Beledigingen tegen MBO

Hey dames.
Ik zit hier eigenlijk al een tijdje mee, maar veel meiden op dit forum zijn echt gemeen tegenover MBO-ers. Nu voel ik me best wel beledigd ja. Hoewel ik waarschijnlijk volgend jaar mag overstappen naar HBO 1e jaar omdat mijn intelligentie bovengemiddeld is, vind ik dit echt vervelend. Ik heb veel goede vriendinnen daar en ze zijn écht niet dom! :dry:

edit: Volgens mij is ‘beledigingen tegen MBO’ niet correct, maar oké xd

Even heel botgezegd, maar natuurlijk lijken ze niet dom als jij op hetzelfde niveau functioneert. Ik kijk ook niet van ‘Wow, wat zijn zij toch ONTZETTEND slim!’ naar mijn mede VWO-ers.

Ach, ik hoor soms dat ik een “kanker nerd” ben dus ja, zulke mensen heb je op elk niveau.

Niet mee eens. Op het vwo zitten er soms ook mensen waarbij ik denk: HOE ben je in vredesnaam hier terecht gekomen.

Ik herken je verhaal wel, maar niet per se hier op het forum. Nadat ik eerst vmbo g/t heb gedaan, ben ik op het mbo terechtgekomen. Daar heb ik uiteindelijk mijn diploma gehaald en ben ik gaan werken. Na twee jaar besloot ik dat ik toch graag door wilde leren en inmiddels zit ik in het laatste jaar van mijn hbo-studie.
Ik merkte als mbo-er dat men zich regelmatig denigrerend naar mij opstelde. Ik was toch meer een doener, een praktijkkind? Alsof ik niet intelligent was en slecht kon leren.
Soortgelijke opmerkingen gaan vaak over hun eigen tekortkomingen. Lekker negeren en genieten van je skills!

Ik heb dit nog nooit gezien op dit forum???

Ik zat net nog in het alto inspiratie topic en daar zat iemand die zei: ik voel me nu net zo’n meisje van de roc kappersopleiding hahahahaha. Right.

Hmm… dat ze zich zo voelt tot daar aan toe, maar dat vermelden vind ik nogal sneu…

Hm op mijn opleiding merk ik daar niet zo veel van, nu moet ik ook zeggen dat ik -als ik leraren mag geloven- de moeilijkste opleiding doe. Pedagogisch werk jeugdzorg waarbij ik dus ook psychologie ed heb.
Tuurlijk, als ik op school ben zie ik genoeg mensen waarvan ik zoiets heb van jezus hoe kan je zo dom zijn, maar ik heb echt het gevoel dat sommige mensen hier op het forum echt op me neerkijken.

Ach vooroordelen zullen er altijd zijn. Kan je niets aan doen.
Overigens zit er écht wel een verschil in MBO kappersopleiding en HBO Rechten :’).

Volgens mij is dat juist wat ze probeert te zeggen. Of begrijp ik het verkeerd?

Dat geloof ik graag, maar dat betekent niet dat iedereen van het MBO maar dom is, snap je?
Ik weet zelf ook wel dat de meiden/(jongens?) van MBO kappersopleiding meestal niet de slimsten zijn, maar ik denk dat je je erop verkijkt, want zij moeten wél de latijnse namen weten van wat ze gebruiken en dergelijke.

Ik vind je titel wel goed hoor, wist eigenlijk gelijk waar het over ging!

Het viel mij inderdaad op dat er flauw wordt tegenover mensen die op het MBO zitten. Ik vind zelf dat intelligentie niets met studie te maken heeft. Als je op de middelbare school hebt gezeten (maakt niet uit wat voor niveau) en daarna een vervolgopleiding doet, ben je slim genoeg.

Mijn zusje heeft bijvoorbeeld een verstandelijke beperking en blijft daardoor permanent op het niveau van een vijfjarige. Toch noem ik haar niet dom, ze kan misschien dan niet lezen en schrijven, maar ze is ook goed in sommige dingen. Een vrouw heeft een keertje de geweldige opmerking gemaakt: “Ja, aapjes hebben een IQ van 70 en jouw dochter heeft minder.” (Iets in die strekking, het kwam er op neer dat mijn zusje dommer is dan de gemiddelde aap.) Ik zat hier ook een tijd mee en ben ook echt boos op die vrouw, maar wat kan ik er verder aan doen? Niets. Ik weet zelf wel beter hoe het zit.

