bedreigd door huisgenoot.

Hallo!
sorry als dit een lang verhaal is, maar ik weet echt niet wat ik moet doen en ik voel me al een tijdje niet meer veilig.

ik heb een studentenkamer gehuurd bij een makelaar, ik kwam bij 2 meiden terecht die ik helemaal niet kende.
ik heb vaak geprobeerd om met ze een drankje te doen kom elkaar beter te leren kennen en een schoonmaakrooster op te stellen etc.
helaas is dit nooit gelukt omdat ze nooit zin/en tijd hadden en ze doen heel erg afstandelijk. er is geeneens woorduitwisseling in dit huis, dus je weet ook nooit echt wie thuis is en wie niet.
1 huisgenoot :T is nog wel aardig en heeft het druk met uni, en is alleen thuis op dinsdag tot en met donderdag
en m’n andere huisgenoot :A is heel erg onregelmatig thuis, ze komt soms om half 2 snachts op een maandag/dinsdag avond thuis en neemt dan ook vrienden mee en is dan ook heel erg luid.
ze heeft een aantal keer wiet gerookt in het huis (7/8 keer voordat ik naar de makelaar ben gestapt) en wel eens zo erg dat het brandalarm afging.
ook neemt ze best wel foute types mee in het huis (jongens met gouden tanden en best wel een eng uiterlijk, types die je liever niet in je huis wilt hebben)
dit gebeurt regelmatig, daarom heb ik elke nacht gewoon mijn deur dicht en op slot tijdens het slapen.

nu ben ik naar de makelaar gestapt over het wiet roken omdat ik er niet tegen kan en ik had dit vaak genoeg aangegeven. en ook staat er in het contract dat drugsgebruik etc verboden is.
nu wist ze dat ik de gene ben die naar de makelaar is gestapt en begon ze me vanochtend helemaal uit te schelden en vervolgens zei ze het volgende:
" ik laat mensen in dit huis en ik laat ze je meenemen, dus pas maar op met wat je doet"

ik neem dit best wel serieus aangezien ze ook echt (laat ik het maar zo zeggen) niet fijne types mee neemt het huis in.

ik vind dit echt niet kunnen en voel me gewoon eerlijk bedreigd, maar ik heb geen idee wat ik hier mee kan?

naar de makelaar stappen? of de politie?

graag wat tips want dit is een serieus probleem.

Het eerste waar ik aan denk is op zoek naar een nieuwe kamer. Dit is de simpelste en snelste oplossing.
Ik weet niet of er met haar serieus te praten valt. Ik denk wel dat je misschien beter eerst met haar het gesprek aan had kunnen gaan voor je naar de makelaar stapte, maar daar ben je inmiddels al geweest natuurlijk. Kun je niet met haar overleggen? Dat je het vervelend vindt dat ze wiet rookt in huis en snachts luidruchtig met vrienden in de woonkamer zit? Het liefst ook met je andere huisgenoot erbij (ik weet niet of die er ook last van heeft), dan heb je iets meer steun en bespreek je het meer als huis zijnde dan als jij die last heeft van de ander (als je begrijpt wat ik bedoel).
Lastige situatie in ieder geval! Ik weet het eigenlijk ook niet zo goed. Ik weet niet of de makelaar iets kan doen als er geen keihard bewijs is. Sowieso, en hier wil ik je niet extra bang mee maken, als zij weet dat jij degene bent die opnieuw naar de makelaar is gestapt en haar bedreigingen waren serieus, dan weten zij of haar vrienden je wel te vinden, ongeacht of zij dan het huis uit moet of niet.
Bespreek het anders eerst met je andere huisgenoot? Kijken wat zij ervan vindt en misschien een idee heeft?

Wow, echt heel naar! Ik zou sowieso je makelaar inlichten.

En als ik jou was zou ik daar gewoon weg gaan. Ik vraag me af waarom je überhaupt blijft als je je daar zo rot en onveilig voelt. Ik denk dat als je je huidige problemen met je makelaar bespreekt, je ook wel onder een eventueel contract uit kan komen.

