Bekeren Islam?

[i]Ola,
Ik ben een Nederlandse meid van 21 jaar en een paar maanden geleden toen ik weer eens een vooroordeel over de islam/moslims hoorde ben ik mij gaan verdiepen in de Islam, en wat bleek? Ik vond het super interessant en wilde steeds meer weten. Sinds anderhalf jaar heb ik een turkse vriend, hij is moslim maar doet er niet echt wat mee. Nu ik mij erin aan het verdiepen ben werd hij ook nieuwsschierig en is zich er nu ook weer in aan het verdiepen.

Nu een vraag aan de moslima’s, wat vinden jullie ervan dat steeds meer Nederlandse meiden/vrouwen zich bekeren tot de Islam? (Jaarlijks bekeren zo’n 500 Nederlandse mensen zich tot de Islam)
En hebben jullie misschien tips voor meiden zoals ik die hier over nadenken?[/i]

Ik vind het belachelijk, zou het zelf nooit doen.
Maar als je het zelf graag wilt, moet je het doen.

En nee, ik ben geen moslima.

Maar vind je het dan ook belachelijk als iemand christen of katholiek ofzo wilt worden? Dit lijkt mij namelijk precies hetzelfde, het is gewoon keuze in geloofsovertuiging.

Nee, dit zal je grootste fout in je hele leven worden

:"D

Goede vraag.
Maar nee, dat kan ik nog wel begrijpen.
Ik kan zelf niet begrijpen als je 100% nederlander bent, dat je je dan bekeert tot een buitenlands geloof.
En ja, ik weet dat christenlijk en katholiek geloof ook buitenlands is, maar is toch erg verschillend van het moslim geloof.
Maar dat is meer mijn persoonlijke standpunt tegenover het moslimgeloof (nee ik ben geen wilders stemmer) , ik heb er persoonlijk gewoon niets mee.

hahahah hier heb ik zo hard om gelachen, zo droog.
maar het even ontopic, het is wel een heel groot verschil kwa cultuur. je neemt daarbij ook een beetje die buitenlandse culuur mee, dusja ja het is maar een geloof maar toch, al die strenge regels, en schapen feest en alles eromheen. je gelooft natuurlijk de kern van het verhaal, waar het omgaat, daar geloof je in, maar wil je echt al die rommel eromheen ook bij je leven betrekken zoals suikerfeest, ramadan, geen ham wtf, mischien als het jou keus is een hoofddoek, halal etc. een hele levensverandering

Ik vind eigenlijk wel dat geloof een beetje aangeboren is.
Naar mijn mening kan je niet een paar verhaaltjes lezen en denken “Oh wat een leuk verhaaltje zeg, ik ga hier maar is even in geloven”
Ook al verdiep je je erin, ik vind het nog steeds raar als je er nooit wat mee gehad hebt en dan nu in een keer heeeel veel interesse in het moslimgeloof hebt.

Zo.

Ik geloof sowieso niet en dat vind ik dus ook echt onzin, dat zou ik bij een ander geloof ook vinden.

Het is niet zo dat ik een hoofddoek ga dragen of ineens 5 keer per dag ga bidden ofzo. Het is meer de kern die mij aanspreekt. Hoe het is dat wij mensen zijn zoals we zijn en de keuzes die we maken. En het is niet in een keer, het gaat geleidelijk aan en tot nu toe wekt het mijn interesse. Bekeren klinkt denk ik meteen als een beladen woord. Ik ben net als de meeste hier ook gewoon een jonge meid die van mode houd, studeert en ervan houd leuke dingen met vriendinnen te doen.

Ik ken trouwens ook genoeg mensen met andere geloofsovertuigingen bijv katholiek of christenen of moslims die er in geloven maar er voor de rest niet veel mee doen. Ik ben sinds mijn 12e 36 keer in Turkije geweest, heb er gewerkt en heb dus veel van de cultuur mee genomen. De feesten die deze cultuur heeft zoals ramadan, suikerfeest etc spreken mij aan, ik vind het leuk.
Ik vier nu toch ook geen kerst omdat ik de gedachte erachter geloof, het gaat om het samenzijn met familie en vrienden.

Ik heb bij mijn opvoeding geen geloof meegekregen dus dan is het toch logisch dat ik hier eerder niet geraakt door werd om me erin te verdiepen. Nu ik dit wel doe zijn er heel veel dingen die me aanspreken, wat is er dan erg aan dat ik Nederlands ben? Geloven zitten over heel de aarbol verspreid in verschillende landen en culturen.

