begrafenis

oke, ik volg het forum eigenlijk al heel lang, maar nog nooit een profiel aangemaakt. Maar nu heb ik zelf een beetje een probleem.

Ik heb al een tijd een vriend, en zijn opa is pas overleden. ik kan hem opzich redelijk opvrolijken als ik alleen met hem ben, maar nu ben ik ook uitgenodigd voor de begrafenis(Wel een comliment, dat ze mij bij zoiets persoonlijks willen hebben), ik ben alleen nog nooit op een begrafenis geweest, en ik heb geen idee hoe ik me moet gedragen. Dit ook omdat ik zijn opa zelf maar een paar keer heb gezien, en ik het heel zielig vindt voor mijn vriend, en heel erg meeleef, maar hem dus niet zo goed ken. Oke, dit ziet er een beetje stom uit, nu ik het opschrijf, en heel erg egoistisch, want ik denk niet dat iemand op mij gedrag gaat letten daar, maar ik zou toch graag tips hebben.
ervaringen/tips, iemand?

X.

Snap het wel joh, begravenissen zijn nu eenmaal vet ongemakkelijk.
Gewoon bij hem blijven en af en toe vragen of het gaat, meer kun je niet doen dan je medeleven tonen.

Trek iets netjes aan, je hoeft niet helemaal in het zwart te gaan maar in elk geval wel iets donkers. Houd je verder een beetje op de achtergrond, ga niet overdreven zitten janken ofzo en als je vriend om steun vraagt dan geef je hem die. Ohja en condoleer de rest van zijn familie daar.

Tja, ik denk dat je gewoon een beetje mee moet doen en met je vriend moet praten en zo. Gewoon alles serieus en respectvol houden.

Ten eerste: Welkom hier! :stuck_out_tongue:

Maar ik denk dat het het verstandigste is als je op die begravenis aan je vriend laat zien dat je het rot voor hem vind en een beetje rustig en meelevend opsteld. Misschien dat je zijn ouders na de ceremonie nog even kan condoleren, als je daar de kans voor krijgt.

Dankjewel Electrocutee!

Condoleren, slim! Ja, zijn ouders enzo heb ik natuurlijk al gecondoleerd, maar de rest van de familie daar zou ik helemaal niet aan denken(oeps, ja, dat is dus heeeeel erg gemeen…)

Nou ja, het probleem is meer het bij hem blijven. Hij heeft een vetgoede band met zijn moeder, en ik neem aan dat hij ook voornamelijk troost bij haar gaat zoeken, aangezien zij die opa ook beter kent. Daar ga ik me dan wel een beetje ongemakkelijk bij voelen(oke, ik zeur, en ik mag helemaal niet erom zeuren, maargoed)

Ach ja, ik ga sowieso jullie advies opvolgen, dankjewel!

mijn vriend is ook mee geweest naar de begrafenis van mijn oma (we hadden nog niet eens zo heel lang toen) maar met een knuffel maak je al veel goed.

ik heb ook een goede band met mijn moeder maar ik vond het toch fijner om bij mijn vriend te vriend, maar dat kan per persoon verschillen he

Ook van mij een gewelkompje! < leuk woord.

Ik zou wel iets lekker donkers aandoen. En gewoon een rok/jurkje en een blazer. Houd het goed netjes, geen broek denk ik. Haar gewoon omhoog opgestoken.
Iedereen condoleren van de familie is wel slim en aardig (slim omdat ze jou dan ook wel aardiger gaan vinden, denk ik). Neem bijvoorbeeld zakdoekjes mee in je tas en als iemand begint de huilen geef je ze een zakdoekje, vinden ze vast ook erg fijn.
Af en toe ook even vragen aan je vriend van hoe het gaat, of hij het nog trekt en zo. Misschien kun je na de begrafenis ook even naar de ouders van je vriend, zeggen hoe je de begrafenis vond (mooi bijvoorbeeld; 'ik vond het een hele mooie begrafenis. Het kwam heel gerespecteerd over, het moet een geweldige man zijn geweest. Als vader, vriend en opa) en vraag of je iets voor ze kan doen.

Verder gewoon lekker rustig zijn, een beetje meeleven met de rest en de hand van je vriend vasthouden tijdens de begrafenis. Hem een beetje steunen.

