Beginnen met geldsparen!

Hai :slightly_smiling_face:

Duss, ik wil eens beginnen met het sparen van geld maar ik heb geen idee hoe ik dat het beste kan doen, aangezien ik soms een gat in mijn hand heb en gelijk het geld uitgeef ;-;. Ik heb al een spaarrekening bij ING maar het nadeel is dat je daar je geld naar je eigen rekening kan opnemen (niet echt handig dus).

Maar eh, iemand een aantal spaar tips?

x.

Als je echt wilt sparen, is het niet zo’n probleem dat je weer geld zou kunnen opnemen… want dan doe je het simpelweg niet.

Ik spaar ook via ING en heb daar een spaardoel ingesteld. Dan kun je instellen hoeveel je wilt sparen en waarvoor en laat ING zien hoever je al bent.
Voor mij werkt dat goed, want ik wil dat doel echt bereiken!
Voor de rest zou je kunnen proberen om 1x per maand contant geld op te nemen en dan verder niet meer te pinnen.
Door te pinnen vliegt geld namelijk echt weg terwijl je veel bewuster van je uitgaven wordt als je precies kunt zien hoeveel je nog te besteden hebt.

Tja, of gewoon “ouderwets” je spaargeld in zo’n (varkens)spaarpot doen die je echt kapot moet maken wil je het geld eruit krijgen :sunglasses:

Oh dat is zo waar. Ik herken het te goed zelfs… Misschien moet ik het toch maar contant opnemen hahaha

Als iemand een linkje heeft van zo’n spaarpot (echt het varken!) heel graag! Ik heb er nu één die moet je met een blikopener openen. Maar zou juist heel graag een varken hebben. =D

Gewoon al je geld op je spaarrekening zetten en iedere keer als je iets wilt kopen, geld overmaken via je telefoon. En bijhouden wat je allemaal uitgeeft en budgetten bijhouden.

Ik heb een beetje gegoogeld en kan dit voor je vinden:

https://www.bol.com/nl/p/jumbo-spaarvarken-met-hamer/9200000059097169/?bltg=itm_event%3Dclick%26mmt_id%3D36020760da539a1d%26pg_nm%3Dpdp%26slt_id%3Dprd_reco%26slt_nm%3Dproduct_recommendations%26slt_pos%3DC1%26slt_owner%3Dccs%26itm_type%3Dproduct%26itm_lp%3D0%26itm_id%3D9200000059097169%26itm_role%3Din

Oke, en hier kwam ik ook op uit. Een site die spaarvarkens verkoopt, kan allemaal :’)
http://spaarvarkens.krimpen.eu/index.html

Kun je je spaarrekening niet een soort van blokkeren ofzo? Dat je een max bedrag per maand insteld dat je eraf kunt halen.
Geen idee of het kan hoor, maar dat zou ieder geval wel helpen denk ik.

Als je ING app gebruikt kun je je spaarrekening ‘‘uitzetten’’, hij bestaat dan wel maar is niet zichtbaar. Dat heeft mij zo erg geholpen!

ik heb ingesteld dat elke maand er 50 euro automatisch wordt overgeboekt van mijn betaal- naar mijn spaarrekening. Op deze manier spaar ik ‘onbewust’. Als ik dan nog geld over heb aan het einde van de maand, dan zet ik dit er ook bij op. Probeer met jezelf af te spreken dat je géén geld van je spaarrekening afhaalt. Dat doe ik ook. Als het op mijn spaarrekening staat moet ik ervan afblijven en dat doe ik dan ook

Ik ga vanaf maandag beginnen met een budget per week. Ga proberen 20 euro te pinnen en mijn pas thuis laten en dat ik enkel die 20 euro heb voor boodschappen en iets leuks. Dus ga vrijdag met mijn opa en de auto even naar de supermarkt om alvast aardappelen, rijst pasta etc al die basis dingen te halen. En elke keer voor 2 dagen koken…

Ben benieuwd of het gaat lukken

Oh ja en koopzegels sparen. Bij de jumbo betaal je in totaal 25 euro en krijg je 26 euro voor een vol boekje. En bij de Ah is het 49 euro in totaal en krijg je 52 euro.

Geen idee trouwens of je uit huis bent, en al je eigen boodschappen moet halen, maar sowieso een vast per week pinnen helpt misschien al :cold_sweat:

Je kan ook nog een spaarrekening openen? Dat je je lopende rekening hebt, een spaarrekening waarop iedere maand een vast bedrag wordt gestord vanuit je lopende en dan een ‘fun’ rekening waarop het geld dat je aan het einde van de maand over hebt wordt gestord en waarvan je zonder schuldgevoel af en toe geld mag halen en besteden aan dingen die je leuk vind?

Kun je het niet gewoon vast laten zetten? Ook kun je je pinpas vaker thuis laten. En je goed bedenken of je het écht nodig hebt wat je kopen wil. Sta je op het punt naar huis te gaan maar wil je toch wat lekkers kopen? Wacht dan gewoon tot je thuis bent en pak daar wat!

Zet alleen geld op de spaarrekening dat je echt kan missen (een vast bedrag per maand) en blijf hier vanaf. Spreek met jezelf af of er situaties zijn dat je er wel wat vanaf mag halen en hoeveel dat is.

Daarnaast is een bepaald bedrag met jezelf afspreken wat je maximaal mag uitgeven aan boodschappen. Ik weet van mijn moeder dat ze een periode een boodschappen portemonnee heeft gehad waar ze elke week/maand een X bedrag voor pinde en waar ze niet overheen mocht gaan. Wat overblijft kun je dan ook weer op de spaarrekening zetten.

Ik heb zelf trouwens mijn bank-app van mijn mobiel gehaald. Zo kan ik niet meer tijdens het winkelen denken dat ik toch wat meer wil kopen. Wellicht ook een optie?

Oh wow, wat een reacties! Iedereen bedankt de tips :,)! ik begin morgen met mijn bijbaantje en dat betekent dus dat ik mooi kan beginnen met sparen.

.

Hoe kun je dat instellen? Lijkt me best wel een strak plan opzich.

Neh, wel goed idee, maar dat is echter geen optie voor mij. Ik vind het fijn om te weten hoeveel ik er geld op heb staan, want straks sta je bij de kassa en dan loop je met lege handen naar buiten :,)