Kan je er met je andere huisgenoot over praten denk je? Misschien is er ook wel wat voorgevallen tussen haar en A, en kunnen jullie elkaar helpen? Verder zou ik persoonlijk zo snel mogelijk opzoek naar een nieuwe kamer. Ik weet niet voor hoelang je huurcontract is/wat je opzegtermijn is maar zodra je de mogelijkheid hebt zou ik weggaan als ik jou was. Het lijkt me helemaal niet fijn leven op deze manier.

dankjewel voor de reactie !

ik ben inderdaad al op zoek naar een nieuwe kamer, maar helaas loopt mn contract pas af in augustus.
ook heb ik geprobeerd om er over te praten met m’n huisgenoot alleen helaas valt er niet met haar te praten (deur is altijd dicht en als je er op klopt zei ze rot op, verder zie ik haar nooit) dus ik heb het gewoon duidelijk aangegeven dat ik het niet leuk vind en ook dat het eigenlijk niet mag. maar daarna gebeurde het nogsteeds dus daarom ben ik naar de makelaar gestapt.

ik zal proberen om met mn andere huisgenoot er mee te praten, maar ik weet niet of dit veel success geeft aangezien ze er nooit is, en het interesseert haar niet zo veel omdat ze zo afstandelijk is ook. is ook wel lastig om daar mee een gesprek te beginnen.

verder heb je wel gelijk, er is geen bewijs dat ze het heeft gezegd. ik heb het niet opgenomen en mn andere huisgenoot is er ook niet. maar buiten dat zou ik misschien wel nog langs de makelaar kunnen gaan?

is dat mogelijk? dan ga ik dat zeker even proberen. ik dacht namelijk dat je niet onder een contract uit kon komen :astonished:

Ik heb het idee dat je makelaar zich niet heel actief opstelt bij problemen en de politie vindt bedreigingen te marginaal om je serieus te nemen. De beste oplossing lijkt mij dan om een nieuwe kamer te zoeken. Ik denk verder dat het geen goed idee is om met A te praten over je ervaringen, want zoals ik het nu lees houdt ze geen rekening met jou.

Heel veel succes!

Ik zou nogmaals de makelaar inrichten. Een nieuwe kamer is niet 1 2 3 gevonden en tot die tijd moet jij je niet onveilig en bedreigd voelen. Vertel hem wat er is gebeurt, dat het wiet roken nog steeds niet gestopt is. Misschien kom je onder het contract uit, maar er is ook een grote kans dat als hij een beetje een goede huisbaas is, hij haar er uit knikkert.

^Ik weet niet of het probleem is opgelost als zij het huis uit wordt gezet. Het lijkt mij dat een makelaar je wel serieus moet nemen als jij zegt dat je bedreigd wordt en je niet veilig voelt. Het lijkt me haast dat hij/zij er dan geen probleem van zal maken als je besluit weg te gaan (geen idee hoe je contract er verder uitziet, maar er zal vast een uitzondering op gemaakt kunnen worden).
Ik woon zelf in een woning van een studentenhuisvester in mijn stad waar ik per maand kan opzeggen dus ik weet ook niet zo goed hoe het zit met een dergelijk contract. Maar proberen kan altijd denk ik. Is het moeilijk om een andere kamer te vinden en kun je misschien tijdelijk terecht bij een vriend/vriendin?

Wat naar voor je zeg!

Kijk eens na wat er in je huurcontract staat in verband met overlast? Ook bijvoorbeeld vreemden binnenlaten in huis enz.

Verder zou ik de makelaar schriftelijk informeren als je dat niet gedaan hebt. En er is ook een meldpunt voor overlast in de gemeente, die zich met dit soort dingen bezig houden. Ik denk dat je daar beter terecht kan dan bij de politie. De gemeente zal dan een gesprek aangaan met de makelaar en kijken of er werkelijk sprake is van overlast en vraagt de makelaar wat die er aan heeft gedaan.

Als je contract in augustus stopt dan weet ik niet of de gemeente tegen die tijd voor een oplossing kan zorgen, dat gaat niet altijd even snel. Dus ik wil je geen valse hoop geven.

^ Als er een drugsverbod is, en zij gebruikt toch wiet na een waarschuwing, mag ze er uit gegooid worden. Of dat het probleem voor haar oplost hangt een beetje van de omgeving af. In een grote studentenstad zul je elkaar niet snel weer treffen, in een wat kleinere studentenstad wel. Zelf kan ik mij niet voorstellen dat dat meisje haar daadwerkelijk zou gaan opzoeken, maar je weet het inderdaad maar nooit.

Ik zou proberen een andere kamer te zoeken en haar tot die tijd negeren.