Dat heb ik ook gehad, alleen ik was al eens naar een begrafenis geweest.
Ik had zijn opa ook nog niet veel gezien en dan opeens nodigden ze mij uit voor de begrafenis.
Ik moest eigenlijk wel wenen, maar dat komt omdat ik ween als ik andere hoor wenen :stuck_out_tongue:

Ik heb natuurlijk heel de familie gecondoleert en ik heb mijn vriend gewoon zoveel mogelijk gesteund. Hem genoeg knuffelen enz…

Doe gewoon waar jij je goed bij voelt :slightly_smiling_face:

Dat merk je vanzelf eigenlijk. Tijdens de begrafenis zit je gewoon stil op een stoel of bank, wat ik dan zou doen is gewoon de hand van je vriend vasthouden (als hij dat fijn vindt).
Van tevoren wordt de hele familie gecondoleerd, dan kan je dus eerst even de familie langsgaan om ze sterkte te wensen en dan ergens gaan zitten.
Je kan ook zakdoekjes/tissues meenemen en als iemand huilt geef je er eentje, dat komt altijd heel aardig over (en ik weet van mezelf dat ik dat elke keer op prijs stel).

(Ik weet trouwens niet of je er ook bij bent als ze de kist de aarde in laten zakken?)

En ik weet niet wat ze je gevraagd hebben om na de begrafenis te doen (of je met hem mee naar huis gaat). Je kan in ieder geval zeggen dat je het een mooie begrafenis vond (als dat het geval was).

Bedankt voor de tips! Die van die zakdoekjes is ook slim, ik zal een heel pak meenemen!

Ja, steunen, sowieso. We steunen elkaar al een tijd, want zijn opa en mijn vader hebben allebei dezelfde ziekte, dus we kunnen er goed met elkaar over praten, en dat lucht denk ik wel op(:

Ja, daar ben ik ook bij! Ik ben daar de hele dag, want de dag van te voren wordt hij genoemd in de mis, en daarna blijf ik slapen.

Dat had ik ook alleen was het zijn overgrootoma en ik had haar nooit gezien.
Zijn oma zat naast me en haar moeder werd dus begraven ik pakte haar hand vast om haar een soort van poging te troosten.

Mensen condoleren en er voor ze zijn en ze zo veel mogelijk helpen! Is alles wat je kan doen, toch?

sterkte…
ik heb geen tips voor je omdat ik ook nog nooit een begrafenis heb meegemaakt…

Het moeilijkste moment bij de begrafenis van mijn opa vond ik dat als de kist naar buiten gedragen werd. Zorg ervoor dat je dan zeker bij hem bent en hem eventueel wat kan troosten.

Mijn opa is on Februari overleden, het moeilijkste vond ik dat ik hem moest achterlaten op het kerkhof.
Mijn vriend was ook mee (gelukkig) maar hij is ( nou ja zijn ouders) Katholiek en ik Protestant. Nu is de Katholieke kerk iets meer aan gekleed dus daar ging hij over praten. Hij is voor de rest niet gelovig en de dienst duurde een beetje lang, toen zei hij dus Jezus, als scheldwoord, in de kerk!
Toen werd ik na afloop echt heel boos op hem, want ja, kerk, jezus, begravenis, respect…?

Gewoon naast je vriend zitten over zn rug wrijven en respectvol zijn tegenover familie en de andere mensen die aanwezig zijn.

Gewoon doen wat je gevoel zegt want ik kan persoonlijk mn gevoel niet meer in controle houden op begrafenissen, is net een achtbaan

Ik ben zelf op al op 3 begrafenissen geweest, dan wel van mijn eigen familieleden, en ik haat begrafenissen! Iedereen verdrietig enzo… maar tips voor jou : medeleven tonen in familie, je vriendje troosten (neem zakdoekjes mee! daar denken jongens niet aan) En mischien ook voor jezelf, want als je zo opgaat in de begrafenis kun je zelf ook emotioneel worden. en voorderest gewoon jezelf blijven, en de familieleden condoleren.

Welkom :grinning:
Verder heb ik nog 1 tip die hier volgens mij nog niet is genoemd:
Mensen gaan bij de dienst stukjes zeggen, en dan is het gewoon een neiging om te gaan klappen als dat is afgelopen. Dat moet je dus niet doen :stuck_out_tongue: Het is normaal dat er bij een begrafenis niet geklapt wordt. En de rest is hier allemaal al gezegd :wink:

haha, nou, ze gaan volgens mij niet veel zeggen, en ik klap sowieso nooit in een kerk, vind ik een beetje, weet eigenlijk niet, oneerbiedig ofzo? maar alle dierbaren lopen met een roos(met daaraan een bericht), en gelukkig loop ik met hem mee, en schrijft hij al een bericht. Ik zou het dus echt niet kunnen