Begeleid wonen

Omdat ik nog geen topic heb gevonden hierover, open ik er een! Zijn er meiden hier die begeleid wonen of gaan wonen?

Het werd mij aangeboden door Jeugdzorg al een half jaar geleden omdat ik dit jaar 18 word, ik had het eerst gelijk afgewezen. Maar nu twijfel ik… Het is thuis best druk en ik heb m’n rust niet die ik nodig heb. Aan de andere kant ga ik mijn vader echt heel erg missen en ben ik echt bang om zelfstandig te worden.

Vertel hier jouw ervaring met begeleid wonen :slightly_smiling_face:

Hi,

Ik had ook de aanbod van jeugdzorg gekregen maar ook vaak afgewezen. Nu zit ik bij een andere organisatie die samenwerkt met jeugdzorg (ik ben zelf 18+ nu dus zit niet meer bij jeugdzorg) en die hebben mij ook begeleid wonen aangeboden en dat heb ik nu wel geaccepteerd. De reden dat ik het eerst afwees was door angst voor familie maar nu besef ik dat het echt nodig is.

Ik zou op zijn vroegst mogelijk december verhuizen en anders in Augustus dus ik heb helaas niet echt veel informatie voor je…

Is de woning ver van je huis? Je kan je vader altijd bellen/smsen/appen en natuurlijk langskomen. Uit huis gaan betekent niet gelijk dat je je familie niet meer hoeft te zien!

Ik heb begeleid zelfstandig wonen gedaan, maar wel in België.
Dus weet niet of het helemaal hetzelfde is, maar als je vragen hebt, mag je ze altijd stellen :slightly_smiling_face:

Ik ben nog wel benieuwd hoor :slightly_smiling_face: ik zou graag willen weten hoe dat is. Over controle, hoe jij het zelf vond gaan, wat er wel en niet mag enzovoort. Alvast bedankt!

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in de studentenflat waar ik woon zit ook begeleid wonen. Ik sprak laatst een meisje, en die was wel heel positief. Ze is gewoon zelfstandig, maar wanneer ze het even niet red is er iemand in de buurt om te helpen. En ze woont ook samen met huisgenoten die haar problemen begrijpen, en waar ze goed mee kan praten, maar ook lol mee kon hebben. Voor haar was het redelijk ideaal dus, omdat alleen wonen echt niet ging, maar thuiswonen ging ook niet meer.

Enige minpuntje voor haar was de locatie, en daar ben ik het wel mee eens. Je woont in een studentenflat met 250 studenten, die wel houden van een feestje. Ze had dus regelmatig last van geluidsoverlast, wat ik begrijp want dat heb ik ook. Alleen ben ik ook een student, en ga dus ook naar die feestjes, maar zij moet vaak werken, en zit er dus totaal niet op te wachten. Er is ook regelmatig wrijving tussen begeleid wonen en de rest, omdat de mensen die begeleid wonen bij elk feestje de politie bellen (wat ik overigens ook snap hoor, maar ja, in een studentenflat is dat nu eenmaal zo…).

Wat ik dus eigenlijk een beetje probeer te zeggen (sorry, maak er weer een lang verhaal van) is dat je ook wel op de locatie moet letten. Maar goed, dat had je zelf vast ook al bedacht :’).

(sorry, nutteloze reactie maar ok)

Ik woon zelf nog thuis en hoef niet begeleid te wonen, maar mijn zus woont wel begeleid en ze vind het (naar mijn idee) wel prettig en leuk daar. Ze zit daar in een soort van appartementencomplex, ze heeft wel een huisje voor haar zelf. Ze krijgt hulp in huishouden en ze koken dagelijks voor elkaar (afwisselend wie kookt en voor wie ze moeten koken). Volgens mij kan je daar zelf bepalen waarvoor je hulp krijgt en je kan voor alles gecontroleerd worden als je dat wilt (afwas, was, schoonmaak). En volgens mij moet ze ook een aantal dagdelen een activiteit doen als je bijvoorbeeld niet studeert, denk aan vrijwilligerswerk enz. Als je nog meer wilt weten kan je me wel wat vragen, maar het is niet zeker of ik het ook kan beantwoorden :slightly_smiling_face:.

Ik woon op een kamertrainingscentrum van jeugdzorg! Je mag me noten, zet liever niet alles hier op het forum haha.

Nee hoor, geen nutteloze reactie. Ik vind het juist leuk om dit te weten allemaal! Dankjewel :slightly_smiling_face:

Ja ik heb vraagjes! Ze heeft een huisje voor zichzelf zei je en ze koken dagelijks voor elkaar? Is het ook mogelijk om gewoon je eigen dingen te doen? Je eigen eten maken bijv. en wat zijn de tijden dat je thuis moet zijn?

