Ben blijven zitten, nu zijn mn ouders boos..

Oke ik heb halverwege dit jaar ervoor gekozen om te blijven zitten (Ik zit in 5 VWO). Mijn ouders accepteerde het gewoon en zeiden dat ze achter me stonden maar ik moest wel beloven dat ik tot het laatste moment m’n best zou gaan doen voor school. Nou zo gezegd zo gedaan en ik heb uiteindelijk toch mijn cijfers omhoog weten te krijgen.

Nu Zat ik dus in zo’n situatie dat ik op 1/10de blijf zitten (dus als ik voor een vak van een 5.4 naar een 5.5 zou gaan zou ik over zijn geweest). Ik heb er toch voor gekozen om het jaar over te doen ook al ging het maar om 1/10de, maar nu is het dus zo dat mijn ouders per se willen dat ik over ga.

ik heb gisteren een gesprek met mijn mentor en mijn ouders erbij gehad en hierbij was mijn mentor eg positief over mij en zei dat ik enorme sprongen had gemaakt in mijn schoolcarrière alleen daar kijken mijn ouders nu dus doorheen.
ipv dat ze zeggen van ‘Hee goed gedaan! ik ben trots op je!’ beginnen ze nu op me te katten dat ik dan gewoon een jaar kwijt ben en dat ik eventueel maar een half puntje in ijn gemiddelde omhoog zou gaan end at het dan zonde is en dat de maatschappij erg moeilijk is en dat je niet mag opgeven en blablabla.

Ik snap ze best alleen ze komen hierdoor erg op mij over dat ze me niet vertrouwen en dat het allemaal niet goed gaat komen en dat het me niet zal lukken. Ze steunen me helemaal niet.

hoe kan ik ze nu laten kalmeren?ik ga natuurlijk wel bewijzen dat het me degelijk gaat lukken om volgend jaar betere cijfers te halen maar ik zou graag willen weten hoe ik ze nu rustig kan laten worden en dat ze achter me gaan staan…

alvast bedankt:)

Ik zou zeggen dat het je eigen leven is en ik denk dat je zelf wel weet waarom je het doet en je bent echt wel oud en slim genoeg om dat zelf uit te maken.

Ik kan je niet helpen, want ik zou zelf wel ervoor kiezen om over te gaan.

Waarom wil je eigenlijk blijven zitten als je over mag? Dat je over mag, zegt toch al dat je het kan?

nee ik zou dus NIET over mogen…
en ik heb nu dus 4 onvoldoendes en daarmee wil ik mijn eindexmenjaar niet in. ik wil het liefst met 7ens naar de 6de ipv met 5’en en 6’en

kan je ze dat niet duidelijk maken dan? dat je liever een jaartje overdoet nu, dan dat je er op je examens achterkomt dat je niet genoeg kennis had.

dat probeer ik dus alleen het wil niet bij ze doordring… ze blijven zeggen dat i het mezelf te gemakkelijk maak en dat ik gewoon een rustig jaartje wil hebben enzo ze begrijpen gewoon niet hoe erg ik mijn best doe…

Luisteren ze nog steeds niet al je zegt dat je liever een jaar blijft zitten zodat je met hogere cijfers je examens in kunt waardoor je dus een mooier dipoma zult hebben, dan dat je nu met allemaal lage cijfers het examenjaar ingaat, waardoor het dus alsnog heel moeilijk wordt om te slagen en als je dan al zou slagen, je waarschijnlijk slaagt met allemaal 6jes. Zij begrijpen toch hopelijk ook wel dat een jaartje niks is en dan je liever met een goed diploma door het leven gaat dan met een minder goed diploma.

Eigenlijk staat hierboven precies goed vermeld wat je moet doen. Je ouders vertellen dat je met goede cijfers je examenjaar in wilt en niet met 5en en 6en hierdoor krijg je een beter diploma en dat is wat iedereen wil, toch? Je kunt ze ook zeggen dat je heel erg veel moeite hebt gedaan voor dit jaar, en dat je bang bent dat als je nu nog -net- overgaat, volgend jaar het examen misschien niet kunt halen of met allemaal 5en en 6en. Ze zullen het vast wel begrijpen… Het is toch zonde als je het examen niet haalt? toch?

Is het door tentamen/pta cijfers die voor je schoolexamen meetellen dat je wil blijven zitten? Dan is dat toch best wel logisch? Anders heb je volgend jaar echt stress. Je kan beter blijven zitten dan zakken voor je examen

Maar tegenwoordig is het zo dat alleen je examencijfers meetellen en niet de cijfers die je daarvoor behaalt hebt, dus dat zou toch niet je reden zijn hoop ik?

Nee dat is niet zo. Ik heb ook allemaal toetsen die meetellen voor m’n examen volgend jaar

ik snap niet dat ouders hier altijd zo boos worden. Ik bedoel je hebt al die jaren op VWO niveau toch ook gehaald. Dat haal je echt niet zomaar hoor. En wat is nou 1 jaar op een mensenleven?

Ik zou ook echt niet over gaan, heb het bij mensen gezien die allemaal net overgingen en dan zakten. Dan moet je echt heel hard werken. En terwijl de mensen die zijn blijven zitten vaak in 1x slaagden en met goede cijfers. Anders moet je dat proberen duidelijk te maken aan je ouders? Ik ken iemand en die is met slechte cijfers overgegaan, vervolgens door die slechte cijfers 2x gezakt en toen ging ze daarna vavo doen. Zonde, kun je beter een jaartje blijven zitten. Ben zelf ook blijven zitten en zo erg is dat niet hoor. Moet je alleen niet denken dat je het haalt zonder niks te doen want je moet er natuurlijk wel voor werken!

Hier ben ik het mee eens. Als je nét over gaat, zijn je SE-cijfers waarschijnlijk niet zo goed, en die SE-cijfers blijven je achtervolgen in 6 vwo. Als je dan zakt, heb je de tweede keer dat je 6 vwo doet nog steeds last van je slechte cijfers uit je voorexamenjaar. En blijven zitten valt vast mee, maar ik snap wel dat je ouders het waarschijnlijk niet zo leuk vinden om extra schoolkosten te betalen, en misschien reageren ze daarom geprikkeld.

dit. echt precies wat jij hier zegt snappen mijn ouders dus niet

Nouja ook al moeten ze dan extra schoolgeld betalen, als je 18+ bent en je zit op het voortgezet onderwijs mag je studietegemoetkoming aanvragen, krijgen je 100 euro per maand. Dus dat hoeft op zich geen probleem te zijn!

het gaat niet om het geld… het is gewoon dat ze denken dat ik er veel te makkelijk mee om ga en dat ik een jaar verloren heb door te blijven zitten… dat jaartje kan ik dan beter gebruiken op de universiteit ofzo…

Hmm, apart. Maar wat dachten ze toen het eerst leek dat je bleef zitten dan, dat je ondanks dat je je 100% gegeven had, waarschijnlijk bleef zitten? In dat geval zou blijven zitten niet eens verstandig zijn. Als je op de middelbare school blijft zitten, heeft dat toch geen gevolgen voor wanneer je op de universiteit zit, of heeft het iets met leeftijd te maken? Ik denk dat het wel helpt als je een paar argumenten voor waarom blijven zitten geen ramp is aan je ouders voordraagt, en ervoor zorgt dat je de tegenargumenten die zij geven kan weerleggen!