bedrijfje beginnen

Hallo iedereen,

Een vriendin van mij en ik willen een bedrijfje beginnen in bijlessen, gewoon hier in de omgeving. Wij willen hier ook ons PWS van maken. Nu heb ik een paar vragen.
Kan zoiets informeel, of moet je je inschrijven bij de KVK?
Ook vroeg ik me af wat voor uurtarief je ongeveer moet rekenen.
En heeft iemand een idee (iemand die bijvoorbeel rechten of fiscale economie/recht studeerd) hoe het zit met BTW, en vennootschapsbelasting?

Dit was het weer denk ik,
ik hoop dat er iemand is die ons kan helpen,

Groetjes,
Nynke

up

Wat een leuk idee :slightly_smiling_face: Zijn jullie ontzettend goed in alle vakken ofzo? Dat jullie bijles gaan geven? Gewoon benieuwd hoor, haha.
Kan je verder niet echt helpen met je vragen, want heb daar niet zo veel verstand van. Hoewel ik denk dat je je niet hoeft in te schrijven bij KVK, behalve als het echt een serieus groot iets wordt ofzo. Maar zie dit maar als een up!

haha dankje,
Niet in elk vak natuurlijk, maar we zitten in 6 gymnasium en we willen op een vmbo school gaan adverteren, dus dat moet lukken. En eigenlijk vooral onze profielvakken.

als je het zwart doet hoef je neit naar de kvk, maar voor een hoge pwscijfer zou ik wel het echt gaan aanpakken. dus idd naar de kvk, kost niet zo heel veel

Ok! Dat moet inderdaad vast lukken dan ja :slightly_smiling_face: Succes nog!

ja zo’n idee had ik ook al een beetje!

in 2012 is het inschrijven bij kvk gratis hoorde ik! maar dat weet ik niet zeker dus dat zou je even na moeten gaan :wink:

Als je je inschrijft bij de kamer van koophandel houd dat dus in dat je echt een bedrijf opstart en dat je dus ook moet denken aan administratie bijhouden, facturen maken voor de klanten en belasting moet afdragen.

Als je het bedrijf écht wil beginnen, moet je inderdaad ook rekening houden met alle ‘officiële’ dingen, zoals je inschrijven bij de KvK en inderdaad administratie bijhouden enzo.

Ik studeer zelf Bedrijfseconomie, maar ik heb wel een vak Fiscale economie gehad, dus dit soort dingen weet ik nog wel. :stuck_out_tongue: Als je een BV wil opstarten heb je inderdaad te maken met de vennootschapsbelasting. Maar ‘normaal’ zijn de BV’s echt wel de grotere bedrijven, en begin je daar niet je bedrijf gelijk mee. Je zit dan bijvoorbeeld ook vast aan de zogenaamde ‘gebruikelijk loon regeling’, wat inhoudt dat de belastingdienst er vanuit gaat dat jullie 41.000 euro per jaar verdienen aan je bedrijfje, en daar betaal je dan dus ook belasting over. Ik neem aan dat jullie niet verwachten meteen zoveel te gaan verdienen met een bedrijfje dat je opzet tijdens je middelbare school. ;]
Je kunt echter ook een eenmanszaak of een VOF aanmaken, dan zit de belasting weer anders. Je hebt dan allerlei aftrekken voor starters / kleinere bedrijven, waardoor dat waarschijnlijk voordeliger is. Praktisch iedereen begint zo zijn bedrijfje :]

oke in ieder gaval heel erg bedankt allemaal. We gaan voor ons PWS wel de KvK enzo erbij doen, en als we het PWS dan af hebben kunnen we zien wat het handigst is… denken jullie dat dat een goed plan is.