Ben er eindelijk uit

Hallo iedereen,

Ik ben er eindelijk uit dat ik Psychologie wil studeren in een universiteit. Alleen weet ik niet wat handiger is.
Ik zit nu in 5 Havo en ik heb me nog steeds niet ingeschreven voor een HBO opleiding. Is het nou handiger om nog 2 jaar door te gaan met vwo in de middelbare school en dat ik dan ga doorstromen naar de Universiteit.
Of is het beter als ik een HBO opleiding doe bijvoorbeeld Sociaal Pedagogische Hulpverlening en dan van daaruit mijn propedeuse haal.

Weet iemand het niveau verschil tussen die 2??

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

groetjes

Is de HBO opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening iets waar jouw interesses bij liggen? Of is het een mooie voorbereiding op de studie die je op de universiteit wilt gaan volgen? Zo ja, dan zou je het via deze weg kunnen volgen, dan vind je het leuk om te doen en/of is het een mooie voorbereiding op de opleiding op de universiteit.

Als het iets is waar je interesses totaal niet liggen of dat het totaal een andere richting is dan dat je op de universiteit gaat doen, zou ik het via VWO doen.

Nee het is wel een studie die ik leuk vind (denk ik), . Maar ja VWO is dan weer voordeliger…
Maar is een propedeuse wel te halen of is het heel zwaar.
Iemand ervaring?

Volgens mij is het vanaf volgend studiejaar zo dat je niet meer met een P door kan stromen naar de uni.
Dus: ga nog even twee jaar je vwo doen en dan kun je meteen door.

Is dat zo?? Heb je daar een link van dat het misschien bevestigd? Ik kan er namelijk niks over vinden op het internet.

Sinds de nieuwe regeling mogen universiteiten zelf bepalen of ze nog hbo’ers toelaten tot hun opleidingen of niet. Er zijn al universiteiten die alleen nog maar vwo’ers aannemen. Ik weet niet of dat bij jouw universiteit naar keuze ook zo is, maar het is geen garantie dat ze in de toekomst niet ook hun deuren sluiten en dan heb je misschien wel mooi je propedeuse gehaald, maar kun je er alsnog niet mee verder. Ik raad je aan dit goed uit te zoeken (ik weet er verder vrij weinig van omdat ik hier niet mee in aanmerking kwam) en op basis daarvan ook je keuze te maken. In mijn ogen is het behalen van het vwo diploma veiliger en geeft dat de meeste zekerheid.

Met hbo-propedeuse naar universiteit Universiteiten mogen vanaf studiejaar 2013-2014 toelatingseisen stellen aan een student met een hbo-propedeuse. Dit is om de uitval van deze studenten terug te dringen. Studenten die voor september 2013 stonden ingeschreven bij een hbo-opleiding houden het toelatingsrecht voor het studiejaar 2013-2014.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/studiekeuze-en-toelating

Verder zou je even per instelling moeten kijken wat de regels zijn. Vaak worden er extra eisen gesteld, zoals wiskunde op vwo-niveau beheersen of extra intake-gesprekken.

Maar stel dat ik wel met een P kan doorstromen… Is HBO makkelijker dan vwo…

^ Maar wil je dat risico nemen? Dat de kans zeer aanwezig is dat je tegen die tijd niet meer met je P door kunt stromen.

Dat kun je niet met elkaar vergelijken. HBO is praktischer, je bereidt jezelf dan echt voor op een beroep. Terwijl VWO wat meer leerwerk is. Maar als jij graag universiteit wil gaan doen, dan moet je VWO niveau wel aan kunnen. Dus ik zou aan je docenten en decaan vragen of ze vinden dat jij VWO niveau aan kan. Zo ja, dan zou ik dat sowieso doen. Zo nee, dan zou ik een opleiding kiezen die lijkt op psychologie, die je leuk vindt. Mocht je dan niet met je P naar de universiteit kunnen, dan doe je tenminste een opleiding die erop lijkt en die je leuk vindt.

Ik denk dat ik het wel kan, maar ik heb de motivatie er gewoon niet meer voor ik wil meer ervaring opbouwen. Weer profielwerkstuk, weer leestoetsen, luistertoetsen. Ik wil dat allemaal niet wéér gaan doen. Ik hoop dat jullie mijn punt begrijpen. Ik bedoel al zou het met een P halen kunnen waarom niet…

Ik zou vwo doen, ipv hbo
dat is echt ontzettend veel goedkoper (collegegeld is 1950 euro per jaar, denk nog even aan je boeken, ongeveer 500 per jaar) en vwo is schoolgeld en gratis boeken

Ik heb zelf ook na de havo nog twee jaar vwo gedaan en ik vond dat echt de beste keuze ooit. Ik zie dat ontzettend veel hbo’ers afvallen op de uni omdat het toch een vrij grote verandering is qua werkwijze. Na 2 jaar vwo ben je hier, wat mij betreft, beter op voorbereid. En tuurlijk, ik had er ook niet zo heel veel zin in maar in een jaar je propedeuse halen doe je ook niet 123. Stress voor iedere toets die je maakt enz. En daarnaast is de kans steeds kleiner aan het worden dat je met je P door kan stromen dus let daar goed op.

ik sluit me aan bij de anderen. vwo is handiger en geeft meer zekerheid.
ik heb wel een vraag
waarom sph en niet toegepaste psychologie op het hbo?

^ Dit vroeg ik me ook af. :’)

Wat voor cijfers heb je nu op de havo?

Dit komt van de UvA, over toelating bij psychologie:

Wiskunde-eis voor aanmelders met een hbo-propedeusediploma
Voor aanmelders met een hbo-(propedeuse)diploma als vooropleiding, zonder wiskunde A, B of C op vwo-niveau geldt een aanvullende wiskunde-eis.

En bij de UU:

Met een hbo-propedeuse heb je niet automatisch toegang tot een universitaire bacheloropleiding. Opleidingen mogen aanvullende eisen stellen. Kijk voor meer informatie bij de opleiding van jouw keuze onder Toelating of neem contact op met de opleiding van jouw keuze (onder Contact)…

Etc etc

Je zal dus meestal extra certificaten moeten halen voor bijvoorbeeld wiskunde, dan kan je toch net zo goed je hele VWO halen? Bovendien is er bij psychologie een decentrale selectie, en zullen ze eerder een VWOer aannemen.

Ik denk daarbij ook dat vwo meer aansluit op de denkwijze van de universiteit. Het is veel leerwerk, maar je moet dat kunnen als je naar de universiteit wil gaan. Vanaf het hbo zijn er heel veel afstromers, gewoonweg omdat ze altijd praktischer onderwijs hebben gehad. Je P in een jaar halen kan, maar is erg lastig, zeker als er zo’n druk achter zit en dan heb je nog geen zekerheid dat je daarmee verder kan. Het is geen kwestie van ‘ik heb geen zin meer in lees- en luistertoetsen’, het is een kwestie van jouw toekomst. Ik snap best dat het niet altijd even leuk is, maar dit is maar twee jaar en daarna kun je doen waar je van droomt.

En inderdaad wat Megane zegt waar ik zelf niet eens aan heb gedacht, het is zo veel goedkoper om vwo te gaan doen.