belangrijke vraag, wie kan me helpen?

hoi meiden,

ik ben er best wel laat mee, maar ik had nog een vraag over
het vak Nederlands. Ik heb aankomende MAANDAG mijn eerst toetsweek :open_mouth:

Mijn vraag is: Wat is het verschil tussen de voltooide tijd en de verledentijd?
Ik snap namelijk het verschil echt niet.

En ik had nog een vraag, ik heb vaak bij toetsen last van concentratie problemen, ik vang teveel prikkels van anderen op, en daardoor kan ik me niet goed concentreren, en verpruts ik regelmatig toetsen, terwijl ik
er supergoed ervoor geleerd heb.

Kunnen jullie me helpen, want de toetsweek is maandag!!

liefs,

iemand?

Voltooide tijd is met een hulpwerkwoord en het voltooide werkwoord:
Ik heb gefietst.
Ik heb gelopen.
Wij hebben gezwommen.

Verleden tijd is enkel de stam + de(n)/te(n) bij een zwak werkwoord en de onregelmatige vorm bij een sterk werkwoord.
Ik fietste.
Ik liep.
Wij zwommen.

En voor je concentratieprobleem, ga ergens in een hoekje zitten. En focus je op de toets, en als het fout gaat op je ademhaling.

dat van die afleiding enzo kan ik je niet mee helpen, want dat heb ik zelf ook…

verleden tijd;
hij was daar

voltoooide tijd;
hij is daar geweest

voltooide tijd is altijd met -ge of -be

http://www.braint.nl/taal…ling/voltooide-tijd2.html

http://www.braint.nl/taal…elling/verleden-tijd.html

toen ik 3 jaar geleden eindexamen deed heb ik heel veel dextro gegeten voor extra concentratie :stuck_out_tongue:

Bedankt meiden voor de uitleg! Maar eigenlijk komt de voltooide en de verledentijd wel op hetzelfde neer, alleen zeg je het anders?

Iemand nog MEER tips om meer te concentreren bij toetsweek

Bedankt meiden voor de uitleg! Maar eigenlijk komt de voltooide en de verledentijd wel op hetzelfde neer, alleen zeg je het anders?

Iemand nog MEER tips om meer te concentreren bij toetsweek

wij moesten het zo leren in de eerste;
voltooide tijd is altijd met hergebeverontje.
dat je het zeg maar aan elkaar zegt XD, en dat tje is gewoon voor de klank, haha.
dus; her-ge-be-ver-ont.

Maak een planning van wat je welke dag gaat leren…
Zorg dus dat je goed voorbereid bent (alle afleidingen weg, eten erbij,enz)
Dan ben je ook minder ‘zenuwachtig’ voor de toetsen
& daarom concentreer je je ook beter omdat je beter hebt geleerd.
Want ik altijd als ik slecht leer bij toetsen, kan ik me ook slechter concentreren.
Het helpt trouwens ook altijd om niet op de klok te kijken als je bezig bent met een toets.

Veel succes iig deze week!

Trouwens als je woordjes moet leren deze week, gebruik dan wrts.
Dat helpt bij mij altijd!

ja idd, wrts gebruiken! succes!

voor concentratie: van tevoren banaan eten, die werken kalmerend schijnt. Daarbij ga ik altijd vooraan zitten, liefst in een hoek, zodat ik niet alle andere leerlingen zie bewegen/opzij kijken/andere dingen doen. En vraag aan de docent of je misschien oordopjes in mag zodat je ook niet alles hoort?

En ga vooral NIET bij de deur zitten van het lokaal, dat is zo schijtirritant. Het liefst zit ik in een hoekje idd… en vooraan kan je meestal minder naar andere mensen kijken. Verder kan je ook je vinger in je oren stoppen als je even een momentje de vraag goed moet lezen oid ;p ziet er miss belachelijk uit, maar dan kan je je in ieder geval even richten op die vraag. Succes!

Tegenwoordige tijd:
Hij loopt

Verleden tijd:
Hij liep

Voltooide tijd:
Hij heeft gelopen

heel erg bedankt meiden, echt handige tips!!
waaah het is morgen al, wat gaat de tijd dan snel he…

ik kan me ook zoooo slecht concetreren tijdens toetsen. mijn proefwerkweek is afgelopen donderdag begonnen en eindigd aankomende woensdag.
ik heb nog 3 toetsen, waarvan nederlands ook. ik heb donderdag en vrijdag 3 dextro in genomen voordat k wegging van huis, zodat ze zijn ingewerkt als ik op school kom. ook helpt het om gelijk als je wakker word 1 of 2 glazen water te drinken en een banaan te eten. en natuurlijk ook goed ontbijten met drinken, en bijv. yoghurt met musli en nog een stuk fruit of een boterham. voorderest helpt het bij mij om NIET met klasgenoten te graan praten over de toets, voordat de toets begint.
en tip: leg 2 potloden en 2 pennen op je tafel, mocht je pen leeg zijn of je potloodpunt afbreken, dan hoef je niet de hele klas te storen of je een nieuwe pen mag pakken uit je tas.
heeel veel succes!

Heel erg bedankt meid! Super handige tips! Ik heb inderdaad ook als bijvoorbeeld mensen uit mijn klas of familie echt helemaal zeggen: succes meid, je kunt het!

Dat geeft me wel heel veel trots enzo, maar op een of andere manier word
ik er heel onrustig van, en krijg ik juist dáárdoor zenuwen!! Raar he?