Beginnershouding hardlopen

Ik kwam het tegen op een deze site: http://www.prorun.nl/training/beginnerstips/beginnerhouding
Dus ik denk, ik vertel het jullie even in het kort. (:

Als je gaat hardlopen is het belangrijk dat je rechtop loopt. Niet naar je voeten kijken dus, hoofd omhoog en naar de horizon kijken. Er natuurlijk wel op letten dat je over niks struikelt natuurlijk.

Ontspan. Bij lopers die ontspannen zijn, zie je de wangen en kaakspieren meeveren in de loopbewegingen. Een goed teken.

Je hebt al snel de neiging om je schouders op te trekken, niet doen maar je schouders ontspannen in combinatie met een rechte rug. Loop met je armen vooruit en soms een klein beetje naar binnen (bij duurloop).

Probeer bij je looppas te landen op je middenvoet. Dat betekend niet dat je plat op je voet land, maar vooral op de bal van je voet.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben :grinning:
Ps: ik heb het wat ingekort enzo, omdat het anders pure reclame is voor de site. Ik hoop dat dit wel mag?

haha, dankjewel, best wel handig als je al heel lang hardloopt maar je weet niet of je het wel goed doet :’)

Ik wil vanaf volgende week ook gaan beginnen met hardlopen aan de hand van zo’n MP3 nummer zegmaar :stuck_out_tongue:
Maar moet je dan ook altijd een warming-up en cooling-down doen ? En wat voor een oefeningen moet je dan doen?

yellowfish, ik kan het je afraden om op muziek te lopen, het werkt iig voor mij niet, want ik raak afgeleid, ga stilstaan om liedjes te skippen en bovendien stuitert mn mp3 in de weg haha. bovendien vindt ik het lekker om met hardlopen je hoofd leeg te maken en een beetje na te denken, wat niet gaat met de muziek. en als warming up kan je een wat rek- en strekoefeningen doen en een beetje op neer springen met je armen wijd, geen idee hoe die oefening heet. en voor cooling down geldt hetzelfde, hoewel ik altijd gewoon een stukje loop als cooling down.
maargoed,
het werkt echt die houding, ik was zelf begonnen met hardlopen maar kreeg overal pijn. toen heb ik een cursus hardlopen van 10 lessen ofso gevolgd waar je alles kreeg voorgedaan en uitgelegd, o.a. deze houding, en nu gaat t veel makkelijker (:

ik kan juist wel aanraden om op muziek te gaan lopen. Maar een afspeellijst met je favo nummers en motiverende nummers en je rent met plezier :slightly_smiling_face:

ik maak altijd lijstje met liedjes waarbij ik niet stil kan staan en op dat moment leuk vind, zodat ik dus niet ga lopen skippen e.d.

en inderdaad, let er op waar je je voet neer zet.
ik liep vroeger altijd op mijn voorvoeten (kwam omdat ik altijd op mijn voorvoeten moest dansen :’) )

Handig :grinning:

Ik ren altijd met start to run en dat zijn wel fijne liedjes om mee te rennen. http://rennenmetevy.nl/files/playlist.pdf dit is de playlist, dus als je de lessen niet wil volgen kun je gewoon hier liedjes vandaan halen.

Ja, ikzelf liep dus altijd heel dom. Ik weet niet, hardlopen bij mij zag er echt gewoon dom uit. maar door dit ziet het er heel normaal uit, haha dit klinkt lekker vaag en onduidelijk enzo :blush:

@xLuvLuv: dankjewel! Ik zal het eens gaan uitproberen. Kan anders altijd nog zonder muziek.
En die rek en strek oefeningen zal ik ook eens proberen :slightly_smiling_face:

Kei handig zeg! Ik ga het dalijk allemaal eens uitproberen. Ik loop namelijk altijd met m’n gezicht naar beneden en loop totaal niet ontspannen besef ik nu.

bij mij werkt muziek wel heel goed.
Omdat ik juist raak afgeleid, ren ik langer door. En ik stop mijn mp3 of in mijn bh en nu als het regent of hard waait enz, doe ik hem in de jaszak van mijn hardloop-jack.

Ik kijk vaak naar mijn schoenen, anders weet ik niet welke kant ik op moet kijken. Ik loop namelijk bij wat weilanden langs.