Ben ik opgelicht? Wat kan ik doen?

Ik weet niet of het een hij of een zij is, maar ik noem het maar een hij voor de duidelijkheid.

Vandaag (ik weet het, het is nog kort dag) heb ik een advertentie geplaatst op Marktplaats met dat ik een kapotte HTC One X zocht. Even duidelijkheid: Kapot omdat mijn HTC One X kapot is gegaan, maar de onderdelen van mijn HTC werken nog wel. Ik wilde dus mijn onderdelen in de kapotte HTC stoppen, zodat ik die HTC kon gebruiken.

Ik kreeg een whatsapp bericht van een persoon die zei dat hij nog wel een HTC One X had liggen.
Hij had een iPhone gekocht dus wilde z.s.m. van deze telefoon af. Hij zei dat iemand anders €150 euro had geboden, maar die persoon had toch interesse in een andere telefoon. Ik legde uit dat ik maar tot €50 euro kon gaan, dus dat het erg weinig was, maar hij ging er wel mee akkoord.

Hij vroeg aan mij of ik de telefoon vandaag op kon halen, maar hij woont (weet ik nu dus niet meer zeker) in Middelburg. Dit is te ver voor mij, aangezien ik in Diemen (naast Amsterdam) woon. Hij zei dat hij de telefoon ook kon opsturen. Hier begonnen mijn twijfels, maar ik vind het ook zo flauw om iemand niet in vertrouwen te nemen terwijl die persoon wel te vertrouwen is. Ik zou dat namelijk ook niet leuk vinden als dat mij zou overkomen.

Maar goed, ik heb het met mijn vader overlegd en hij zei: ‘Zeg dat je eerst €25 overmaakt, als de telefoon binnen is maak je de overige €25 over.’ Ik opende whatsapp en stuurde hem een berichtje met wat mijn vader had gezegd. Hij zei dat het een erg slimme keuze was van mij, en dat hij daarmee akkoord ging.

Ik dus €25 overgemaakt, hij zei tegen mij dat hij het vanmiddag op de post zou doen.
Om 15:59 stuur ik een berichtje met de vraag: ‘Is het gelukt?’
Ik krijg als antwoord: ‘Ja hoor.’
Metéén daarop verdwenen de afbeelding en de status! Ik wist niet wat dit betekende, dus stuurde een reactie met ‘Mooi’. Deze kwam niet aan bij hem. Ik besloot nog een bericht te sturen.
Ik stuurde: ‘Had je nog een foto van het bonnetje voor me?’ Deze kwam ook niet aan.

Ik begon me af te vragen of het aan mijn whatsapp lag. Ik ging andere mensen whatsappen, maar die ontvingen mijn berichten wel. Ik merkte nu nog meer dat het niet klopte. Ik vroeg de telefoon van mijn vader en heb daar het nummer van hem opgeslagen. Vervolgens ging ik naar whatsapp en opende een gesprek met hem, en ja hoor!: Het plaatje was zichtbaar en ik zag een status met ‘laatst gezien’.
Ik weet nu dus zeker dat ik ben geblokkeerd op whatsapp.

:rage:

Ik heb adresgegevens doorgekregen van deze persoon en ben erachter gekomen dat het laatste cijfer van de postcode niet klopt bij het adres dat ik heb gekregen. Wel weet ik dat het nummer klopt en niet gestopt is met gebruiken, want via mijn vader zijn telefoon kan ik hem nog wel bereiken als ik dat wil.

Ik weet dat het geen hoge bedragen zijn, maar voor mij is het wel hoog. Ik heb nu nog 3 euro op mijn rekening staan, dit was mijn laatste geld voor een telefoon.
Voor degenen die nu denken: Hoe kon je de overige €25 dan betalen? » Morgen krijg ik €37 van mijn ouders, dit is zak- & helpgeld. Helpgeld: Ik help mijn vader elke dag 1 - 2 uur met schoonmaken bij een bedrijf.

Ik zou eventueel de adresgegevens hier kunnen plaatsen, wellicht herkent iemand ze.