Bekeren vind ik inderdaad extreem klinken. Wat jij ermee bedoelt vind ik daar niet echt onder vallen. Als je het leuk vindt om je er in te verdiepen en zo, moet je er gewoon lekker mee bezig blijven.

Dat denk ik ook, waarom zou je jezelf vrijwillig regeltjes opleggen en volgens een boekje gaan leven terwijl je niet eens weet waar je het precies voor doet. Of er wel een God, Allah of wat dan ook is.

Maar goed, dat is mijn mening… We leven in een vrij land, dus als je je er prettig bij voelt, vooral doen. Alleen is dit wel een beslissing die je niet zo 1,2,3 terug kan draaien dus ik zou er wel heel goed over nadenken als ik jou was!

Ik zou me sowieso nooit binden aan een religie, religie is immers de vrijwillige celstraf van het verstand.

Ik ben zelf moslim en vind het ook goed van je dat je hierover aan het nadenken bent. Máár verdiep je er in. Verdiep je er echt heel goed in. Zoals jij nu al zegt: ik ga niet elke dag 5 keer bidden, raad ik je al aan om het niet te doen. Bidden is iets wat je zal moeten doen als je moslim bent. Als je daar al geen zin in hebt, raad ik je het echt af.

En als je je er nog wat meer in had verdiept, had je kunnen weten dat er meerdere richtingen zijn in de islam zelf. De soennieten bidden 5x per dag. De sjieten 3x op een dag. Daarnaast heb je nog de alevieten en volgens mij nog meer kleinere stromingen. Daar moet je je ook in verdiepen, voordat je zegt JA IK WIL MOSLIM WORDEN. Succes (:

Dat wat jij nu rommel noemt, is het zelfde als dat jullie hier kerst etc. vieren. Alleen geloven de MEESTE van jullie niet meer in de grondgedachte erachter, maar wij wel. Voor ons is het óók samenzijn met de familie en de gezelligheid.

Ik vraag me eigenlijk af wat de mensen denken bij ‘de cultuur meenemen’? Ik denk dat jullie dan meteen gaan denken aan de Marokkaanse/Turkse cultuur, niet? :’)
Dat is dan wel erg bekrompen. Je kan de Turkse en Marokkaanse cultuur niet vergelijken met elkaar. Je kan alle landen die in het Midden-Oosten liggen qua cultuur niet vergelijken met elkaar. In Bosnië is de grotendeel ook moslim, maar hebben een hele andere cultuur dan de Marokkanen. Je kan de Kosovaarse cultuur ook niet vergelijk met de Pakistaanse cultuur. En zo kan ik wel even door blijven gaan xd

Is het niet gewoon een optie om je te blijven verdiepen in de islam , en misschien ook andere geloven en daar voor jezelf de dingen uit te halen die je aanspreken en zo je normen en waarden te bepalen zonder je meteen te bekeren …
Je geeft immers aan dat je bepaalde aspecten van het geloof niet zal gaan doen en naar mijn idee kan je beter iets goed doen of helemaal niet.

Ik zal mij natuurlijk ook niet meteen bekeren. Ik nam voorbeelden als 5 keer per dag bidden en een hoofddoek dragen etc om uitersten aan te geven. Ik denk dat dat een proces van jaren is. Ik zeg nooit nooit maar voor nu is mij erin verdiepen natuurlijk voldoende, blijft het me aanspreken dan en wil ik echt voor mijzelf die dingen doen dan zal ik mij uiteindelijk bekeren. Maar nogmaals dat is iets wat alleen tijd kan vertellen.

Maar om bidden als uiterste te nemen, laat al zien dat dit niks voor je is. Hoofddoek dragen als uiterste zien, begrijp ik wel. Ik draag er zelf ook geen. Maar bidden is iets wat er toch echt bij hoort.

Wel goed van je dat je erover nadenkt (:

Als je er zelf 100% achter staat, moet je doen wat je wil hoor. Je bepaalt toch voor jezelf hoe je wil leven. En als je hier voldoening uithaalt moet je het gewooon doen.

Maar ik snap zelf gewoon nooit (ik ben zelf niet religieus) dat je al je vrijheden wil opgeven, voor iets waarvan je je leven niet zeker zal weten of het daadwerkelijk bestaat. Maar goed, dat is misschien de zoektocht die je gaat beginnen en daar heb ik ook wel respect voor.

Ander vraagje, wat vinden je ouders er eigenlijk van als ik vragen mag?