bejaarden gezelschap houden in rusthuis

hallo :slightly_smiling_face:,
ik wil heel graag bejaarden in een rusthuis gezelschap geven. Gewoon 1 keertje in de week met “vreemde” bejaarden praten om hen een plezier te doen. Hebben jullie dit ook al eens gedaan? En hebben jullie tips voor me? Ik wil hier goed over nadenken want als ik hieraan begin kan ik niet zomaar stoppen, dan hebben ze misschien al een band met je

groetjes Lola en Lisa

Sommige ouderen zullen dit vast gezellig vinden. Weet alleen niet of dat zomaar gaat? Heb wel in een bejaardentehuis gewerkt maar nooit vrijwillig om even te babbelen. hierhebjeniksaan

heb al een mailtje gestuurd en ze vonden het wel een goed idee :grinning:.
Ik ben gewoon graag onder de mensen en ik hou ervan als mensen verhalen vertellen. Dus, we doen het niet echt om er iets voor terug te krijgen, maar gewoon om die mensen misschien effe een beetje vrolijk te maken :slightly_smiling_face:

Ik heb het nooit als vrijwilligerswerk gedaan, maar ik heb wel gewerkt in een bejaardentehuis en als het dan rustig was ging ik vaak wel even bij iemand langs. Spelletje doen, ergens mee helpen of inderdaad gewoon kletsen.
Meestal vinden de mensen het al heel fijn als ze hun verhaal bij iemand kwijt kunnen, dus ik denk niet dat je heel veel fout kan doen. Gewoon goed luisteren, ze lekker even laten praten, niet te druk zijn, en geduld hebben want ze praten niet altijd even snel :’).

dankje! net wat ik bedoel! gewoon lekker gezellig praten! :slightly_smiling_face:

Ik heb me stage in een bejaardenhuis gedaan. Vond het wel leuk maar moest daar ook allemaal onzin klusjes doen (brieven posten, schoonmaken, planten water geven).

Mijn oma helpt vaak als vrijwilliger in een bejaardenhuis. Ze gaat dan ook bij mensen langs om te praten en gaat ook voor mensen die dat zelf niet kunnen naar de bibliotheek. Ik ben een paar keer meegeweest en dat was ook wel leuk. Maar ik ben niet van plan om dat zelf te gaan doen.

Tip: Tijdens mijn stage heb ik ook gewerkt met demente ouderen, die zeuren meestal meer dan de andere, en toen werd er gezegt dat je altijd beleefd moet blijven, ook als ze voor de honderdste x zeggen dat ze het koud hebben xD

dankje! echt! hier ben ik wel wat mee!

Ohjaa dat ook ja. Ik heb ook een tijdje met dementerende ouderen gewerkt, en dat is wel wat lastiger. Ik had bijvoorbeeld een vrouw die steeds haar oma, moeder of vader in de kamer zag staan (best creepy wel), en je kon zeggen wat je wilt maar ze was er heilig van overtuigd dat ze er waren. En een andere vrouw dacht dat ze in een hotel zat en vroeg steeds wanneer haar man (die allang was overleden) haar kwam ophalen. Het beste kan je er maar een beetje omheen praten, niet bevestigen maar ook niet ontkennen. Gewoon een beetje afleiden dus.

En ik had het nog niet gezegd, maar goed idee van jullie inderdaad. Denk dat ze er wel blij mee gaan zijn :slightly_smiling_face:

ja, dat zou ik ook wel een beetje naar en eng vinden! en dankje!, het klinkt gewoon zo leuk

In een vrijwilligersvacature bank kijken. Daar zitten meestal dit soort opdrachten tussen

Ook kan je als je niet persee bij een bejaardentehuis wil een maatjes project doen http://www.ikwordmaatje.nl/ Daar zit ook de optie ouderen tussen :slightly_smiling_face:

Succes!

Ik doe dit wel eens bij mijn moeder in het verzorgingstehuis.
Je moet wel een goed humeur hebben en geduld, want ze vertellen je soms binnen tien minuten, drie keer hetzelfde.
En ze vragen iedere week je naam gehehe.

Ik werk met dementerende ouderen. Echt de leukste mensen die er bestaan :3 Lief idee van je zeg. Ik weet zeker dat ze het op prijs stellen wanneer je langs komt. Belangrijk is wel inderdaad gewoon rustig te zijn en geduldig. (:

dankjullie voor al die info! Vorige maand was ik constant bij mijn overgrootmoeder!
Maar ze is gestorven :wink: ,… En ik mis haar zo! Ik weet hoe blij ze was als ik haar kwam opzoeken

Ah wat naar zeg! Hoe oud ben je trouwens als ik vragen mag? Maar iig wat ik zelf heb is dat ik er zelf ook een enorm goed gevoel van krijg om met (dementerende) ouderen om te gaan. Werk er vaak maar 1 x in de week en dan kijk ik de andere dagen er zó naar uit om er weer te zijn. Ook al weten ze je naam niet enzo je krijgt toch echt een band met ze.
ja oke hier kan ik wel uren over praten :"D

Vind je het echt leuk om met dementerende ouderen te werken? Mijn oma zit in een verzorgingstehuis voor demente mensen en ik heb echt heel veel respect voor de mensen die daar werken. Het lijkt me best wel moeilijk om je niet aan die mensen te gaan hechten omdat ze langzamerhand geestelijk echt doodgaan en je moet echt heel veel geduld hebben. Het zal er ook wel aan liggen dat ik er toen ben geweest voor mijn oma maar het lijkt me echt verschrikkelijk.
Beetje off topic, maar ja.

octopu’s garden! we luistere super graag naar u verhalen!

en wij zijn 14 jaar_ :wink:

Ik zou het zelf nooit doen (ik vind bejaardentehuizen en oude/demente mensen eigenlijk heel ‘eng’, ik word er echt naar van tenminste) maar heb vroeger wel zoiets gedaan via een club voor de basisschool, er werkten toen ook wel volwassen vrijwilligers, misschien kun je die eens vragen?

ja ik vind het geweldig! scheelt dat ik niet in een onpersoonlijk druk druk druk mentaliteit verzorgingshuis werk. ik werk op een woonvorm waar suuuper veel tijd voor de mensen is :slightly_smiling_face: dus dat scheelt sowieso al heel veel. En tja geduld, dat zit gewoon in me haha, daar hoef ik geen moeite voor te doen. En ja het is soms best moeilijk als ze achteruit gaan, maar ik richt me vooral om wat iemand nog wél kan of fijn vindt, i.p.v. wat diegene allemaal niet meer kan. Ook als je dementie hebt kan het leven echt nog mooi zijn hoor.

Je krijgt er ook zoveel voor terug. Een tijdje geleden bracht ik een van onze bewoners een kopje thee, pakte ze mijn hand vast en zei ze zulke lieve dingen. Dat ik zo’n leuke meid was, en ze hoopt dat ik een lieve vriend zou krijgen. Dat ik goed moest oppassen dat diegene wel goede bedoelingen had, en ik hem goed in zn ogen zou moeten kijken en het dan wel zou zien, haha. Dat ik echt een goed iemand waard ben nouja zo’n heel verhaal. En ik kon echt zien dat ze het oprecht meende, zo lief is dat.
Van haar dochter hoorde ik dat haar moeder vroeger nóoit zulke dingen zei, en ook nooit aanhankelijk was. Dementie verandert mensen vaak wel in hun karakter, en bij haar dus eigenlijk op een hele fijne manier. (: