Beindigen van fulltime bijbaan, mensen met verstand hiervan!

Hoi meiden,

ik werk sinds anderhalve maand fulltime op schiphol. Dit doe ik omdat ik vanaf 1 december een reis ga maken van 3 á 4 maanden en ik heb daarvoor geld nodig. Nu vlieg ik 1 december, en wil ik daarom rond 14/15 november stoppen met werken zodat ik 2 weken heb om me voor te bereiden. Nu ben ik dus fulltimer en ga ik tot 1 december niet op vakantie. Mijn contract loopt officieel tot 31 december, maar dan ben ik dus al weg.
Nu zat ik dus te denken, ik kan er voor kiezen om C. vakantie dagen op te nemen, 14 oktober ontslag nemen en een maand later weg gaan, maar omdat ik toch geen vakantie dagen nodig heb leek dit me onlogisch. B. mijn vakantie dagen te laten uit betalen. C. uit te zoeken hoeveel vakantie dagen ik in totaal heb gespaard, en dan mijn contract bijvoorbeeld 1 november ontslag nemen, waardoor ik tot 1 december moet werken, maar dan neem ik vanaf 14 november al vakantiedagen op waardoor ik de laatste twee weken betaald vrij ben. Kan dit zomaar altijd? Gaan bedrijven daar meestal mee akkoord? Ik durf het nu nog niet te vragen omdat ik er pas net werk (ze weten wel dat ik weg ga hoor, midden november/begin december)

fulltime bijbaan moet dus fulltime baan zijn haha :’)

Ik snap je moeilijkheid niet zo, haha! Je kunt gewoon ontslag nemen en je opzegtermijn nog uitwerken, dan ben je klaar :wink:
Vakantiedagen heb je nog niet opgebouwd met 1.5 maand werken.

Haha nee dan sna je me verkeerd. Ik heb een fulltime contract, dus recht op een bepaald aantal vakantie dagen per maand (weet even niet hoeveel moet ik even mn contract bekijken maar ongeveer 2 of 3 per maand) nu werk ik er pas anderhalve maand, maar tegen de tijd dat ik wegga heb ik er een half jaar gewerkt dus wel twee weken aan vakantie dagen opgebouwd (daarnaast werk ik gemiddeld twee uur per week over, ipv 38 uur waar mijn contract op gebasseerd is 40 uur per week, dus daar krijg ik weer vakantie dagen voor)
De vraag is niet of ik het op kan zeggen, maar hoe ik zo min mogelijk geld misloop. Door de laatste twee weken voor ik weg ga (1 december) vakantiedagen op te nemen die ik dus betaald krijg, of door mijn vakantie dagen uit te laten betalen. En of dat eerste uberhaupt kan.

Of komt het op hetzelfde neer? Maar hoe werkt dat dan met belasting. Ik hoorde dat je veel belasting betaald als je je vakantie dagen laat uit betalen (ik snap niet waarom, want dat is toch gewoon hetzelfde als dat je echt vakantie opneemt voor twee weken). Wat is het slimst om te doen!? Dus mensen die zoiets studeren ofzo, advies is zeer welkom!

In principe mag een werkgever jou niet weigeren je vakantiedagen in ‘tijd’ te geven, tenzij hij/zij kan aantonen dat het werk daar echt gevaar meer loopt. Dat zal je dus meestal niet worden geweigerd. Uitbetalen is veel minder voordelig want je betaalt bijna 50% belasting over dat geld, veel meer dan dat je het in vrije dagen laat uitkeren. Dat is dus je beste optie en ook wel lekker natuurlijk, zo voor je reis.

Bij sommige (vooral grote) bedrijven moet je ver van te voren vakantie aanvragen, dus daar moet je even achteraan gaan.
Ik zou het zelf gewoon uit laten betalen, dat is het makkelijkst voor beide partijen. (Ohja belasting vergeten, dan toch maar vrije dagen opnemen gewoon)

Oké top estranged, dankjewel voor je antwoord! Dus dan is de slimste optie om dan 1 november mijn ontslag in te dienen, twee weken door te werken tot +/- 15 november en dan gewoon twee weken al mijn vakantiedagen “in leveren” zodat ik dus vanaf de 15e vrij ben, maar nog wel twee weken doorbetaald wordt.
Ik zal dit dan wel over een maandje of twee aangeven zodat ik er op tijd bij mee ben om vakantie aan te vragen!

ja precies ik wilde het eerst gewoon ook uit laten betalen, maar toen hoorde ik idd van die belasting. Omdat ik pas vanaf 14 november echt vrij nodig heb, vind ik het zonde om bijvoorbeeld nu al vakantie dagen op te nemen terwijl ik gewoon kan werken (daarnaast werk ik op schiphol, dus ik denk dat zij het alleen maar fijn vinden als ik dat in november doe en niet deze periode + dat is ook al te laat inmiddels)
Maar ik ga er achteraan, ga wel even in gesprek met mijn baas! Dankje voor je antwoord!

Ohja, ik zat even in m’n hoofd dat je nu ontslag zou nemen dan. Maar dan bouw je inderdaad vakantiedagen op. Echter is je baas niet verplicht om te accepteren dat jij die wil opnemen om zo korter te kunnen werken nadat je ontslag hebt genomen. Dat zou je even in de cao moeten nakijken.

IK zou sowieso proberen je vakantiedagen op te maken voor je weg gaat. Er gaat echt een flinke hoeveelheid belasting af als je dat uitbetaald wilt krijgen. Dat zou ik persoonlijk zonde vinden.