Bekken fysiotherapie werkt onvoldoende

Na lang veel plasklachten te hebben gehad ben ik toch naar een uroloog geweest, uit simpele onderzoeken bleek dat mijn straal van het plassen niet goed was en dat ik lange na niet leeg kon plassen. Ik had last van bedplassen, vaak kleine beetjes plassen en met regelmaat een fikse blaasontsteking. Als ik in de nacht mijn bed niet nat heb moet ik er ook al minstens twee keer uit.

Wegens deze problemen en bevindingen heb ik een cystoscopie gehad (kijkonderzoek van de blaas.) Daar is helaas niks uit gekomen. Ik ben vervolgens doorverwezen naar een bekken fysiotherapeut waar ik inmiddels drie behandelingen heb gehad. Ik merk dat het gewoon niet helpt, ik doe erg mijn best en neem de adviezen van haar mee. Wel is het zo dat ik geen problemen heb met vrijen, tampons inbrengen en mijn ontlasting. Ik heb binnenkort weer een afspraak bij mijn behandelend arts en zou ik dit ook aangeven dat het niet werkt en dat alleen het plassen problemen geeft.

Ik vraag mij af wat ik nu nog kan verwachten, de blaasontstekingen zijn heel erg heftig en een aanslag op mijn lichaam.

Ik vind drie behandelingen niet veel, denk dat je het meer tijd moet geven.

Ik snap wel dat drie behandelingen niet veel zijn en dat het tijd nodig heeft maar na drie behandelingen van ongeveer 45 minuten moet je toch enigszins ergens vooruitgang in zien? En dat zie ik nog niet, zelfs niet als ik helemaal ontspannen ben van de ademhalingsoefening die ik 2x per dag doe.

Zijn ze niet je bekkenspieren aan het trainen? Dat duurt vaak een week of 8 voor je verandering merkt

^Volgens mij moeten de spieren meer ontspannen worden. Ik moet allemaal dingen doen zoals aanspannen en onstpannen en dan gaat zij voelen hoevaak ik dat kan, en dat ik best goed kan aanspannen maar ontspannen minder goed gaat enz.

Thuis doe ik ademhalingsoefeningen om beter te ontspannen en let ik erop hoe ik op de wc zit, en kantel ik mijn bekken als ik uitgeplast ben om het laatste nog in de wc te krijgen. Maar de plasjes zijn nog steeds heel erg klein, moet nog best vaak heen niet minder geworden en ook in de nachten zie ik geen verbetering.

Pencil ik zal bij mijn volgende afspraak wel even vragen wat ze nou aan het doen zijn en wanneer ik resultaten kan verwachten.

Studente fysiotherapie hier! :upside_down_face: Maar ik zou eventjes aan haar vragen inderdaad wat ze voor doelstellingen heeft gesteld in jouw behandelplan en wat de ‘tijdlijn’ is waarin zij verwacht dat ze het doel behaald heeft. Geef het aan als je vindt dat het te langzaam gaat, ze kan je dan informeren over hoe en wat wat voor jou misschien opluchtend en verhelderend is!