Beginnende eetstoornis

Hey meiden,

Ik zit de laatste tijd enorm in strijd met mezelf over mijn gewicht.
Ik heb altijd op hoog niveau gesport en heb er deze zomer voor gekozen om mee te stoppen. Het gevolg hiervan is dan ook dat ik in zeer korte periode best wel veranderd ben qua lichaam en ook 6 kilo ben aangekomen. Ik merk dat ik me steeds meer bezig probeer te houden met mijn voeding en me steeds vaker schuldig begin te voelen wanneer ik ongezond begin te eten. Maar het ergste is dat ik de laatste maand steeds vaker de neiging heb om na het eten te gaan braken. Ik weet mezelf hier nu nog voor te behouden maar de gedachtes komen steeds vaker en ik krijg het steeds moeilijker om mezelf hier in tegen te houden. Ik hoop echt heel erg dat jullie tips voor mij hebben om hier van af te komen want ik probeer er alles aan te doen om een eetstoornis te voorkomen…

Wat is de reden, wat gevoel krijg je als je negatief denkt? Ontmantel even waarom je zo denkt over jezelf en waar het vandaan komt.
Als je jezelf uitscheld/negatief doet. ‘zeg, dat is niet lief van mezelf, waarom noem ik mezelf zo?’

‘Omdat…’
‘Hoe komt het dat ik zo boos/verdrietig/stressed/bang/… bent? Is het omdat ik niet zoveel meer sport ?’

Kan het zijn dat je het gevoel van controle kwijt bent of iet in deze zin?

Is het automatisch denken: ik ben gestopt met sport, ik mag me niet laten gaan?
of het de angst om dik te worden en dus ‘onaantrekkelijk’

Elke keer als je je schuldig voelt wannee rje ongezond eet, check jezelf en leg aan jezelf duidelijk uit waarom. ‘Niet zo negatief zijn over jezelf! Ik wou al heel lang een reep chocolade eten.’
Weten je ouders hiervan? licht eventueel even in bij een psychologe/therapeute want ik vrees dat je al in een negatieve spiraal bent beland.

Weet ook wanneer je wilt braken, het ook niet gezond is voor jezelf dus je verliest sowieso.

Oke wauw, jij bent de eerste persoon die iets zegt waar ik wat aan heb… Ik heb al een aantal keer op anonieme sites gevraagd om advies en daar kreeg ik niks anders te horen dan praten met naasten, maar die voelen niet wat ik voel en zullen naar mijn idee mij daarbij niet kunnen helpen met adviezen. Enorm bedankt voor je reactie, ik heb echt het gevoel dat ik hier tenminste iets mee kan

Tuurlijk kunnen ze niet voelen wat jij voelt maar als je een eetstoornis aan het ontwikkelen bent, is het enorm moeilijk om er alleen uit te komen omdat je jezelf gewoon neerhaalt.

dan ben je je eigen beste vriendin niet meer.

Zoek professionele hulp.