Ik herken je verhaal deels. Ik heb eerst vmbo-tl gedaan en toen havo. Mijn mavo klas vond ik vele malen leuker en serieuzer dan de havo klas maar dat verschilt natuurlijk per klas. Ondanks mijn havo diploma doe ik nu door bepaalde redenen mbo inplaats hbo en ik merk dat de leraren doen alsof iedere mbo leerling een praktijk persoon is. ‘Ja, we gaan vandaag weinig theorie doen en veel praktijk, want daar houden jullie van’. En sommige leraren doen best denigrerend tegenover het mbo. ‘Jullie doen mbo en moeten de maatschappij ook draaiende houden, maarja we hebben ook slimpies nodig die hbo en wo doen.’ ( Uhm… dus als je mbo doet ben je dom ? )
Ik merk in mijn klas dat er veel wordt gezeurd over extra pauzes, teveel huiswerk( terwijl het amper veel is) en dat ze niks snappen blabla. Als je het niet snapt oke, maar ga dan niet kinderachtig en vervelend doen. ( Ik noem een papiertjes gooien en vliegtuigjes vouwen ).
Ik vind het héél erg jammer dat mensen zich verheven voelen boven vmbo’ers. Alsof vmbo’ers alleen papierprikkers worden. ( no offence ). Verpleegkundigen in het ziekenhuis zijn ook mbo’ers en volgensmij hebben mensen die heel hard nodig. Ik kan er ook echt boos om worden, terwijl ze die aandacht eigenlijk gewoon niet waard zijn. Walgelijk als je denigrerend doet over het vmbo/mbo.