudding, vla of ijs zitten weer hele ongezonde dingen in. Gewoon puur troep voor je lichaam. Je kunt wel een toetje na het eten pakken, maar pak dan bijvoorbeeld yoghurt met wat fruit erin of magere kwark i.p.v. pudding, vla of ijs.

• 's Avonds pakken de meeste mensen nog iets lekkers, lekker drinken en lekkernijen zoals een koekje, nootjes/pinda’s met of zonder krokant laagje of gezout, chips, een kaasplankje, snoepworstjes etc. 's Avonds kun je wel iets lekkers pakken, maar let dan wel op wat je pakt. Is het weer frisdrank met een grote lekkernij, of is het thee of koffie(zonder suiker) met snoepgroentes, fruit of een granenkoekje. Dan is de gezondere keuze thee of suikerloze koffie met snoepgroentes, fruit of een granenkoekje.

Zo zie je maar weer dat je heel veel kunt doen om wat kilo’s te verliezen door een simpele aanpassing van je voeding, plus het is ook nog eens beter en gezonder voor je lichaam. Je kunt hierdoor veel langer leven zonder complicaties te krijgen zoals een te hoge bloeddruk, een te hoge cholesterol, artrose of hartcomplicaties. Ook zul je je veel energieker voelen en daardoor zul je ook meer bewegen omdat je lichaam gewoon meer aan kan.

Suiker is letterlijk vergif voor je lichaam en dus heel slecht en ook nog eens zeer verslavend, onthou dat goed!

Ga niet minder eten want dan kom je voedingsstoffen tekort, maar ga juist meer eten van de gezonde dingen eten. Zo is bijvoorbeeld 250 gram groentes de aanbevolen hoeveelheid groentes die je per dag moet eten. Vervang lekkere, ongezonde dingen dus met deze groentes!

Ook zou beweging goed voor je zijn want ook de gezonde dingen moet je lichaam iets mee kunnen doen. Drink vooral veel water. De minimale hoeveelheid vocht die je binnen moet krijgen is 1L per dag, maar het is veel verstandiger om 1,5L tot 2L water te drinken. Niet het vocht uit frisdranken en sappen maar gewoon echt puur alleen water. Dit kun je natuurlijk ook met thee aanvullen.

Hopelijk heb ik je iets verder geholpen! Maar 66 kilo op jouw leeftijd met de lengte die je nu hebt is gewoon nog goed hoor. Ook zul je nog wat groeien en hoe groter je in de lengte bent hoe meer je mag wegen! Maar als je echt iets aan je gewicht wil doen dan zul je het toch zelf moeten willen en zelf de eerste stap moeten zetten. Wel zijn er mensen die je erbij kunnen helpen zoals een diëtist.

Groetjes!

Hoii, maak je hier niet druk om, zo’n BMI is ook nix. Mijn bmi is altijd veel te laag want ik ben veel te licht voor mijn leeftijd. Altijd bij de dokter/huisarts enzo krijg ik dit te horen, maar verder gebeurt er nix mee. Rondingen mag je trots op zijn! {Beter dan ik die nog zo plat als een pannenkoek is hoor, is ook nix aan​:joy: Maar dat terzijde.} Als jij je goed voelt bij hoe je nu bent is dat prima. Als er mensen zijn die vinden jou ‘te dik’ moet je maar na gaan hoe onzeker zij zelf zijn over hun gewicht. Het ligt ook aan jou bouw, de ene is nou eenmaal heel tenger en de andere iets breder. Zolang jij je maar goed voelt bij hoe je nu bent, als dat zo is moet jou dat hele BMI niet kunnen schelen meid :wink: xN

Ho!!
Zouden jullie mij kunnen helpen??
Ik ben 158 cm en ik weeg 60 kilo. Ik groei waarschijnlijk niet meer. Mijn bovenbenen zijn wat molliger dan de rest, maar ik heb ook brede schouders en wat dikkere armen dan anderen. Dit maakt mij heel onzeker! Ik sport 3 keer intensief in de week, hardlopen kan ik fysiek niet aan door een blijvende blessure die ik heb (heb het wel gedaan).
Hebben jullie tips??

Nee je bent zeker niet te dik, je bent mooi zoals je bent maar als je wil zou ik iets meer sporten en hetzelfde blijven eten