Ben ik ongezond of niet? Twijfels.

Hoi, ik zit dus sinds een paar dagen met een vraag in mijn hoofd: ben ik nou ongezond of niet?

Ik sport 5 tot 6 keer per week en eet ook de laatste tijd minder. Eerder had ik altijd overgewicht, maar ik ben sinds het sporten en het veranderen van mijn eten 15 kg afgevallen. Momenteel ben ik 59.1 kilogram, 1.67 lang en 14 jaar oud (in januari 15). Mijn doel is/was 55 kg. Ik houd ook mijn calorie inname bij en laatst zag ik dat ik op een dag 700 tot 1000 calorieën op een dag eet en ik sport daarnaast ook nog. Ik doe meestal bij het sporten aan de crosstrainer (20 min.), hardloopband (30 min. of de 5km run), soms nog fietsen (20 min.) en ook doe ik aan krachttraining + oefeningen op de matjes.

Mijn moeder vond mijn calorie inname dan toch echt wel te weinig. Ik ben bang van ook. Soms dan durf ik ongezonde dingen niet meer te eten, en ook vooral niet 's avonds laat. Dan voel ik me ook schuldig na het eten van een grote maaltijd, vandaag aten we bijvoorbeeld zelfgemaakte hamburgers, maar het gaf me een schuldgevoel. Ik weet niet waarom dat zo is en het is best wel serieus ook, want ik heb het bij verschillende momenten: ook bij het middageten, één meergranenbol met groentes en één plakje brood met beleg naar keuze is genoeg. Ik verplicht mezelf dan om niet nog meer te eten. Net zoals dat ik elke keer als ik ga sporten, telkens intensiever ga sporten. Ik vraag hier om hulp omdat het opzoeken toch alleen maar slechte resultaten levert.

Ik wil ook écht niet aankomen, maar wat meer eten zou ik wel willen. Gewoon weer langzaam terug naar een normaal eetgedrag. Dit is ongeveer dan wat ik eet:

Ontbijt
Griekse yoghurt
Volkoren tarwevlokken
Twee soorten bevroren fruit (bijv. mango met aardbei)

Lunch
Meergranenbol/speltbol/bruine pistolet
IJsbergsla/rucola
Komkommer
Tomaat (soms erbij)
Flinterdunne achterham/rosbief
Plakje speltbrood/plakje volkorenbrood
Dezelfde groentes als hierboven op de boterham/smeerkaas/hoemoes/amandelpasta

Diner
IJsbergsla met dressing
Vlees (biefstuk, steak tartaar, kipburger etc.)
Aardappelen/zoete aardappel frietjes
Sperziebonen/rijst/bonen

Soms eten we ook wraps of een ovenschotel, vaak eten uit andere landen ook.

Ik heb vandaag dus wel veel bewogen maar twijfel of ik wel nog een snack (peer/banaan met kaneel of gezoute popcorn) in de avond moet eten? Ik heb de hele tijd van die vragen of ik dat wel moet eten enz.

Ik hoop dat iemand me wat kan uithelpen. Graag geen vervelende reacties. :bored:

Liefs,
Valérie

ff

Het probleem is dat ik het niet echt aan mijn moeder of vader durf te vertellen. Ze zullen het denk ik niet goed begrijpen, omdat ze het niet serieus kunnen nemen en mijn zus al helemaal niet.

Kan je naar een vertrouwenspersoon op school?

Ik zou je echt niet te veel zorgen maken. Je gewicht is gewoon goed, luister gewoon naar je lichaam en eet wat je wil eten.

goeiemorgen,

het lijkt me dat als je je zelf al zorgen maakt, hier ook een reden voor is?
je sport heel veel en eet heel weinig, zeker voor iemand in de groei is dit niet gezond.
je ben al veel afgevallen en ik denk dat het nu belangrijk is om weer op te bouwen naar een gezond eetpatroon aangezien je nu ook een gezond gewicht hebt. als je dit in stappen doet zal je niet zo snel terug aankomen (misschien wat vocht en darminhoud wat je op de weegschaal kan zien door het meer eten). de kans is groot dat je die laatste kilo’s ook nog afvalt bij normaal gezond eten en de hoeveelheid sport die je doet.

hier kan je vinden hoeveel een gemiddeld persoon nodig heeft:
http://www.proud2bme.nl/health/Voedingslijsten
op deze site kan je ook meer info vinden over eetstoornissen, ik zeg niet dat je deze hebt, maar je kan even rondkijken of je jezelf misschien in enkele dingetjes herkent?

het is wel belangrijk dat je voldoende eet, ik in je kinder/tiener jaren je lichaam (sterk) van energie ontzeggen en overmatig sporten kan je als volwassene zuur komen te staan al merk je daar nu misschien niets van.

Misschien naar een vertrouwenspersoon inderdaad. 700-1000 calorien is veel te weinig, zeker als je daarnaast nog sport. Met dit aantal calorien blijf je ook niet afvallen, er is een verschil tussen je lichaam in een calorie deficit hebben en je lichaam in starvation mode (ik kan de Nederlandse woorden even niet vinden, lol sorry). Een calorie deficit zou rond de 1500-1700 zijn, daar zou je nog mee afvallen zolang het gezonde voeding is.

