Als je het bedrijf écht wil beginnen, moet je inderdaad ook rekening houden met alle ‘officiële’ dingen, zoals je inschrijven bij de KvK en inderdaad administratie bijhouden enzo.
Ik studeer zelf Bedrijfseconomie, maar ik heb wel een vak Fiscale economie gehad, dus dit soort dingen weet ik nog wel.
Als je een BV wil opstarten heb je inderdaad te maken met de vennootschapsbelasting. Maar ‘normaal’ zijn de BV’s echt wel de grotere bedrijven, en begin je daar niet je bedrijf gelijk mee. Je zit dan bijvoorbeeld ook vast aan de zogenaamde ‘gebruikelijk loon regeling’, wat inhoudt dat de belastingdienst er vanuit gaat dat jullie 41.000 euro per jaar verdienen aan je bedrijfje, en daar betaal je dan dus ook belasting over. Ik neem aan dat jullie niet verwachten meteen zoveel te gaan verdienen met een bedrijfje dat je opzet tijdens je middelbare school. ;]
Je kunt echter ook een eenmanszaak of een VOF aanmaken, dan zit de belasting weer anders. Je hebt dan allerlei aftrekken voor starters / kleinere bedrijven, waardoor dat waarschijnlijk voordeliger is. Praktisch iedereen begint zo zijn bedrijfje :]