Bedrijf starten

Hallo

Ik zit erover na te denken om een schoonmaak bedrijfje te beginnen en ik zeg bedrijfje omdat ik het klein wil houden
Dus gewoon een website
Visitekaartje in het begin flyers uitdelen thats it meer niet zonder al te veel administratie boekhouding en Al die andere shit meer

Heeft er iemand tips
Weet er iemand of dit mogenlijk is?

Groetjes

Voordat je überhaupt een bedrijf kan starten zou ik maar eens een bedrijfsplan maken. Duidelijk hebben wat je precies wilt gaan doen en hoe. Ga je dit alleen doen en wanneer? Hoeveel ga je kosten? Wat doe je precies voor schoonmaken? Hoe ga je bij die personen thuis komen? Waar je dit wilt doen, wat het je oplevert en wat het je gaat kosten.
En waar wil je dat visitekaartje en flyers gaan uitdelen? Een eigen website is ook niet goedkoop…
Een eigen bedrijf is altijd heel veel administratie.
Ik weet niet of je je voor een website ook moet inschrijven bij de kamer van koophandel dus dat zou je ook moeten doen (als dat zo is). Dat kost ook geld.
je moet je ook realiseren dat kleine bedrijven vooral in het begin veel investeren is. Dus je zult in het begin veel geld kwijt zijn wat je later pas terugverdient krijgt. Als je het al terugverdient krijgt.
Hoe ga jij jezelf onderscheiden van andere bedrijven? Wat maakt jou uniek? Hoe zorg je daarmee dat mensen naar jou toe komen en niet naar grootschalige schoonmaakbedrijven die een stuk goedkoper zijn dan jou?

Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar het lijkt alsof je er nog niet heel veel over hebt nagedacht en nog niet hebt bedacht hoe je dit wil gaan doen.
Mocht je uiteindelijk besluiten dit toch te gaan doen, kan ik je aanraden om het business model canvas te gebruiken. Dit geeft inzicht in verschillende aspecten van het opstarten van een eigen bedrijf.

Zo aan die reactie van HeartAttack heb je wat! Amen!

Heb ik toch nog wat gehad aan dat vreselijke project dat ik hierover moest doen hahaha :grinning_face_with_smiling_eyes:

Alles wat hierboven gezegd word!

En denk er ook aan: Je website moet helemaal worden opgebouwd, het liefst ook nog in dezelfde stijl als dat je huisstijl is. Een volledige huisstijl + website laten maken kost een vermogen, dus inderdaad heeel goed over nadenken of je alles kunt betalen en of je het gaat terugverdienen.

hahahaha ja erg is dat he, om soms toe te moeten geven :stuck_out_tongue:
but you did good !!

qua site zou ik gaan voor een wordpress! Mijn eigen site is via strato, geen hoge maandlasten en voor de rest werkt het via wordpress, dus je kan het zo moeilijk maken als je zelf wil :slightly_smiling_face:

Voor klantenwerven zou ik beginnen met je diensten op marktplaats aanbieden en een oproep op facebook plaatsen. Zo hou je het kleinschalig en overzichtelijk. Deel je kaartjes uit aan vrienden en familie en vraag of zij mensen weten die een schoonmaakster nodig hebben.
En inderdaad bedenken wat jou onderscheidt van de rest: Is het omdat je speciale dingen érg goed kan? Of omdat je kleinschalig bent en dus een band met je klant kunt opbouwen?

Een domeinnaam voor een website op zich is niet zo duur. Dat kost een paar euro per jaar. Volgens mij zelfs minder of gratis als je staat ingeschreven bij de kamer van koophandel. Maar als je zelf niet de vaardigheden hebt om een website te maken en geen handige kennis hebt die dat voor je wil doen, kost dat wel veel geld. Daar moet je gewoon iemand voor betalen en dat kost wel veel geld. Je kan het ook via wordpress doen, maar ik denk dat dat wat minder professioneel staat.

Ik heb niet zoveel verstand van ondernemen, maar volgens mij ben je als bedrijf (ook al is het een eenmanszaak) wel verplicht om je in te schrijven bij de kamer van koophandel. Dat kost eenmalig 50 euro. Je krijgt dan wel weer kortingen bij andere dingen, maar ik weet niet precies hoe dat zit.

Als je het klein wilt houden en gewoon af en toe iets wil bij verdienen dan hoef je niet perse een “echt” bedrijf te starten. Je kunt je verdiensten dan gewoon opgeven bij de belastingdienst.

Als je echt een bedrijf wilt starten dan heeft dat een stuk meer voeten in de aarde en krijg je wel degelijk te maken met administratie e.d. Inschrijven bij de KVK (was gratis kost nu geloof ik weer een bepaald bedrag), aanmelden bij belastingdienst, website maken (kost ook veel geld, tijd, aandacht), huisstijl e.d. wat hierboven is gezegd. En dan moet je ook nog rekening houden met concurrentie want er zijn héél veel vrouwen die schoonmaak werk erbij doen (en dan vaak nog zwart ook)

Site valt op zich wel mee. Ik heb de mijne dit weekend gemaakt. Je hebt vanaf ongeveer 30 euro per jaar je eigen domein plus hostingpakket en dan kan je via wordpress al bestaande thema’s installeren voor niks. Je moet er echter wel mee kunnen werken, maar de kosten vallen mee en het werken met de sites kun je leren of je kiest voor een domeinhost die kan helpen met je site.