Ben ik te dik?

Hey, ik heb een klein probleem.
Maar voor mij voelt het als een groot probleem.
Ik schaam me echt zo hard voor mijn lichaam, …
ik ben 13 jaar, ik ben 1m 47,2 (ja ik weet het, ik ben wat klein voor mijn leeftijd :cold_sweat:),
en ik weeg 51,7 kg.
ik ben volop bezig op dieet, ik heb 5 weken achter elkaar alleen fruit en groenten gegeten en was volop aan het sporten (elke dag squat) zonder problemen en was ik 8 kg afgevallen.
Maar de laatste dagen ben ik gewoon weer opgekomen.

ik denk dat ik een groeiprobleem heb, zou best kunnen.
maar nu eet ik zo veel dat ik zelfs verder eet als ik genoeg heb.
waarom is de wereld niet eerlijk.
ik weet dat niemand hierop zal antwoorden maar dat hoeft ook niet.
ik wil gewoon een paar tips om te dieten en ik wil jullie mening over mij.
Ben ik te dik?
Liefs, Juultje :kissing:

Hoe moeten wij dat weten?

Anyway, het is logisch dat als je alleen groente+fruit eet en daarna weer normaal eet dat alles er weer aankomt. Crashen heeft geen zin als je lichaam dat niet gewend is.

Ik heb geen idee hoe je er uit ziet, dus ik kan niet beoordelen of je te dik bent. Heb je je BMI al berekend? Dat is vaak een redelijke indicatie. Voor het diëten: je moet niet een tijd minder eten om af te vallen, je moet een nieuw eetpatroon aanleren, iets dat je je hele leven vol gaat houden. En lekker sporten. Succes!

NIET DOEN!!!
stop met dieeten.
je bent in de groei!!! dan is het hartstikke slecht om zo weinig te gaan eten.
je bent opzich een beetje te zwaar voor je lengte. maar beter ga je vanaf nu gewoon gezond eten. daarmee bedoel ook genoeg kcal!! dus niet alleen maar groente en fruit. ook brood en zuivel en vlees en rijst enzo.
je krijgt nog wel een groeispurt en dan heb je zo ‘opeens’ een goed gewicht bij je lengte. dat komt nog wel. sowieso moet je je daar nu echt nog niet druk om maken.

maar echt, het is zo slecht om nu te gaan dieten, jouw lichaam heeft al die voedingsstoffen juist nu extra hard nodig!! als je zelfs te ver doorslaat (met weinig eten) belemmer je de groei. dat kan nooit je bedoeling zijn.

Zoals de andere meiden al zeiden, diëten is heel slecht voor je. Inderdaad helemaal omdat je nog in de groei bent. Je hebt je voedingsstoffen nodig. Daarbij werkt diëten eigenlijk voor helemaal niemand goed, je hongert je lichaam uit en je zal wat afvallen, maar als je daarna weer normale hoeveelheden gaat eten dan slaat je lichaam alles weer op, omdat je het zo lang hebt uitgehongerd.

Je moet gewoon normaal gezond eten. Vervang witbrood en witte rijst door volkoren producten, vervang de hagelslag en ander ongezond broodbeleg door kipfilet, 20+ kaas, pindakaas, appelstroop, etc. Vervang ongezonde tussendoortjes als koekjes (ook fruitkoekjes of liga zijn ongezond) door stukken fruit, yoghurt/kwark met muesli ,wat noten, etc. Je moet vooral niet te weinig eten en zorg dat je 6 maaltijden per dag eet (dus 3 grote maaltijden en 3 tussendoortjes). Eigenlijk zijn het maar hele kleine veranderingen.

En over sporten. Als je vet wilt verbranden, moet je cardio doen (grof gezegd is alles waarvan je hartslag omhoog gaat cardio). Hardlopen, zwemmen, zumba’en, lange afstanden fietsen, etc. Doe dit een paar keer per week voor een uurtje en dat is een goed begin. Als je een mooi gevormd lichaam wilt krijgen, moet je ook krachttraining doen. Met krachttraining bouw je spieren op en je zult hiervan niet echt afvallen (waarschijnlijk zelfs aankomen, omdat spieren zwaar zijn), maar als je in de spiegel kijkt, zul je zien dat je een mooier, slanker lichaam erdoor krijgt. Doe altijd de krachttraining vóór de cardio (niet erna of op aparte dagen), dat is effectiever.

Vertel tegen je ouders dat je wat wilt afvallen, maar dat je het op een gezonde manier wilt doen. Vraag ze of ze minder snoep. koek en chocola willen kopen en misschien wat meer fruit enzo en of ze misschien bij het koken van het avondeten rekening met je willen houden (geen hele vette dingen ofzo). Dit willen ze vast wel.

Aanvullend op de rest; Juist doordat je zo (op jou leeftijd) bezig bent met dieeten en afvallen kan het er voor zorgen dat je een groeiachterstand krijgt…

Je hebt meer nodig dan alleen groenten en fruit. Als je op je 13e iets aan je gewicht/uiterlijk wil doen dan moet je goed eten en veel sporten. Als ik je BMI bereken dan heb je wel wat overgewicht, maar dit is bij iedereen anders dus voor je op dieet gaat moet je onder de 18 altijd naar de huisarts gaan. Dus mijn dringende advies: maak een afspraak met je huisarts.