Beginnen bij een studentenvereniging.. Hoe gaat dat?

Hoi Ladies!

Begin februari beginnen de kiezeldagen in Groningen. Dit zijn de dagen dat je je kan inschrijven en een kijkje kan nemen bij een studentenvereniging. Dit wil ik dus heel graag, maar ik heb niet echt een idee hoe dit in zijn werk gaat… Hoe kom je bij een jaarclub/dispuut etc.? Ik wil me inschrijven om nieuwe mensen te leren kennen, maar ben bang dat ik nergens bij pas. Is het raar om alleen naar die kiezeldagen te gaan? Niemand van mijn vrienden wil namelijk bij een studentenvereniging.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen vertellen hoe die eerste dagen werken zodat ik minder nerveus ben!

Groetjes mij :kissing:

je kan toch alleen in de kei-week inschrijven bij studentenvereniging?

on topic, ik zit niet bij een vereniging dus geen idee haha

In Groningen hebben ze sinds een paar jaar ook de kiezelweek. Naast de keiweek in september kan je je ook aanmelden bij een aantal studentenverenigingen halverwege het jaar in februari.

Na al die verhalen over studentenverenigingen zou ik echt niet meer bij een vereniging willen :’’) Maar oke, ik heb geen idee. Zie dit maar als een up.

Zo echt dit. Snap echt niet dat je vrijwillig emotioneel en lichamelijk mishandeld wilt worden… Maargoed veel plezier en succes! :grinning_face_with_smiling_eyes:

haha ik snap dat je zo denkt! ik had er misschien even bij moeten zeggen dat ik bij een studentenvereniging ga die anti-ontgroening en vernedering is! Vindicat enzo kan ik ook echt van walgen! Thanks voor de upjes in ieder geval

Groningen heeft veel studentenverenigingen zonder ontgroening en die vooral heel erg gezellig zijn. Je wordt bij de meeste gewoon goed behandeld. Naast Vindicat en Albertus heeft (volgens mij) geen enkele studentenverenigingen in Groningen een erge ontgroening en is de introductietijd bedoelt om mensen op een leuke manier te leren kennen dmv activiteiten. Best wel jammer dat het nieuws zo’n slecht beeld geeft van studentenverenigingen, want zo is echt niet elke.

On topic:
Ik zit zelf ook bij een vereniging in Groningen en ik vind dit echt heel leuk. Je leert heel veel mensen kennen en daarnaast ontwikkel je jezelf. Ik raad wel aan om pas lid te worden in de keiweek, want nu zijn jaarclubs al gevormd en bij een dispuut kan je ook niet meer. Je hebt maar heel weinig mensen, in verhouding tot wanneer je je aanmeldt in augustus, die je goed leert kennen. Het maakt niet uit dat je vriendinnen er niet bij willen, want op zo’n vereniging leer je al snel anderen kennen :slightly_smiling_face:
Mag ik vragen in welke vereniging(en) je interesse hebt?

Aii ik hoopte dat er nu ook mogelijkheden waren voor een dispuut of jaarclub! Wat gek… Ik nam aan dat die nu ook wel gevormd zouden worden, aangezien er wel meer mensen lid worden in februari… Nouja dan ga ik inderdaad misschien pas in augustus. Maar hoe gaat dat dan? Bespreek je gewoon zelf met een aantal mensen van ‘He zullen we samen een jaarclub vormen?’.

Ik ben geïnteresseerd in Cleopatra! Maar als ik in augustus lid word wil ik misschien ook wel bij AEGEE of Dizkartes. (Daar kan je in feb geen lid van worden) Mag ik ook vragen waar jij bij zit? En wat je ervaringen daar zijn?

En bedankt voor je reactie! :slightly_smiling_face:

^ het zou best kunnen (I’m not sure, maar weet dit van vergelijkbare verenigingen) dat Cleopatra uberhaupt geen jaarclubs en disputen heeft omdat de vereniging wat kleiner is(waardoor de hele vereniging een closere groep kan vormen ipv subgroepen, zegmaar) en je dus helemaal niet zo’n verschil ervaart met wanneer je lid wordt. Ik zou gewoon gaan kijken en ze zullen het je wel vertellen. :slightly_smiling_face:

Trouwens; laat je niet tegenhouden door het beeld van studentenverenigingen. Volgens mij doe je dat al niet, maar toch. Al die dingen zijn echt maar in een deel van de verenigingen, en in de rest hebben ze (minstens) net zo’n hekel aan alles wat erover in het nieuws komt als mensen die niet bij verenigingen zitten. :stuck_out_tongue:

Ik ga me zeker niet tegen laten houden door de reacties van anderen! Het is zo jammer dat er zo’n slecht beeld is over studentenverenigingen… Ik begrijp het wel tho. Verenigingen als Vindicat verpesten het ontzettend voor andere leuke verenigingen. Naja… Ik ga sowieso even kijken volgende week of Cleopatra me leuk lijkt

Hoihoi!

Ik woon nu bijna een jaartje op mezelf in Groningen en wil volgend jaar bij Vindicat. Zijn er meerdere meiden die daar ook bij willen gaan?

En over al die negatieve nieuwsberichten… Ik ken mensen die bij Vindicat zitten. Ik ben ook naar die open feesten gegaan en het is gewoon echt heel leuk! Ik zou zeggen geef het vooral een kans als je twijfelt.

In Groningen heb je heel veel leuke verenigingen! Ik zou als ik jou was een kijkje gaan nemen bij Unitas (erg studentikoos en klein) of Dizkartes (groot en iedereen is gelijk).