Ben ik te dik?

Ik ben de laatste tijd heel erg onzeker geworden over mijn gewicht. Ik zie alle slechte kanten aan mezelf, als ik naar mezelf kijk zie ik een grote waggelende vetrol. Ik wil heel graag bijhouden hoe zwaar ik ben, maar we hebben geen weegschaal :rage: Mijn moeder wil dit niet omdat zij vroeger bijna een eetstoornis heeft gekregen door de weegschaal… Ik vind het echt heel vervelend dat ik mezelf niet kan wegen en ik heb daarom ook het idee dat ik steeds dikker word…

Mijn BMI is 20.7 wat als het goed is een gezond gewicht zou moeten zijn maar ik heb echt enorm overgewicht volgens mij
:thinking:

Weet iemand wat ik zou kunnen doen om me misschien wat zekerder te kunnen voelen over mijn gewicht?

Als je bmi 20,7 is, heb je dus geen overgewicht.
Wat wel kan, is dat je een hoog vetpercentage hebt ipv spiermassa: daardoor zie je er wellicht wat molliger uit ipv dat je een strak lijf hebt.

Als je BMI gezond gewicht aangeeft, dan heb je dat.
Als je gefixeerd raakt op je gewicht/uiterlijk, dan zie je dingen die er niet zijn.

Als je daadwerkelijk aankomt, zie je dat ook aan je kleding. Bijv. kledingstukken niet meer passen die je daarvoor wel deed.

Ik denk dat je nog in de groei bent (aanname); door hormonen/stofwisseling kun je ook aankomen (wellicht niet de juiste termen, maar bijv. door de pil kwam ik aan). Dat is normaal.

Zou heel goed kunnen, maar ik ben inderdaad ook nog aan het groeien dus misschien wordt het nog wat anders later

Kun je niet bij een vriendin wegen? Of huisarts?

Ik vind het een beetje awkward om aan een vriendin te vragen en dan gaat ze sowieso zeuren dat ik niet dik ben enz. :dry:

Hoe oud ben je?

Een BMI van 20.7 is prima, dat is zelfs aan de lage kant. Zeker als je nog in de groei bent, is het gevaarlijk om af te vallen. Bovendien gaat je lichaam dus nog wel veranderen! Zorg gewoon dat je gezond en genoeg eet en sla niet door. Dan komt het heus wel goed. Pas als je BMI richting de 25-30 gaat moet je je zorgen maken en daar zit jij nog ruuuim onder. :slightly_smiling_face:

Mijn nieuwsgierigheid, hoe weet je je BMI als je jezelf niet wegen kan?

Ik zou hoogstens wat krachttraining gaan doen en gezond blijven eten. Verder zou ik me er niet zo druk om je lichaam kan nog heel veel veranderen in de groei.

Mijn gewicht van de laatste keer dat ik mezelf woog en dan ietsie meer erbij optellen, maar ik weet dus echt niet of dat nu nog klopt

Kan je dat niet gewoon zelf een weegschaal kopen ofzo?

Zat ik ook al aan te denken, maar ik heb echt geen flauw idee waar ik de weegschaal dan neer kan zetten zonder dat mijn moeder het ziet

^schuif het onder je bed/kast als je er klaar mee bent

Of ga langs de ggd of doktersassistente?

Nee, zoals iedereen hier zegt, je bent niet te dik met dat BMI. Het lijkt me zelfs heel erg sterk dat je vetrollen hebt met zo’n BMI. Wel is het zo dat je een hoger vetpercentage kan hebben.

Ga anders sporten, dan kun je jouw vet omzet in spiermassa. Als je daarbij gewoon normaal eet kan er naar mijn mening niets verkeerd gaan.

Misschien is het toch iets om een gesprek aan te gaan met de huisarts en jouw moeder? Aangezien je een prima BMI hebt en jezelf toch als een grote waggelende vetrol ziet. Dat lijkt mij niet helemaal gezond.

^je kunt geen vetmassa omzetten in spiermassa

^klopt! Alleen als je vetmassa wil verliezen moet je een kcal tekort creëren en je lichaam kan (bijna) geen spiermassa opbouwen met een kcal tekort. Er zijn wel uitzonderingen, zo kunnen sommige beginners en mensen die zwaar obees zijn dit in het begin wel. Wel kun je door middel van sporten je spiermassa onderhouden, want als je bijvoorbeeld niet sport en wel afvalt verlies je vaak ook (veel) spiermassa.

Ga naar de huisarts of psycholoog