Bekkenbodemverzakking?

Ik heb even een nieuw account aangemaakt wegens herkenbaarheid.

Ik heb al een tijdje het gevoel dat de voorwand (binnenkant) van mijn vagina, vlak na de ingang, een beetje uitstulpt.
Het eerste waar ik aan dacht is een bekkenbodemverzakking en de symptomen die ik via google kon vinden komen wel overeen:

• gevoel dat iets uit de vagina steekt
  • dit gevoel wordt erger bij hoesten/niezen/druk zetten

Maar kan je als 19-jarige een bekkenbodemverzakking hebben?
Ik lees dat het vooral voorkomt na de menopauze, bij oudere vrouwen, bij overgewicht en na eerdere bekkenbodemoperaties, maar dit is allemaal niet van toepassing bij mij.

Verder is het gevoel ook erger na seks, maar ook als ik een aantal weken geen seks gehad heb, zit het gevoel er.

Ik denk dat ik hier na mijn examens even mee naar de dokter ga, maar ik wou toch weten of er meiden zijn die dit gehad hebben. Of misschien is er iemand die weet of jonge vrouwen ook een verzakking kunnen krijgen?

Alvast bedankt x

Wat ik weet is dar het inderdaad wat jij zegt het meest voorkomt bij oude vrouwen en vrouwen in de menopauze. Alleen het is niet abnormaal als je er wel op jongere leeftijd mee te maken hebt.

Je bekkenbodemspieren vangen als een soort hangmat je organen in de onderbuik op (blaas, baarmoeder maar ook vaginawand etc.) die spieren zijn bij de ene persoon sterker als bij de ander. Als je dus ‘slappe’ spieren hebt kan je deze klachten krijgen. Wat ook oorzaken kunnen zijn is heel hard persen bij ontlasting bijvoorbeeld. Er bestaat iets als bekkenbodemtherapie om die spieren te trainen en sterker te maken. Al is het niet verkeerd om allereerst naar je huisarts te gaan en zeker te weten dat dit het is waar je last van hebt!

Tenzij je ooit kind hebt gebaard of een bindweefselaandoening (zit meestal ook in de familie) hebt is het heel erg onwaarschijnlijk dat het een bekkenbodemverzakking is. Ik weet natuurlijk niet precies wat je ‘uit voelt steken’, maar als het net iets aan de voorkant zit zou het bijvoorbeeld je plasbuis kunnen zijn, daar zit vaak ook wat meer weefsel rondom waardoor je het misschien het idee kan hebben dat dit uitsteekt? Je vagina is nou eenmaal geen perfect ronde holle buis.