Ben ik de enige?

Ik ben 13 en steeds meer vriendinnen/vrienden gaan roken… Ze zeggen dan ook vaak :“ga je mee?” En ik denk dan, wtf tuurlijk niet. Ik ga me leven toch niet verpesten met roken? Ben ik de enige die denkt dat je gewoon HEEL dom bent als je gaat roken? X

Nee, maar het is gewoon ieders eigen keus.

Nee natuurlijk niet, roken is ook stom. Niet aan beginnen!

Nee, je bent niet de enige. Je vriendinnen willen waarschijnlijk gewoon stoer doen omdat ze het cool vinden om te roken. Maar geloof me, dat is het totaal niet. Degene die sneu zijn dat zijn zij. Ga vooral niet met ze mee en begin niet met roken, krijg je alleen maar spijt van.

Nee je bent niet de enige die dat denkt, maar je hoeft er geen topic voor aan te maken om te laten zien hoe wijs en verstandig je wel niet bent :wink:

Het is en blijft je eigen keus.
Ik heb me er nooit wat van aangestrokken en ben zelfs anti-rook.
Dus nooit roken kind!

Je bent niet de enigste! Er zit echt totaal geen voordeel aan roken. Misschien is het lekker op een moment van stress (hoor ik vaak) maar daar zijn toch wel andere oplossingen voor? Het kost geld, is slecht voor je gezondheid en ik vind het soms ook nog ordinair staan ook, ook al ligt dat wel aan de persoon.

youre not the only one!

ik begin er ook niet aan, veel van mijn vrienden wel en ben 15 goed dat je het niet doet!!

Ik ben een roker, ik ben het enigszins met je eens, maar:
Je leven verpesten? Je overdrijft.
HEEL dom bent? Nee, je bent niet dom als je rookt. Roken is een domme actie.

Inderdaad. Roken is echt te slecht voor woorden. Ik snap niet hoe mensen zo dom kunnen zijn…

Nee, je bent niet de enige. Ik vind het ook dom en ontzettend stinken.

Niet doen. Je kan wel mee gaan, maar ga het alsjeblieft niet proberen. Ik ben toevallig net gestopt, maar ook op die manier begonnen…

Het is dom als je gaat roken, maar dat moet iedereen natuurlijk zelf weten. Het is ontzettende geldverspilling, stinkt en heel ongezond! En dat weten je vriendinnen ook wel, dus ze zullen het stiekem echt wel begrijpen dat jij niet wil roken! :wink:

Ik weet zelf nog toen ik 14 jaar oud was, dat is inmiddels al 6 jaar geleden, dat steeds meer “vriendinnen” gingen roken om “stoer” te zijn/doen en erbij te horen :’)
Het begon eigenlijk met de 2 “leiders” uit het groepje en niemand uit het groepje wilde achterblijven, dus deden ze mee. Ik zei altijd nee en werd uitgemaakt voor “de loser” omdat ik niet mee deed.

[size=1em]Als ze je keuze niet respecteren, dan zijn het geen vrienden.

Ik vind het tegenwoordig sowieso soms extreem. Hoe sommige meisjes van 13 jaar erbij lopen :flushed:

Dit bedoel ik dus precies.

Je bent dom als je rookt.
Roken is dom.

Twee hele verschillende contexten, en met de eerste kun je gewoon zwaar veel mensen beledigen.

Nee :’) sommige vriendinnen beginnen nu ook met roken omdat ze het gezellig vinden zeggen ze en omdat je er van afvalt (denken ze) ik zelf doe er niet aan mee, vooral omdat het super duur is tegenwoordig en ook nog slecht voor je is, dus dan laat maar :’) dan koop ik er liever make-up ofzo voor.

Voor mij gelden die twee allebei. Dan bedoel ik niet dat diegene in elke opzicht dom is, maar met het oog op roken: ja, dan vind ik diegene dom. Natuurlijk is het iemands eigen keus, maar als je de keus maakt om iets te doen wat zó slecht voor je is, dan beschouw ik dat wel als dom ja…

Echt goed van je dat je niet meedoet terwijl je vriendinnen wel roken! Iedereen moet zelf weten of die rookt of niet, maar op je 13e vind ik et wel heel erg dom om da al te roken

Nee hoor, ik roep 't al 6 jaar. Genoeg sigaretten aangeboden gekregen, genoeg vrienden van me roken. Ik heb m’n principes, daar blijf ik bij. Hebben ze maar te begrijpen.

Des al niet te min zal ik niet moeilijk gaan doen als hun willen roken ofzo, 9 vd 10 keer gaan ze dan maar lekker alleen naar buiten (wel vervelend met uit gaan als iedereen rookt lol).

Goed dat je er niet aan begint en je niet laat overhalen ook een mee te roken.
Roken is slecht en het is ook nog eens hartstikke duur.