Wat is het beste dat ik nu kan doen?

Ik denk dat je het beste even kunt afwachten tot dinsdag ofzo, want dan zou de telefoon wel binnen moeten zijn. Komt er niks binnen, dan zou ik hem met je vaders nummer ofzo bellen.

Je zou aangifte kunnen doen, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat je er niet veel meer van hoort. Helemaal niet als het zo’n laag bedrag is.

Inderdaad even afwachten tot dinsdag. Aangifte doen heeft inderdaad vrij weinig zit en wat dat betreft kun je eigenlijk niet zoveel doen. Het enige wat je kunt doen is die persoon aangeven bij marktplaats, zij verwijderen dit account dan.

Het stomme van mij is dat ik zijn marktplaats account niet heb. Hij heeft mij gelijk aangesproken op whatsapp. Ik zat er nog over te twijfelen, maar heb het tot mijn spijt toch niet gedaan.

Ik vraag mij wel af: Zou een bank iets voor mij kunnen betekenen? Ik zit zelf bij de ING, hij bij de SNSbank. Ik weet de voor- en achternaam en heb het rekeningnummer. Zouden zij het geld terug kunnen halen?

Je zou het altijd kunnen proberen bij de bank. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Maar wie weet krijg je de telefoon dinsdag gewoon door de brievenbus, al is dit natuurlijk wel verdacht.

Top. Ik ga inderdaad even afwachten tot dinsdag, misschien wel woensdag. Post vertraagt hier namelijk nogal vaak. Als het dan niet binnen is, zal ik verdere stappen ondernemen.

Hiervan houd ik jullie op de hoogte, maar voor nu alvast bedankt!

:couple_with_heart_woman_man:

ik zou eerst nog even wachten. En als t dan nog niet binnen is, aangifte doen. Wel heeft aangifte doen niet super veel nut (uit ervaring van me zus). En ik weet niet zeker maar volgens mij kun je het ook aan een verzekering opgeven (weet niet welke, maar me zus had de helft van het bedrag van de telefoon terug gekregen). of dit bij jou ook kan, weet ik niet… maar in ieder geval veel succes! x

Helaas, vandaag niks binnen gekregen.
Nog even afwachten of er morgen nog iets binnenkomt.

Zouden ze via de politie niet zijn gegevens via zijn mobiele nummer kunnen achterhalen zodat er contact opgenomen kan worden? Gewoon dat ik dit zelf doe of dat de politie een bericht stuurt? Of mogen ze zoiets niet?

Je kan proberen via een ander nummer hem een Whatsapp bericht te sturen, dat hij je geld binnen de 3 dagen terug moet storten, en dat je anders aangifte doet bij de politie. Misschien maakt dat indruk. Ik denk niet dat de politie er veel mee zal doen, maar je weet nooit.

Iemands details via een mobiel nummer achterhalen is enkel mogelijk als hij zijn adresgegevens bij zijn provider heeft geregistreerd. Anders is ook dat niet mogelijk. Het gaat natuurlijk wel via de bankrekening waar je het geld hebt op overgemaakt.

Als het geld niet terug komt, kan je aangifte doen. Niet dat je het geld hiermee terug krijgt, maar gewoon voor het geval het een oplichter is die nog meerdere mensen heeft opgelicht.

Je bank zal het geld niet terughalen. Jij hebt het immers zelf over gemaakt.

Je kan altijd aangifte doen, maar de kans is vrij klein dat je daar iets mee bereikt. Je zegt zelf al: je hebt geen adres, account of wat dan ook, alleen een telefoonnummer. Als hij een beetje slim is is het een prepaid nummer waardoor zijn adres niet te achterhalen is. Je kan het geld niet terug laten storten, dat kan alleen bij een automatische incasso. Je kan het altijd proberen, maar ik geef je weinig kans.
Helaas kun je er weinig tegen doen. Als het een stelselmatige oplichter is weet hij zelf ook wel dat de politie hem weinig kan maken.