Ik zou graag ook de voordelen en nadelen willen weten, als je zus dat zou willen delen :slightly_smiling_face:

Ik woon ook een soort van begeleid wonen .
Bij ons mag je echt kiezen juist .
Gezamenlijk eten of alleen eten en dus voor jezelf koken .
Hangt echt van af wat je kan en hoe ver je bent .
het is bij ons echt individueel bepaald . op wat iemand nodig heeft , nog wil leren , wat iemand al kan .
Maar wij hebben wel een huiskamer enzo , zodat je niet de hele dag alleen hoeft te zijn als je dat wilt.
En als je ook nog vragen aan mij hebt , stel gerust

Ja ze heeft een eigen huisje en ze koken of dagelijks of alleen door de weeks voor elkaar (denk het laatste), maar ze mogen zelf ook wel koken. Maar ze moeten wel een dag of een paar dagen daarbij aanwezig zijn. Je mag dus best voor je zelf koken, maar dat mag niet de hele week. Ze moet of voor 10 uur of voor 11 uur 's avonds op haar appartement zijn, maar ik weet niet of ze daar het goed controleren.

Ik weet niet of ik haar nog binnenkort spreek voor de voor- en nadelen, maar ik wil het wel proberen;
Voordelen:

• Je kan met veel dingen begeleid worden; koken, schoonmaken enz.
  • Je wordt socialer (geldt niet voor iedereen, ligt er aan hoe je bent), doordat je met anderen bent.
  • Ze hebben daar een activiteitencentrum en ze organiseren zelf ook activiteiten.
  • Een eigen woning voor jezelf (je hebt ook nog verschil in de grootte van de appartementen, maar dit verschilt per appartementencomplex)

Nadelen:

• Je bent dus niet helemaal zelfstandig, maar dat is natuurlijk het idee van het begeleid wonen.
  • Ze heeft een gezamenlijke wasruimte (dit kan ook als voordeel gezien worden), maar ze heeft nu een eigen wasmachine. Bij deze wasruimte is er wel een schoonmaakrooster aanwezig.
  • Het is zo dat ze niet mag verven en niks op de muur mag hangen. Ze hebben hiervoor speciale dingen opgehangen waar je wel dingen aan kunt hangen als je me snapt :p.

Ik denk dat het heel goed is om te doen. Je kan zelf aangeven waarmee je geholpen wilt worden, je wordt socialer, je kan met iemand praten als het wat minder gaat.

Als ik het goed snap, als je begeleid woont in Nederland woon je dan met andere mensen samen?
Ik woonde dus volledig alleen in een appartement.
Mijn mw’er had mij geholpen om dit te vinden en heeft geholpen met de verhuis, schilderen,…
Wekelijks kwam ze op bezoek om te kijken hoe het gaat, of ik vragen heb, helpen met papierwerk,…
Ik moest dus alles zelf doen, ik kreeg een budget per week en moest proberen om heel de week toe te komen, als dit niet lukte kon ik haar bellen en gaf ze meer, maar daarna moest ik dan een budgetplan opstellen.
Voor mij voelde het echt als alleen wonen, in het begin had ik begeleiding met de financiële kant, maar omdat ik al redelijk zelfstandig was, is dit vlug weggegaan en zag ik haar maar 1 maal per maand meer.
De begeleiding word echt op maat gemaakt, als je bv. niet kan koken, organiseren ze workshops,…

Echt heel erg bedankt voor de reacties dames! Ik ga nog even erover nadenken :slightly_smiling_face: het klinkt iig niet als een hel haha.

Vanaf volgende maand ga ik ook begeleid wonen. Veel ervaring heb ik er dus nog niet mee, maar ik ga dit topic wel in de gaten houden:)

Hee ik ben ook van plan begeleid te gaan wonen. Omdat ik een hersenkneuzing heb. Iemand toevallig evaring met JP van de bent stichting of stichting sprank?

@Venice ja beleid wonen woon je samen, maar je hebt in Ned. ook ambulante begeleiding dat betekent dat je zelfstandig woont en een paar x per week iemand langs komt om je te helpen met het huishouden.

ps:Ik ga dit topic in de gaten houden.

ik zit via jeugdzorg bij begeleid op kamers, heb nu mijn eigen zolderkamertje, en ik word heel goed geholpen met financien en school enzo, als je vragen hebt mag je ze noten :slightly_smiling_face:

ik ga binnenkort op zoek naar een leuk appartement voor mijzelf, dan krijg ik er ambulante begleiding bij.

iemand ervaring en-of tips?