Kun je niet tijdelijk bij een vriend/vriendin terecht? Of desnoods bij je ouders? Ik weet niet hoe ver je ouderlijk huis van je school af staat, maar dat is natuurlijk altijd nog een optie voor die laatste schoolweken van dit jaar. In de zomer ben je waarschijnlijk toch niet op je kamer.

En ja, als je toch meerdere malen hebt aangegeven dat het niet goed gaat in het huis m.b.t. drugsgebruik en allerlei vreemden in huis, kun je toch wel eerder onder dat contract uit? Je makelaar zal dan heus wel een uitzondering maken.

Hee meid,

Wat een rot situatie zeg, kan me voorstellen dat je je momenteel totaal niet prettig voelt op je eigen kamer en dat je niet goed weet wat te doen.
Ik denk ook dat het een goed idee is om (tijdelijk) ergens anders heen te gaan, als die mogelijkheid er is, (ouders/vrienden/familie).

Ik zou het ook zeker nog een keer met de makelaar oppakken, hij hoort hier meer werk van te maken, al dan niet samen met jou en de andere bewoners in gesprek te gaan en/of een waarschuwing geven aan A. of zelfs uit huis zetten.

Als ik eerlijk ben denk ik persoonlijk dat het meer een geval is grote woorden, maar zonder daden.
Oke dat kan ik je niet verzekeren natuurlijk en dat zal je onveilige gevoel niet wegnemen.
Waarnaast het eigenlijk niet het belangrijkste is of het een loos dreigement is of niet, maar het veel meer gaat om hoe jij je voelt in je ‘eigen’ huisje.

Succes

Dit is een trol, niet op letten dus.

OT: wat een rotsituatie, ik zou inderdaad opnieuw met je makelaar in gesprek gaan. OF zij moet eruit, OF jij moet onder je contract uit kunnen komen. Dat zijn de 2 opties en je makelaar moet maar beslissen wat het beste is. Zo zou ik het brengen aan je makelaar.

even een update,
ik heb een mail gestuurd met de makelaar, en ze willen volgende week een gesprek aangaan en misschien zal het dan mogelijk zijn om er eventueel eerder uit te mogen.

verder is het helaas niet mogelijk om bij mijn ouders te wonen, mijn vader woont in het buitenland en mn moeder woont 1,5/2 u reizen met het ov naar mn school toe helaas.

ik hoop dat het gesprek wat wordt, zal mij ook nog wel een beetje verbazen als dat zo is aangezien ik niet zo tevreden ben over de makelaar in het algemeen.

heel erg bedankt voor jullie advies/steun :slightly_smiling_face:

Wow wat een vervelende situatie zeg! En niet zo heel erg leuk van haar, dat ze zo tegen je reageert, je woont wel bij elkaar in huis… ik denk dat je best wel een punt kunt maken met het drugsgebruik, als dat in het contract staat dat het niet is toegestaan denk ik dat je daar wel wat mee kunt. Zou het gewoon even aankaarten, en misschien heeft dezelfde makelaar evt. wel iets anders voor je ?

Goed dat je gemaild hebt en dat er een gesprek plaats gaat vinden,
Hoe vindt je dit zelf?
is het mogelijk dat er iemand bij jou komt logeren eventueel?

Ik hoop oprecht dat het snel opgelost wordt, want dit is allemaal maar heel erg naar!

Ik heb ook een dergelijke situatie gehad… Of nouja, mijn situatie is anders maar hoe het voor je moet voelen kan ik me hierdoor heel goed voorstellen. Ik heb toen ook heel veel geprobeerd om de situatie op te lossen maar later ging ik mijzelf de vraag stellen of ik hier überhaupt nog wilde wonen. En nee, echt niet niet niet. Ik ben nu een jaar verder. Ik heb een mooiere kamer gevonden, dichterbij het centrum, een fijnere buurt, maar één huisgenoot. Terwijl ik een jaar geleden echt liever een einde aan alles had gemaakt (ik was hierdoor suïcidaal geworden).
Het kan dus beter worden, misschien niet op de plek waar je nu zit… Maar ik wil je hiermee wel even wat moed inpraten, hoe rot het ook lijkt om dit op te geven, het kan weer beter worden.
Veel sterkte
Liefs

ik verblijf dit weekend bij mn moeder, maar helaas is er niemand die bij mij kan logeren. ik zit er ook heel erg tegenop te kijken om terug te gaan eind van t weekend want ik ben om eerlijk te zijn gewoon bang om terug te gaan. en dat vind ik eigenlijk ook heel erg aangezien ik er gewoon woon. :l :frowning_face: