Begeleidend wonen / Werkende Jongeren / Kameradvies.

Hey!
Ik ben 17 over een maand 18 en ik zit nu in mijn examenjaar van de havo.
Ik heb nogal veel problemen thuis gehad en ik zou heel graag op kamers willen gaan. (Al heel lang, maar omdat ik nu 18 wordt lijkt de mogelijkheid dichterbij te komen).
Ik heb alleen geen tijd om te werken zodat ik de huur kan betalen, want ik zit immers op school.
Mijn ouders betalen uiteraard niet mee, want het zijn egoistische $%@^.
Dus ja.

Heeft iemand ervaring met begeleidend wonen of werkende jongeren? Weet iemand of er een mogelijkheid is om op kamers te gaan als je nog in je examenjaar zit. Er moet een optie zijn. Bestaat er geen uitkering of speciale tegemoetkoming voor jongere die nog hun diploma moeten halen?
Ik heb werkelijk geen idee waar ik dit kan opzoeken of hoe ik hier moet achterkomen.

Het zou heel erg helpen als mensen wat informatie hadden.
Liefs, Sarah

Ik zou het onder andere zoeken bij DUO (voorheen IB-groep), verder weet ik niet zo. Succes!

Ik ga in januari op begeleid wonen maar ik ben dan ook pas 16, maar ik ken mensen die zijn 18 en zitten op kamers en betalen het van hun stufi? en je kan dan extra krijgen want je bent dan uitwonend ofzo

je krijgt dan geen stufiefinanciering, dat krijg je alleen als je een mbo/hbo/wo opleiding doet, geen middelbare school. Maar je kan omdat je al 18 bent en nog op de middelbare zit een tegemoetkoming scholieren krijgen, nu was dat bij mij toen ik 18 werd op de middelbare ongeveer 90 euro in de maand. Geen idee of dat meer is als je uitwonend bent, zou je even op de site van duo onder tegemoetkoming scholieren moeten kijken.

net even op de site van duo gekeken en er bestaat wel iets voor uitwonende scholieren, alleen ik woon zelf op kamers en ik zou van die bedragen mijn kamer kunnen betalen (er bestaan veel duurdere kamers als wat ik heb) , maar geen eten daarnaast, dus ik denk dat je toch moet gaan werken.

Je kan een aanvullende beurs nemen, dat is dus extra geld dat je leent van de overheid dan bovenop je gewone beurs (dus je studiefinanciering) krijgt.
Niet veel ouders betalen trouwens mee hoor, aan huur, van iedereen die ik ken die op kamers of iets dergelijks woont betalen de ouders niet mee. Maarja dat zal vast niet (alleen) de reden zijn dat je problemen met je ouders hebt.
Nou hopen dat je genoeg v/d overheid kan krijgen. Het zou wel echt makkelijker zijn met een baantje hoor, VEEL makkelijker!! Als je volgend jaar naar HBO o.i.d. gaat heb je heus wel tijd voor een baantje hoor!
Succes (;