Basisetiquette... wat vind jij belangrijk?

Welke manieren vind je belangrijk?
En wat vind je ècht niet kunnen?

dat je niet weet dat je de messen en vorken moet gebruiken van buiten naar binnen, dat je je ellebogen op tafel hebt terwijl je eet, en nog wel veel meer dingen.

Gewoon omgang met mensen. Respect en op een normale manier met elkaar praten…

Eten met je mond dicht, dat vind ik echt héél belangrijk.

haha laatst op oprah: Aan zwarte vrouwen niet vragen of hun haar echt is.

up

Inderdaad. Ik hecht niet echt waarde aan al die dingen als niet met je ellebogen op tafel. Je moet natuurlijk wel met je mond dicht eten en niet met volle mond praten, maar verder weet ik niet zoveel… U zeggen tegen ouderen en volwassenen die je niet kent?

Dat je opstaat voor oudere mensen in de bus of trein (dat je het in iedergeval aanbiedt)
Dat je mensen die je niet kent/oudere mensen/leraren aanspreekt met meneer of mevrouw en met u

oh men, gierigheid vind ik echt niet kunnen.

Pardon zeggen bij een boer vind ik eigenlijk ook heel normaal.
Verder gewoon omgang met mensen, niet smakken met volle mond praten etc.

Ik zag vanmiddag dat ook. Moest er ook meteen aan denken.

Beetje laat, maar TS begint :grinning:

Ik vind het ècht niet kunnen, als:

• iemand boert o.i.d
  • iemand mensen erg lang aankijkt of na roept
  • mensen slordig eten
  • of als iemand veel vloekt

Beleefd zijn, tafeletiquêtte kennen (& tafelmanieren), opstaan voor ouderen in de bus/trein, ouderen en mensen die je niet kent met ‘u’ aanspreken.
Ook vind ik het belangrijk als je bijvoorbeeld in een groepje staat te praten en er komt een ander bijstaan, om dat diegene even voor te stellen en op de hoogte brengen van het gespreksonderwerp. In plaats van iemand maar een beetje aan de zijkant laten wachten totdat hij/zij zelf het gevoel heeft dat er ingehaakt kan worden. Valt me op dat best weinig mensen dit doen…

Je excuseren als je tegen iemand aanbotst, eten met je mond dicht, je voorstellen als er iemand bij je groepje komt staan, bij de bus/tram/trein wachten tot iedereen eruit is en dan pas instappen, mensen beleefd groeten en niet “HEY” roepen als je iemand z’n aandacht wil.

Ik kan heel slecht tegen mensen die niet rechtzitten aan tafel, niet met mes en vork eten, hun hoofd naar hun vork brengen ipv andersom, met hun mond open eten… enz. Eigenlijk erger ik me dus het meest aan tafel, maar dat komt omdat ik ‘vroeger’ zelf op mijn vingers werd getikt als ik niet rechtzat bijvoorbeeld…

dat je aardig tegen elkaar bent.

Heel veel van het voorgaande XD
Netjes spreken, netjes eten, beleefd zijn tegen ouderen (opstaan in de bus idd)Niet vloeken, scheten laten of boeren in gezelschap. Altijd alsjeblieft en dank u wel zeggen. En eigenlijk vind ik ook dat je je aan een dresscode moet houden als die opgegeven wordt (dus niet in jeans naar een gala). Ook vind ik dat mensen een fatsoenlijke brief moeten kunnen opstellen (op girlscene is het niet zo van belang, maar als je een sollicitatie hebt, moet je wel de structuur en het taalgebruik onder de knie hebben) En misschien vergeet ik nu nog wel een aantal belangrijke dingen, die ik als vanzelfsprekend houdt :stuck_out_tongue:

Jullie vergeten nog best een belangerijke vind ik, als je een zwangere vrouw ziet, zou ik daar ook voor in de bus opstaan hoor.

opstaan, plek maken voor oudere en zwangere mensen.
rechts aanhouden op de roltrap dat mensen met haast erlangs kunnen.
anderen niet lastigvallen met jouw muziek te hard staat.
en hallo zeggen tegen trambestuurders.

schreeuwen/schelden/luide muziek in het openbaar
voordringen
en (bijna) alles wat er hiervoor al werd gezegd