Beijing / China

Ja, weer een stage vraag van mij. Maar over een week moet ik mijn keuze al inleveren.
Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met China? Ik moet namelijk 6 maanden stage lopen en als ze daar gaan Engels kunnen, dan ga ik het dus heel lastig krijgen.

Dus mijn vraag is eigenlijk, ga ik het ‘overleven’ daar zonder ook maar een woord Chinees te kunnen?

Niet, denk ik eerlijk gezegd. De meeste bedrijven vereisen enige kennis van Mandarin.

Als ik kies voor Beijing, mag ik daar ook heen zonder enige taalkennis. In hotels komen veel internationale gasten (:

Ja! Mijn vader heeft zelf 13 maanden rondgereisd in China (voornamelijk platteland) en leeft nog. Al helemaal omdat Beijing een grote stad is denk ik dat dat prima lukt. Er zal natuurlijk wel onwijs veel zelfstandigheid van je geëist worden en je zal ook regelmatig worde geconfronteerd met cultuurverschillen (Chinezen zijn vaak niet direct), maar ik denk dat dat prima meevalt als je in zo’n grote stad bent.

Je kunt ook een paar lesjes Chinees volgen? Mijn moeder geeft ook les op scholen en zelf privéles, dus als je misschien vragen hebt over speciale lesmethodes of boeken, let me know. Misschien kan ik je helpen daarmee.

Ah oke, ik dacht al haha

Je kunt misschien een online cursus basis chinees (mandarin) volgen? Dat je in ieder geval de beginselen kent, ni hao.

Ja? Zijn Chinezen goed in Engels? Of moet ik het vergelijken met Spanje, dat ze het gewoon ook écht niet kunnen. Veel internationale mensen?

Haha prima. Als ik er uiteindelijk voor kies, zal ik je een note sturen!

Chinezen zijn over het algemeen niet heel goed in Engels nee. In Beijng zijn echter wel veel internationale mensen (volgens mij), dus dan valt het reuze mee. Ben er zelf al een tijdje niet geweest, moeder nog in het voorjaar, dus als je specifieke vragen hebt weet je me dus te vinden.

Voor de rest is er momenteel wel heel veel luchtverontreiniging, schijnt dat veel mensen met een mondkapje rondlopen.

Hmm… okee. Ben gewoon heel erg over mijn nummer 1 aan het twijfelen. Dublin of Beijing. Maar er is ook zoveel te zien en te doen en gewoon de verschillen van cultuur. Het probleem is meer het dagelijks leven dus. De taal etc. Vooral ook omdat ik alleen moet.

Haha, ik ga pas in mei/ juni volgend jaar. Dus hopelijk is dat dan al opgelost.

Naar mijn mening is het geen land wat veel qua Engels doet. Heb een tijd lang een Chinese vriend gehad. Kon er zelf ook geen wijs uit worden terwijl ik bijvoorbeeld een tijdje Japans geleerd heb. (Komt niet overeen, I know. More like; vreemde talen) Kon ook in geen mogelijkheid met zijn ouders communiceren die enkel Chinees spraken, dus ook geen Engels.

Wat betreft Being, zal wel een deel internationaal zijn. Echter denk ik niet dat je van de bevolking daar ‘moet’ verwachten dat ze Engels praten of uberhaubt verstaan, want dat gaat vies tegenvallen denk ik.

Is het een ‘moeten’ kwestie of heb je zelf de keuze gemaakt voor China?

Bij de wat grotere steden spreken de meesten ook wel engels alleen (sommigen) niet zo goed, maar je kunt elkaar wel begrijpen.

Komt wel goed, joh :wink:

Chinezen zijn over het algemeen niet goed in Engels. Beijing is dan wel weer een internationale stad waar je je waarschijnlijk beter kan redden dan in de wat meer afgelegen delen. Enige voorkennis van de cultuur is ook handig, Chinezen zijn vaak een beetje, ja hoe zeg je het, dubbelzinnig? Ze zeggen ja, maar dan kunnen ze alsnog nee bedoelen omdat ze nooit nee zullen zeggen. Snap je? En bij het zaken doen moet je ook echt een persoonlijke band opbouwen bv. Het is een vrij complexe cultuur. Daar zou ik me persoonlijk nog meer in verdiepen dan de taal. De taal ga je echt niet zo snel leren natuurlijk, maar het is handig als je wat meer weet van de cultuur denk ik.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook een mooie uitdaging! Maar net wat bij je past.

Ben zelf 3 jaar geleden in Dublin geweest. Vond het zelf wel leuk hoor, maar niet heel interessant omdat ik vond dat er niet heel veel te doen was. Ik zou zelf voor China gaan omdat dat meer uitdaging bied, maar het is niet de bedoeling dat je studie eronder gaat leiden. Succes met kiezen!

Het is zeker geen moeten kwestie! Ik ben namelijk aan het twijfelen voor mijn nummer 1 tussen Dublin en Beijing. Maar Beijing lijkt mij gewoon zo’n fantastische ervaring. Probleem is als ik met niemand kan communiceren dan gaat mijn ervaring er ook aan :"D.

Precies dit. Chinese zeggen vaak niet wat ze bedoelen. Wij Nederlanders zijn erg direct en daar zul je dat niet merken. Het is onbeleefd om nee te zeggen en je zult dan ook merken dat bijvoorbeeld het niet aannemen van eten wordt gezien als: ‘Ik ben te goed voor jou eten’. ‘Vriendelijkheid’ zien ze daar anders dan hier. Wat voor stage ga je daar eigenlijk lopen?

Hmm… Zit nu veel meer richting Beijing, haha. Waarom ook niet … Ik heb er wel 'n ontzettende ervaring bij dan.

@lmaij
6 maanden werken in 'n hotel (:

Ik zou er zeker voor gaan! Gaat ontzettend leerzaam en gaaf zijn, vrienden van mij hebben een periode in China/Beijing gedaan voor school en ze hebben het zo naar hun zin gehad en zoveel geleerd en dat was al in 10 weken. Jij gaat 6 maanden en ik weet zeker dat je mensen gaat leren kennen, je bent daar niet de enige buitenlander neem ik aan :slightly_smiling_face:

Hoe hebben zij zich voorbereid? Beetje hoofdvragen geleerd voor taal en cultuur, zoals jij zei?

Maar okee. Ik dénk dat het Beijing idd wordt, haha.

Het was onderdeel van een minor, dus zij kregen ook gewoon lees in taal en cultuur en het maken van een project.

Familie van me heeft een jaar in China gewoond en ze konden nog steeds nauwelijks Chinees maar ze hebben zich prima kunnen redden met Engels hoewel de meeste Chinezen wel een gruwelijk slecht accent hebben.

Ja, daar ben ik me wel van bewust haha. Vorig stage gelopen in Spanje met ook wat Chinezen en het accent is grooot.