Klopt, maar ik had het over gemiddelden. De meeste MBO-ers zullen hun mede MBO-ers niet dom vinden. Net als dat de meeste VWO-ers hun mede VWO-ers niet bijzonder slim zullen vinden. Omdat je zelf op hetzelfde niveau denkt. Maar als je als VWO-er naar het MBO kijkt is dat gewoon een stuk lager. Net als dat veel MBO-ers het VWO als een compleet andere wereld zien.

Nee ik bedoelde het wel anders, maar had het een beetje krom verwoord denk ik :slightly_smiling_face:

Nee dat klopt. Je bent inderdaad niet dom, maar ik vind het een behoorlijk verschil. Het voorbeeld dan he :stuck_out_tongue: . Maar goed ik ken mensen van het HBO en dan heb ik echt zoiets van ‘what the fuck?’ :’) .

Oh kan hoor, misschien begreep ik het verkeerd haha.
Maar wat ik wilde zeggen was dat als ik naar mijn medeleerlingen in de klas kijk ik écht wel verschil zie tussen dom en slim (om het even kort te houden) ondanks dat we allemaal dezelfde niveau doen.

Je kunt toch niet zeggen dat iemand die met gemak VWO aankan en iemand die met moeite VMBO aankan even intelligent zijn?

Ik laat het altijd maar gebeuren… MBO-ers zijn ook nodig. Zonder MBO-ers kan niemand… En zonder HBO-ers ook niet. En ook niet zonder de slimste mensen.
Ik heb op het mbo gezeten, zit nu op het hbo. En er zitten mensen in mijn klas waarvan ik niet snap dat zij hbo doen. Qua gedrag en intelligentie.

Mensen moeten altijd iets hebben… Dat is nou eenmaal zo. Mensen roddelen ook veel, mensen klagen, mensen zeuren. Maar gelukkig maak de mens ook lol.
En ik ben er trots op dat ik mijn mbo-diploma op zak heb en nu op het hbo zit. Ik ben trots op mijn vriendinnetjes die ook hun diploma hebben gehaald of bijna halen op het mbo. Of ze nou doorstuderen of niet. Wat maakt het uit. Als je maar gelukkig bent met het gene wat je hebt bereikt.

Iemand van het VWO heeft meer algemene kennis dan iemand van het VMBO dit komt doordat VWO’ers nou eenmaal andere dingen dan VMBO’ers leren. Jij kon toen jij klein was ook geen perfect Engels neem ik aan?
Dat heb je gewoon op school geleerd.

Ik herken je verhaal deels. Ik heb eerst vmbo-tl gedaan en toen havo. Mijn mavo klas vond ik vele malen leuker en serieuzer dan de havo klas maar dat verschilt natuurlijk per klas. Ondanks mijn havo diploma doe ik nu door bepaalde redenen mbo inplaats hbo en ik merk dat de leraren doen alsof iedere mbo leerling een praktijk persoon is. ‘Ja, we gaan vandaag weinig theorie doen en veel praktijk, want daar houden jullie van’. En sommige leraren doen best denigrerend tegenover het mbo. ‘Jullie doen mbo en moeten de maatschappij ook draaiende houden, maarja we hebben ook slimpies nodig die hbo en wo doen.’ ( Uhm… dus als je mbo doet ben je dom ? )

Ik merk in mijn klas dat er veel wordt gezeurd over extra pauzes, teveel huiswerk( terwijl het amper veel is) en dat ze niks snappen blabla. Als je het niet snapt oke, maar ga dan niet kinderachtig en vervelend doen. ( Ik noem een papiertjes gooien en vliegtuigjes vouwen ).

Ik vind het héél erg jammer dat mensen zich verheven voelen boven vmbo’ers. Alsof vmbo’ers alleen papierprikkers worden. ( no offence ). Verpleegkundigen in het ziekenhuis zijn ook mbo’ers en volgensmij hebben mensen die heel hard nodig. Ik kan er ook echt boos om worden, terwijl ze die aandacht eigenlijk gewoon niet waard zijn. Walgelijk als je denigrerend doet over het vmbo/mbo.