heb je een iMac, dan zit er een stemapparaat en akkoorden uitleg etc. op Garageband. anders kan je een automatisch stemapparaat kopen in een muziekwinkel of op internet (bijv. www.feedback.nl)
als je jezelf kan leren hoe je akkoorden afleest dan kom je al heel ver, met 4 akkoorden kan je al heel veel spelen.
op www.tabsrus.nl staat ook wat informatie en aardig wat liedjes uitgewerkt.
[size=1em]tablatuur (tabs) zou ik later mee beginnen omdat ik daar soms zelfs nog een beetje moeite mee heb. het is vooral voor een beginner best wel lastig om af te lezen. noten zou je toch echt les voor moeten nemen, maar dat is ook niet heel erg nodig.
in het begin zal je gitaar sneller vals worden doordat de snaren waarschijnlijk vrij nieuw zijn (als je hem gloednieuw hebt gekocht). dan moet je hem wel vaker bijstemmen.
in het begin zal je waarschijnlijk ook veel last krijgen van je hand en vingers, forceer niks! als het pijn begint te doen, altijd stoppen!
met plectrum spelen is niet noodzakelijk, maar je nagels gaan er wel echt aan (spreek uit ervaring
). je kan ook geen gitaar spelen als je nagels echt te lang zijn, het werkt gewoon niet.
als je wat verder hebt geoefend zou je ook een capo kunnen gebruiken, dit is een klem om een deel van de snaren af te klemmen en krijg je een andere toon.
ik zou zelf gewoon eerst rustig beginnen met basisakkoorden zoals D, G, Em, C, A, Am, E en later door te gaan naar de barré-akkoorden, die zijn lastiger te spelen en ook best zwaar als je daar gelijk mee begint, maar het kan natuurlijk wel.
verder staan er veel video’s op youtube waarin mensen uitleg geven hoe je iets speelt of doet.
ik hoop dat ik genoeg heb informatie heb vermeld haha, het is een heel verslag