Hoi, ik zit dus sinds een paar dagen met een vraag in mijn hoofd: ben ik nou ongezond of niet?
Ik sport 5 tot 6 keer per week en eet ook de laatste tijd minder. Eerder had ik altijd overgewicht, maar ik ben sinds het sporten en het veranderen van mijn eten 15 kg afgevallen. Momenteel ben ik 59.1 kilogram, 1.67 lang en 14 jaar oud (in januari 15). Mijn doel is/was 55 kg. Ik houd ook mijn calorie inname bij en laatst zag ik dat ik op een dag 700 tot 1000 calorieën op een dag eet en ik sport daarnaast ook nog. Ik doe meestal bij het sporten aan de crosstrainer (20 min.), hardloopband (30 min. of de 5km run), soms nog fietsen (20 min.) en ook doe ik aan krachttraining + oefeningen op de matjes.
Mijn moeder vond mijn calorie inname dan toch echt wel te weinig. Ik ben bang van ook. Soms dan durf ik ongezonde dingen niet meer te eten, en ook vooral niet 's avonds laat. Dan voel ik me ook schuldig na het eten van een grote maaltijd, vandaag aten we bijvoorbeeld zelfgemaakte hamburgers, maar het gaf me een schuldgevoel. Ik weet niet waarom dat zo is en het is best wel serieus ook, want ik heb het bij verschillende momenten: ook bij het middageten, één meergranenbol met groentes en één plakje brood met beleg naar keuze is genoeg. Ik verplicht mezelf dan om niet nog meer te eten. Net zoals dat ik elke keer als ik ga sporten, telkens intensiever ga sporten. Ik vraag hier om hulp omdat het opzoeken toch alleen maar slechte resultaten levert.
Ik wil ook écht niet aankomen, maar wat meer eten zou ik wel willen. Gewoon weer langzaam terug naar een normaal eetgedrag. Dit is ongeveer dan wat ik eet:
Ontbijt
Griekse yoghurt
Volkoren tarwevlokken
Twee soorten bevroren fruit (bijv. mango met aardbei)
Lunch
Meergranenbol/speltbol/bruine pistolet
IJsbergsla/rucola
Komkommer
Tomaat (soms erbij)
Flinterdunne achterham/rosbief
Plakje speltbrood/plakje volkorenbrood
Dezelfde groentes als hierboven op de boterham/smeerkaas/hoemoes/amandelpasta
Diner
IJsbergsla met dressing
Vlees (biefstuk, steak tartaar, kipburger etc.)
Aardappelen/zoete aardappel frietjes
Sperziebonen/rijst/bonen
Soms eten we ook wraps of een ovenschotel, vaak eten uit andere landen ook.
Ik heb vandaag dus wel veel bewogen maar twijfel of ik wel nog een snack (peer/banaan met kaneel of gezoute popcorn) in de avond moet eten? Ik heb de hele tijd van die vragen of ik dat wel moet eten enz.
Ik hoop dat iemand me wat kan uithelpen. Graag geen vervelende reacties. :bored:
Liefs,
Valérie