Ik ben bezig met wat kilo’s kwijtraken, ik sport ook veel en blijf rond de 1700 omdat ik vrij lang ben, en de kilo’s vliegen er nog steeds af. Pas goed op jezelf!

Je zei in een stukje dat je soms nadenkt over “goh, zal ik dat er nog wel bij eten”, en met jouw huidige voedingspatroon en de calorien die je per dag verbrand zou ik me daar sowieso niet zorgen om maken. Geniet ook een beetje! Als dat soort gedachten doorslaan ga je al snel de (mentaal) ongezonde kant op.Het soort voeding dat je eet klinkt echt supergoed, misschien kun je je porties net ietsje groter maken?

Super veel bedankt voor de tips! (ook hierboven) En, het klopt dat ik nu ook bijna geen gewicht meer verlies, maar kun je echt door meer te eten afvallen? Ik wilde nog maar 5 kg er af en het gaat nu best wel lastig. Daarnaast hoop ik ook niet te veel aan te komen als ik wat meer ga eten. Gisteravond heb ik nog wel fruit genomen, toen kwam ik uit op 1200 calorieën. Ik probeer het langzaam weer terug te bouwen naar de 1500 en ik denk dat ik het schuldgevoel vooral achter me moet proberen te laten.

^ volg je ook werkelijk een dieet voorgeschreven speciaal voor jou of schud je alles zegmaar uit de mouwen.

Het is absoluut niet erg dat je af en toe eens wat lekkers gaat eten en gewoon geniet. Het schuldgevoel zou ik op letten. Want ik snap het wanneer je een dag goed bezig bent en 1 handvol lekkers je gewoon niet kunt eten omdat je anders je hele dag verpest ofz.

Ik zou gewoon rustig opbouwen en eventueel even bespreken met de HA.

Ik verzin zelf meestal wat ik eet, geen dieet.

Zoals er al word gezegd eet je veel te weinig in combinatie met je sporten. Sport je in een sportschool? Dan zou je eens naar een trainer kunnen gaan om eens te informeren over voeding enzo. Anders gewoon eens naar de huisarts die je kan doorverwijzen naar een dietist. Je zult namelijk wel echt meer moeten eten maar dat inderdaad wel op de juiste manier.

dit,
+ het feit dat je nog maar 14 bent, is het nogal riskant zodat je wel gezond afvalt sinds je nog vollop in de groei bent.

Je doet krachttraining maar wil niet aankomen, dat is nogal tegenstrijdig. Als je veel sport bouw je spieren op en die wegen meer dan vet. Het feit dat je veel (kracht) sport maar toch afvalt terwijl je niet obees bent is een rode vlag dat je te weinig eet voor wat je beweegt. Helemaal omdat je ook nog in de groei bent. Je zal tot pak-em-beet je 16e/18e blijven groeien en ja dan is een paar kilo erbij ook heel normaal. Zoek des noods een dietist, die kan je misschien wat vertrouwen geven om genoeg te eten zonder fatsig te worden (want daar ben je bang voor denk ik).

Ja wat Idae ook zegt!

Als je spieren opbouwt, zal het nummertje op de weegschaal waarschijnlijk toenemen, ookal zie je er beter uit en verlies je nogsteeds vet omdat spieren meer wegen dan vet. Niet teveel op nummertjes focussen! Een gezonde, sterke vrouw van 70 kilo zal er waarschijnlijk “beter” uitzien dan een vrouw die alleen cardio doet maar 64 weegt, ookal zijn ze even lang.

Als je te weinig eet zul je naast vetmassa ook spiermassa verliezen, en dan verlies je dus vormen zoals je billen, etc.

Hoi, Ik herken me wel redelijk in je verhaal. Ik ben sinds een tijdje ook beter gaan letten op mijn voeding en herken dus dingen als het schuldgevoel en de twijfel over het wel of niet eten. Ten eerste eet je idd veel te weinig voor je leeftijd en je spotregime(eens met Idae). Ten tweede zou ik je willen adviseren om naar je lichaam te luisteren en niet naar nummertjes op verpakkingen of de weegschaal. Van nummertjes tellen is niemand ooit gelukkig geworden en ten tweede heeft iedereen nou eenmaal andere behoeften qua calorie inname(Jij sport bv heel veel en gaat dan dus ook simpelweg meer calorieën nodig hebben dan iemand die niet sport). Heb je honger? Dat is een signaal van je lichaam dat je moet gaan eten. Eet dan ook gewoon. Hoe ik zelf over deze lichte ‘‘eet-angst’’ heen gekomen ben is door te focussen op WAT ik eet en niet HOEVEEL ik eet. Ik mag van mijzelf dus onbeperkt gezonde dingen eten en ongezonde dingen bewaar ik voor gelegenheden of traktatie momenten(Denk naar de film gaan, uit eten met een vriendin, verjaardag etc.) Zo hou ik een gezonde levensstijl makkelijk en leuk vol omdat ik zonder schuldgevoel van ‘ongezonde’’ dingen kan genieten. Denk maar zo: er is niemand ooit dik geworden van bij wijze van spreken teveel fruit of groente en dit soort gezonde dingen kun je dus met een gerust hart eten als je zin hebt :slightly_smiling_face: En een keer een stuk taart of chocola dus ook als je voor de rest gezond eet :slightly_smiling_face: Hier ga je echt niet in 1x van aankomen. Ik denk wel dat het voor jou nu heel belangrijk is om meer calorieën te gaan eten dan dat je nu doet voor je gezondheid. Ik zou dit doen door simpelweg grotere porties te gaan maken van je 3 hoofdmaaltijden en te gaan beginnen met 2/3 x per dag een tussendoortje. Eet waar jij je goed bij voelt en waar je zin in hebt, zo ga je gemakkelijk meer calorieën binnenkrijgen zonder dit te hoeven tellen. :slightly_smiling_face:

Kun je ook bijv. minder sporten dus gewoon vijf keer per week in plaats van zes keer? Zeker nu heb ik namelijk minder tijd, maar verplicht mezelf om dan toch zes keer naar de sportschool te gaan. Bijna bij elke sportsessie verbrand ik rond de 500 tot 600 calorieën. Dus dan verbrand ik 2500 calorieën als ik 5 dagen sport en 3000 calorieën als ik 6 dagen sport. En ik eet ongeveer nu 800 tot 1200 calorieën, een klein beetje meer. Gisteren heb ik alleen heel intensief gesport en vergeten te ontbijten, dus toen kwam ik uit op 700 calorieën en had al mijn calorieën die dag verbrand. Vaak sport ik heel intensief, omdat ik mezelf er een beetje aan verplicht ofzo. Ik durf het ook niet heel goed aan mijn moeder te vertellen of mijn vader, zeker niet als ik dan hiermee naar de huisarts moet. Ik weet dus niet echt wat ik moet doen en het sporten begint ook telkens minder leuk te worden.

ff

Je sport te veel en eet te weinig. Maar wat zorgwekkend is, is dat je aangeeft een schuldgevoel te hebben en soms niet meer iets ongezonds durft te eten. Je bent 14, dat is echt heel jong en door de puberteit en je hormonen ben je je volop aan het ontwikkelen. Zorg dat je gewoon een gezond gewicht hebt, niet te dik en niet te dun. Het is goed om bezig te zijn met een gezonde leefstijl, maar niet te veel!

Ik zou wel hulp zoeken. Dit is niet iets wat uit de hand moet lopen. Een eetstoornis zit je vaak de rest van je leven aan vast en het verpest echt heel veel leuke dingen voor je.

Heel veel succes ermee.

Ik denk dat je op dit moment obsessief bezig bent en aan het doorslaan bent.
Je lichaam heeft voedingsstoffen nodig om je hersenen, hart en longen te kunnen laten functioneren. Eet je te weinig, dan stoppen die er uiteindelijk mee.
Een gemiddeld mens heeft tussen de 1100 en 1400 kcal nodig voor dat rustmetabolisme. Jij bent 14 dus in de groei, dus dan is dat rustmetabolisme soms nog hoger.
En dat rustmetabolisme is dus wat je nodig hebt als je de hele dag op bed zou liggen.
En jij gaat ook nog 6x per week sporten! En naar school neem ik aan.
Dus jij eet op dit moment echt te weinig. Wat je lichaam dan gaat doen is alles wat er binnenkomt vasthouden. Je lichaam stopt dan met vet verbranden want het heeft alles nodig. Daarnaast gaat je lichaam zijn eigen spieren ‘opeten’ om daar voedingstoffen uit te halen. Dus jij sport je kapot, maar je hebt er vrij weinig aan, want je spieren kunnen niet opbouwen. Je lichaam breekt ze direct weer af om dat je te weinig eet.

Ga dus echt meer eten. Minimaal 1700 kcal, maar omdat je in de groei bent en zo gigantisch veel sport zou ik echt wel naar de 2000 kcal gaan minimaal. Je zult zien dat je dan uiteindelijk weer gaat afvallen.

Daarbij moet je je afvragen of je nog wel moet afvallen, want je hebt een mooi gewicht en je gaat nog groeien ook. Dus ik zou gewoon normaal gaan eten en even wat minder sporten. Je spieren hebben ook rustdagen nodig om beter te kunnen groeien.

bron: ik ben dietist

Je eet echt te weinig ja. Maar goed, dat weet je nu wel. Misschien even als voorbeeld: ik ben 11 jaar ouder dan jij (dus uitgegroeid) en ik kan 2000 kcal eten, zonder daarbij te sporten (met alleen dagelijks tussen de 8000-10000 stappen) en daarbij kom ik niets aan en val ik zelfs heel langzaam af. Daarbij ben jij nog volop in de groei (dus meer energie nodig) sport enorm veel (dus meer energie nodig) en eet je minder dan de helft dan ik doe.