Bemoeizuchtige huisgenoot

Hallo allemaal,

Zoals je uit het onderwerp wel kunt afleiden heb ik te maken met een bemoeizuchtige huisgenoot. Ik ben studente en woon op kamers, en kan het over het algemeen heel goed vinden met mijn 2 mannelijke huisgenoten. Echter, sinds mijn ene huisgenoot is gestopt met zijn studie en sindsdien officieel op zoek is naar een baan maar officieus de hele dag achter zijn computer hangt in zijn badjas, begint hij zich steeds meer met mij te bemoeien. Elke dag als ik thuiskom van college of werk en ik ga even op mijn kamer mijn eigen ding doen en relaxen, begint hij vanuit de hal tegen me aan te praten… ‘Zo ik dacht dat jij vandaag de hele dag naar college moest’ ‘Nu al terug van je werk? Jeetje!’ of als ik eens besluit een hoorcollege over te slaan en ontbijt maak in de keuken ‘Had jij geen college vanmorgen vroeg?’. Het is net alsof ik weer met mijn moeder samenwoon ofzo ! Ik heb al geprobeerd hem aan een baan te helpen door hem vacatures te geven en te helpen met zijn CV, en ik heb hem hints gegeven ‘Grappig dat je mijn hele planning uit je hoofd kent zeg’ maar ik wil eigenlijk niet rechtstreeks zeggen dat hij moet stoppen met dat bemoeizuchtige gedrag. Ik heb namelijk de laatste tijd al vaker wat gezegd van dingen waar ik me aan erger (die zijn extra merkbaar nu hij de hele dag thuis rondhangt; we hebben bijvoorbeeld muizen doordat hij altijd wel 4 borden met etensresten op zijn kamer heeft staan tegenwoordig en hij laat de prullebak altijd openstaan wat echt verschrikkelijk stinkt en in de zomer nog meer zal gaan stinken dus daar heb ik gewoon ‘casual’ wat van gezegd),

Maar goed, iemand hiermee ervaring? Of gewoon tips?:wink:
Dankjewel

Ik denk dat je het beste met hem kunt gaan praten, anders zie ik niet snel iets veranderen.

De opties van Icognito vind ik hele goede.

Als je een huisbaas hebt zou ik die inlichten als je werkelijk last hebt van muizen.
Bespreek in eerste instantie de muizenkwestie met beide huisgenoten.

Heb je ook goed contact met je andere huisgenoot?
Wellicht kan die je helpen door de andere thuiszittende huisgenoot wat af te remmen.

Mannen snappen hints nooit zo goed, ik zou het gewoon tegen hem zeggen dat je een beetje moe wordt van zijn bemoeizuchtige gedrag. Succes ermee!

Bedankt voor de reacties!

Over de muizen: we zijn er alle drie van op de hoogte en waren het er allemaal over eens dat we gewoon nog vaker moeten schoonmaken:) de huisgenoot uit het bericht was het er zelf ook mee eens dat zijn kamer een walhalla vormt voor muizen :wink:

Met alle twee de huisgenoten kan ik erg goed opschieten, maar die andere huisgenoot heeft gewoon zelf nog wel zijn werk en dus zie ik hem alleen 's avonds. We kijken dan weleens met zijn drieën tv ofzo, maar de verhoudingen tussen mij en de huisgenoot uit het bericht zijn gewoon veranderd sinds hij dus niks meer te doen heeft. Eerst was hij ook gewoon een student en had hij zijn ‘eigen leven’, en nu is hij gestopt met zijn studie en hij doet gewoon verder niet zoveel…

Omdat we met zijn drieën wel goed met elkaar omgaan zou ik me een beetje lullig voelen als ik mijn andere huisgenoot zou vragen de betreffende huisgenoot af te remmen, omdat het dan net lijkt of ik hem ‘aan mijn kant’ probeer te krijgen ofzo.

Ik wil ook niet ‘de zeikerige huisgenoot die altijd wat te zeiken heeft’ zijn… En hij ziet dus tegenwoordig niet heel veel mensen dus misschien ben ik wel zijn enige sociale interactie op sommige dagen, dat hij de deur hoort opengaan en denkt ‘óoh yes wat een gezelligheid!’, terwijl ik daar dan dus echt niet op zit te wachten, haha… Hoe kan ik dat dan op een beetje een aardige manier zeggen ?

Nogmaals bedankt voor de reacties :bowing_man: