Basisgarderobe en de rest.

Ik had een vraag.

Ik had heel veel kleding en ik heb meer dan de helft weg gedaan, omdat het niet mooi meer was of omdat ik het toch niet droeg. Ik wil graag een mooie basisgarderobe die lang meegaat. Ik merk namelijk dat de H&Mtjes enzo heel snel kapot zijn en na 3x wassen niet meer mooi.

Daarom wil ik graag echt gaan investeren in een goede basisgarderobe en daar omheen. Maar ik weet even niet meer waar ik moet beginnen en wat ik nou leuk vind, bij welke winkels ik het beste kan kijken etc.

Ik wil graag een elegante, sexy, vrouwelijke maar toch iets met een leuke twist. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel erg kieskeurig ben, maar misschien is dat ergens wel een voordeel dat ik niet met miskopen thuis kom. Maar aan de andere kant durf ik daardoor weinig risico’s te nemen en vind ik het moeilijk om te bepalen of ik het echt leuk vind en het ga dragen, en dat het niet achter in een hoekje van de kast komt.

Hebben jullie misschien tips en/of eigen ervaringen?

-basic shirtjes, donkerblauw,wit en zwart. altijd handig voor gewoon erbij of onder een tshirt. (ik vind die van de h&m heel erg mooi, zachte stof mooie pasvorm etc.)

-LBD little black dress.

-basic spijkerbroek

-zwarte blazer

Goede basics kopen en gewoon seizoens kleding? Bijvoorbeeld een mooie jeans in het licht en donker. Mooi zwart jurkje. En witte en zwarte hempjes. En een paar lange mouwen in het wit en zwart.

Ik heb zelf ook al een lijstje inderdaad:

• 2 Spijkerbroeken met een goede pasvorm, zwart en donker.
  • Basic shirtjes (van H&M zijn inderdaad wel goed!) in het zwart, wit, blauw, groen en rood en evt. een goede kleur bruin. Ik ben bleek en ik heb rood haar, dus iets kan heel snel vaal staan. En roze en geel vind ik niet erg mooi bij mijn haar en huid staan, en ik heb een warme ondertoon.
  • Basic topjes
  • LBD
  • Colberts (die heb ik zelf al een paar)
  • Zwarte/bruine laarzen
  • Goede casual gympen
  • Goede hakken (heb ik ook al wel)

Maar het probleem is dus dat ik niet echt weet waar ik het moet halen, vooral de kwaliteit. Het lijkt wel alsof elke keer als ik iets koop, dat het dan na een korte tijd weer vaal wordt. Terwijl ik alle wasvoorschriften volg en zuinig ben op mijn kleding.

Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gedaan. Bleef eigenlijk maar kopen wat ik leuk vond (daar zaten ook heel veel miskopen bij) of gewoon omdat ik het kón kopen. Had ook steeds vaker dagen dat ik voor mijn kast stond en dacht: wat moet ik áán? Belachelijk eigenlijk, droeg ongeveer 60 procent van mijn kastinhoud niet :wink:
Heb toen ook rigoureus de bezem door mijn kast gehaald. Heb gekeken welke basics nog goed waren en heb items gehouden die ik goed kon combineren. Mijn basics:

• Witte blouse
  • Zwarte jurken van verschillende lengtes
  • Paar jasjes (o.a. spijkerjasje, leren jasje, militairy jacket en blazer)
  • Mooie kokerrok
  • Basic hemdjes in het zwart, wit en grijs
  • Basic vestjes in het beige en zwart
  • Twee leren tassen in het zwart en cognacbruin

Deze items kan ik praktisch met alles combineren: vrolijke dessins, veel kleur of juist een sobere outfit. Broeken draag ik nooit, dus die heb ik achterwege gelaten. Outfits uitzoeken gaat nu stukken makkelijker met zo’n opgeruimde kast :wink:

Ik heb het vorig jaar ook gedaan. Twee basisbroeken en wat shirtjes gekocht. Het stomme is… Ik draag het helaas nooit. Ik hou toch meer van apart.

Ik heb mijn basics vooral van de C&A (hebben best goede hemdjes en tshirts, vaak zijn ze ook lekker lang, dat vind ik fijn). Maar ook van de Steps heb ik shirts en van de MissEtam.

Blijft dat ook lang mooi?

Ik koop vaak Only tops als basics op de spijkerbroek, en draag ik ook vaak onder mijn werkkleding. Kwa hoe snel het verwassen gaat ligt ook een beetje aan de kleur denk ik. Had een rode en die was na 2 maand niet meer mooi, maar hen nu een zalmroze, zwarte en navy blauwe en die een half jaar geleden gekocht en nog steeds mooi.

Zelf geef ik liever wat meer geld uit voor kwaliteit. Dan ga ik naar Steps, Superstar, V&D etc. H&M koop ik eigenlijk nooit veel, alhoewel ik met de nieuwe collectie wel goed ben geslaagd. Schoenen koop ik ook liever bij de wat duurdere winkels zoals Invito en Sacha ipv van Haren o.i.d.