Ik zou eigenlijk niet wachten, maar meteen de bank inlichten en navragen of ze nu nog wat kunnen doen voor je, het is duidelijk dat je het zelf niet vertrouwt. Ook is het erg apart dat hij de telefoon al op de bus wil doen terwijl hij nog niets heeft ontvangen, ik zou dat als verkoper in ieder geval niet doen en eerst de 25 euro afwachten.

Je kan online aangifte doen, dat gaat vrij eenvoudig, dus ook al krijg je er waarschijnlijk je geld niet door terug, ik zou het toch doen:
https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml

En hier kan je controleren of het rekeningnummer al geregistreerd staat als oplichter:
https://www.mijnpolitie.nl/b/miocheck2.html

Misschien heb je er wat aan!

Ik kan je niet helpen, maar ik wens je veel succes!

Ik denk dat je hier weinig aan kunt doen.
Ook het overmaken kun je niet meer terug draaien als je zelf over maakt naar een andere rekening(per automatisch incasso kan dat wel)…
je kunt de bank bellen (om te kijken wat je opties zijn) en aangifte doen bij de politie.
Overigens kun je wel zeggen dat het veel geld is voor jou, maar 25 euro is voor een crimineel natuurlijk een kruimeltje…
25 euro dan heb je nog geluk!
Tegenwoordig moet je zoooo oppassen met alles wat je doet. Je moet via marktplaats echt kijken op afstand en zeker niet je nummer in je advertentie zetten(Want dan weet je dus niet wie deze persoon is - marktplaats account.)
Liefst moet je spullen ophalen. Maar goed ik vind het al heel wat dat hij akkoord ging met eerst 25 en daarna 25… dat wekt wel vertrouwen.
het kan zijn dat je inderdaad opgelicht bent, en daar kun je helemaal niks aan doen.
behalve aangifte en je weet zelf ook dat ze daar verder niks mee doen.

je kunt die jongen proberen te achterhalen op marktplaats en kijken of hij iets aanbiedt, en jevader laten bellen of hij langs kan komen en vervolgens je 25 euro terug vragen bij hem aan de deur maar benzinekosten zijn al meer dan 25 euro. dus je kunt je afvragen of dit de moeite is(ook al is 25 euro heel veel geld voor jou).

Dat wat jij hier van plan bent is nog een veel groter risico dan de 25 euro die je aanbetaald hebt. Met zelf een telefoon en een Ipod repareren (scherm vervangen) heb ik intussen al ervaring mee opgedaan, is als je niet over het juiste fijne gereedschap en geduld beschikt niet aan te raden dit zelf te doen.

Heb je inmiddels je defecte telefoon ontvangen?

En welk onderdeel van je HTC is kapot?

Doe sowieso aangifte (bij de politie, en ja, misschien helpt het niet, maar dan hebben ze in elk geval wél zijn gegevens enzo!) en een melding bij marktplaats.

Via de bank proberen heeft weinig zin, je kan wel bedragen terughalen maar dan alleen die met een automatische incasso van je rekening zijn gehaald.
Succes!

De beste tip die ik je kan geven: je kan via online bankieren, als je nog snel genoeg bent, je geld weer terug laten storten! Weet even niet meer hoe het heet, maar dat weet je vader vast wel.

Ik heb dit heel erg vaak gedaan, ook met deze telefoon :slightly_smiling_face:.
Heb ondertussen nog niks ontvangen helaas.
Geen flauw idee welk onderdeel kapot is. Meerdere winkels konden er niet achter komen en zeiden dat de oplader de telefoon had stuk gemaakt door voor kortsluiting te zorgen.

Bedankt voor de reacties trouwens allemaal.
Ik heb wel zijn bankrekeningnummer en een naam, maar de naam kan ik ook niet vinden op internet.
Daarnaast heb ik toch echt alleen zijn telefoonnummer ja…
Sowieso wil ik het wel melden bij de politie, misschien dat het een andere oplichting kan voorkomen.
Zit er inderdaad ook aan te denken om een berichtje te sturen via een ander nummer met dat ik het geld terug wil en dat ik anders aangifte doe. Kan het altijd proberen. Nee heb je, ja kan je krijgen.