Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in de studentenflat waar ik woon zit ook begeleid wonen. Ik sprak laatst een meisje, en die was wel heel positief. Ze is gewoon zelfstandig, maar wanneer ze het even niet red is er iemand in de buurt om te helpen. En ze woont ook samen met huisgenoten die haar problemen begrijpen, en waar ze goed mee kan praten, maar ook lol mee kon hebben. Voor haar was het redelijk ideaal dus, omdat alleen wonen echt niet ging, maar thuiswonen ging ook niet meer.
Enige minpuntje voor haar was de locatie, en daar ben ik het wel mee eens. Je woont in een studentenflat met 250 studenten, die wel houden van een feestje. Ze had dus regelmatig last van geluidsoverlast, wat ik begrijp want dat heb ik ook. Alleen ben ik ook een student, en ga dus ook naar die feestjes, maar zij moet vaak werken, en zit er dus totaal niet op te wachten. Er is ook regelmatig wrijving tussen begeleid wonen en de rest, omdat de mensen die begeleid wonen bij elk feestje de politie bellen (wat ik overigens ook snap hoor, maar ja, in een studentenflat is dat nu eenmaal zo…).
Wat ik dus eigenlijk een beetje probeer te zeggen (sorry, maak er weer een lang verhaal van) is dat je ook wel op de locatie moet letten. Maar goed, dat had je zelf vast ook al bedacht :’).
(sorry, nutteloze reactie maar ok)