En basics hoefen ook niet basic te zijn, je kan ook mooie witte/creme/zwarte tops hebben met iets erop dat je goed kunt dragen op meerdere kledingstukken zoals een spijkerbroek, rok, of kokerrok. Zodat het meteen interessant is! Blazer erover en je kunt zo de deur uit :wink:

ik ben zelf altijd heel tevreden over kleding van de (wo)men at work en de berden (een soort van bijenkorf maar de merken zijn bij berden iets stoerder), ook koop ik graag kleding bij de river island in amsterdam. Schoenen koop ik bij de invito, maar ook over de schoenen van de shoeline ben ik over het algemeen wel tevreden. Je moet natuurlijk altijd letten op hoe het gestikt is en op de zool, iedere winkel heeft wel wat uitschietertjes.

ik heb vorrige week ook mijn kast opgeruimd, wat een verschil!
alles wat ik al heeeel lang niet had gedragen of wat niet meer past heb ik naar het leger des heils gebracht. ik loop niet altijd in basics, maar het is wel heel handig om ze te hebben voor als je even geen zin of tijd hebt om dingen te gaan combineren.

hemdjes van H&M vind ik heerlijk zitten, ze gaan bij mij niet heel lang mee maar dat is mijn eigen schuld omdat ik ze ook draag als ik bij de paarden bezig ben en ga rijden etc. eigenlijk zou ik daar wat apparte dingen voor moeten kopen. hobby/werk en gewone. haha

Als het om winkels/merken gaat raad ik je aan op bij de American Apparel te kijken (hebben 2 winkels in Amsterdam en een webshop)! Het is misschien niet zo goedkoop als bijv. de H&M , maar de kwaliteit is super en je weet tenminste dat het geld naar iets ‘goeds’ gaat (anti-sweatshop, eigen fabriek en medewerkers in LA die eerlijk betaald worden, goede stoffen en afwerking, etcetera). Dat laatste weegt voor mij ook wel zwaar :slightly_smiling_face:

tuurlijk blijft goedkope kleding niet lang mooi.
als ik jou was zou ik eens naar een goede winkel gaan (‘goed’ niet dat H&M niet goed is haha maar je snapt dat de kwaliteit dan verschillend is.) waar je van dat personeel hebt dat je leuke kleding aangeeft om te passen (wauw rare uitleg voor watvoor soort winkel ik bedoel…), die hebben wat duurdere kleding van veel betere kwaliteit.
hier had je sws niets aan

Sowieso:

• een mooie getailleerde zwarte blazer, misschien ook nog in een andere kleur die je mooi vindt.

[size=2]- Een zwart strak kort rokje (om met lange tshirts iets te kunnen)

[size=2]- Little black dress

[size=2]- Een zwart vestje om je zomertopjes ook te kunnen dragen als het wat kouder wordt

[size=2]- Als je dat mooi vindt: Zwarte sokken tot over je knieën. Maken een saaie outfit toch net wat leuker, en zijn lekker warm :stuck_out_tongue_winking_eye:

[size=2]- Goede en stevige tassen van leer in het (cognac)bruin of zwart, altijd handig

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :slightly_smiling_face:

waar je hopelijk wel iets aan hebt: Dept en Replay hebben echt onverwoestbare kleding :slightly_smiling_face:

Ik vraag me altijd af wat mensen met hun kleren doen haha

Mijn kleding van H&M blijft vaak gewoon mooi.

Heb een zwat cardigan achtig vestje, en die heb ik al 4 jaar lang haha.
Verder gaan basic hempjes van de H&M bij mij ook gewoon lang mee.

De broeken lubberen wel wat uit ja.

een leren jack, een little black dress, perfecte spijkerbroek, een blazer in een neutrale kleur (donkerblauw, grijs, zwart etc), een zwarte broek, en inderdaad basis hemdjes. verder kom ik niet echt op iets, haha.

Ik snap wat je bedoelt, alleen heb ik ook heel vaak kleding gekocht van wat duurdere merken en het was snel al niet meer mooi. Ik heb zelf een jas van Dept en die is al heel lang mooi, ik ga daar is kijken, bedankt voor de tip :slightly_smiling_face:.

Bedankt, ik had zelf ook al zo een lijstje, zie boven. Alleen blijven die panty’s echt zolang mooi? Ik ben namelijk echt dol op jurkjes en rokjes, en panty’s gaan er echt bij mij doorheen. Ik heb ook geen panty’s nodig die mijn benen strak trekken, maar ik zal er is naar kijken, bedankt :slightly_smiling_face:!

Ik ben ook heel zuinig op mijn kleding hoor, maar er zijn gewoon dingen van de H&M die echt lang mooi blijven, maar ook dingen die echt heel snel kapot gaan.

Ik vind de hemdjes van de H&M met stretch erg goed, maar die zonder stretch lubberen snel uit en zou ik dus niet snel meer kopen.
Mijn blazers haal ik bij de Vero Moda/Only omdat ik vind dat ze erg goed zitten en mooi blijven. http://c96248.r48.cf3.rackcdn.com/only-blazer-evita-15069123-color-black.jpg Dit model bedoel ik, hij is van voren kort en van achteren een stuk langer.

Mijn broeken haal ik bij de Only, G-Star of Diesel. G-Star zou ik niet aanraden, maar mijn Only en Diesel broeken vind ik erg goed en ze lubberen ook niet uit.

Daarnaast haal ik vaak stretch hemdjes bij de Hema, deze kun je onder al je kleding dragen en blijven lang mooi en zullen niet snel uitlubberen. Althans, de zwarte blijven goed zitten en de witte jammer genoeg niet… Door zo’n hemdje blijven mijn shirtjes ook goed zitten waardoor je er niet steeds aan moet trekken en ze dus niet kapot gaan.

Schoenen bij Nelson of Manfield kan ik je zeker aanraden. Ik heb schoenen van de Manfield die ik in de winter vaak draag en die nu nog goed te dragen zijn (kleine opknapbeurt met wat leervet).

Ja vind ik wel! Vooral die van MissEtam en Steps, C&A ietsje minder.