gecondoleerd…
Bij mijn oma heb ik in de kist gekeken, dat vond ik vreselijk en de eerste 1,5 jaar had ik er spijt van dat ik in de kist heb gekeken. Nu, 5 jaar later, (eigenlijk al dus veel eerder) ben ik blij dat ik het gedaan heb, heb zo toch afscheid genomen, en ik moet zeggen dat ik er nooit aan denk, alleen aan de goede en leuke dingen van oma. Twee jaar na mijn oma is een vriendin van me overleden, ik wilde niet in de kist kijken, maar heb per ongeluk van een afstandje haar toch gezien. En eigenlijk heb ik daar nooit spijt van gehad, ik bezoek elk jaar haar graf en dat is genoeg voor mij als afscheid.
Ik denk dus dat je, als je het wilt, gewoon moet doen, ook al is de klap daarna hard. Als je je bedenkt dat ze al oud was, het beter is zo, dan valt het allemaal wel mee na een tijdje. Dat geldt voor de hele begrafenis. Begrafenissen en de tijd daarna zijn nooit leuk, maar eigenlijk wel goed voor de rouwverwerking. Je kan het eng vinden, maar dat is nergens voor nodig. Je zult ze nog vaak genoeg moeten bezoeken in je leven, klinkt cru, maar zo is het. En iedereen ziet er tegenop, omdat niemand van de dood houdt.
Heel veel sterkte en doe wat je zelf wilt, waar jij je goed bij voelt.