Basic-fit opzeggen lukt niet

Ik heb vorige maand, op 1 juli, mijn abonnement opgezegd bij basic-fit. Bij de balie van de sportschool werd ik weggestuurd met dat ik een brief moest versturen. Dat heb ik dus gedaan, maar tot op heden nog geen antwoord. Nu ben ik 3 weken weggeweest en toen ik thuis was bleek het bedrag van de sportschool afgeschreven te zijn.
Nu heb ik nogmaals de brief verzonden en hoop dat het hiermee opgelost wordt en ik geen verdere problemen krijg. Want van wat ik allemaal lees op internet (radar, kassa enz.) blijkt opzeggen niet gemakkelijk. Al zijn deze berichten van 2/3 jaar geleden. Ik vraag me dus af of er meer mensen zijn die ervaring hebben hier met opzeggen van basic-fit, aangezien ik er geen vertrouwen in heb als ik mijn brief nogmaals stuur.
Er staat ook op de site dat ze je aanraden hem aangetekend te versturen, hierdoor kreeg ik al het idee dat mijn brief ‘niet zou aankomen’. En ja hoor…

Dus eigenlijk hoop ik hier op (positieve) ervaringen van anderen…

Als ze het bedrag hebben geincasseerd, kun je dit bedrag storneren trouwens. Daarmee haal je in ieder geval je geld terug.

Dat heb ik gedaan ja. Maar omdat ik geen bewijs heb dat ik heb opgezegd omdat ik de brief niet aangetekend verstuurd heb, zei mijn vader dat ik daardoor misschien basic-fit gewoon moet betalen omdat ze hem niet ‘ontvangen’ hebben.

Inderdaad een aangetekende brief sturen.

Oh lord, ik voorzie problemen in mijn toekomst als ik Fit for Free wil gaan opzeggen. Daar moet je ook een brief voor sturen.

In je brief vragen om een bevestiging? Wel slecht hoor als het aangetekend zou moeten. Beetje vuile manier om mensen te binden. En als je dan nog steeds niet bent uitgeschreven inderdaad blijven bellen/mailen/lastigvallen!

Bellen naar de klantenservices

Wat lastig. Ik zou ze ook blijven lastigvallen tot dat je een bevestiging krijg van dat je hebt opgezegd. Of een kopie maken/foto van je opzegging. Kan het niet via de mail ofzo?

Bij mijn sportschool kon ik gewoon langsgaan, het aangeven. En heb een dag later een bevestiging via de mail gekregen, erg netjes.

Ik ben daar dus ook eerst aan de balie geweest, had hele positieve ervaringen met het personeel toen het nog geen basic-fit was. En het zijn dezelfde mensen. Maar ik werd gewoon weggestuurd, kon absoluut niet via de balie. Je moet een brief. Maar ze zijn nog niet van me af daar als het nog niet lukt. En dan hebben ze nog een mooie klacht aan hun broek hangen die ik nu bij het opzeggen wel genoemd heb, maar niet als klacht heb aangegeven. Dus ik blijf ze lastigvallen…

Mijn moeder had ook problemen met het opzeggen bij basic fit en zij zei dat ze het via een site die opzeggen.nl heet, heeft kunnen opzeggen. Succes!

Haha. Moest ik even aan denken :wink:

Heb ook een abbo bij Basic-Fit, ben zeer tevreden, maar nu ik hoor dat et zo lastig is met opzeggen… :astonished:

Veel succes meid! Kheb geen tips voor je sorry… :frowning_face:
X

Tis niet dat ik over basic-fit ontevreden was, maar er gebeurde dingen door de overname die ik niet vind kunnen. Alleen het opzeggen is dus nu echt een ramp… Maar goed, komt wel goed. En als basic-fit elke keer maar negatief in de media komt, gaan ze vanzelf wel iets anders doen lijkt mij…

Ik heb even de algemene voorwaarden op de website van basic-fit geraadpleegd.

Volgens de algemene voorwaarden moet je je abonnement dus inderdaad per aangetekend schrijven opzeggen. Nu heb je het wel al per gewone brief gedaan en in principe kan het wel dat ze die opzegging ook zullen aanvaarden. Ik zou je aanraden even telefonisch contact op te nemen met basic-fit om te weten of je abonnement nu wel of niet stopgezet werd en vanaf wanneer de stopzetting dan ingaat. Als ze je brief niet aanvaard/ontvangen hebben zou ik meteen een aangetekend schrijven sturen om je abonnement zo snel mogelijk stop te zetten.
Je hebt immers volgens de algemene voorwaarden telkens een opzegtermijn van 1 maand. Dat wil zeggen dat je 1 maand op voorhand hen moet laten weten je abonnement stop te zetten. Ze kunnen je dus steeds nog een maand aanrekenen als je niet tijdig stopzet.

7. Beëindiging Lidmaatschap
7.1 Het beëindigen van de overeenkomst kan alleen middels een aangetekend schrijven gericht aan Basic-Fit, Postbus 3124, 2130 KC Hoofddorp, Nederland.
7.2 Indien het lid zijn overeenkomst niet één kalendermaand voor de einddatum middels een aangetekend schrijven opzegt, wordt het lidmaatschap na de contractduur automatisch verlengd, met een opzegtermijn van één kalendermaand. De opzegging dient één kalendermaand voor de einddatum in het bezit van Basic-Fit te zijn.
7.3 Het, door het clublid, voortijdig beëindigen van de overeenkomst is enkel mogelijk op medische gronden of bij het verhuizen buiten een straal van vijftien kilometer van een Basic-Fit club. Hiervoor is respectievelijk een doktersverklaring of een bewijs van inschrijving in de nieuwe gemeente vereist. Voor beide gevallen geldt een opzegtermijn van één kalendermaand vanaf ontvangst opzegging en deugdelijk bewijs.
7.4 Bij het voortijdig beëindigen van het lidmaatschap is Basic-Fit bevoegd € 15,- administratiekosten in rekening te brengen.
7.5 Het beëindigen kan niet met terugwerkende kracht en de reeds betaalde bedragen blijven behouden in het voordeel van Basic-Fit.
7.6 A lle andere wijzen van beëindiging, zoals het eenzijdig stopzetten van de maandelijkse betalingen, worden beschouwd als onrechtmatige verbreking van de overeenkomst. In deze gevallen blijven alle volledige lidmaatschapsbijdragen verschuldigd. Indien deze verschuldigde bijdragen niet vrijwillig door het lid worden betaald , zullen deze verschuldigde bedragen verder gerechtelijk worden ingevorderd conform artikelen 4.4, 4.4.1 en 4.4.2.

Dit staat dan ook op de site:
Hoe kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?

Je kunt het lidmaatschap beëindigen per brief. De brief dient gericht te worden aan

Basic-Fit, Postbus 3124, 2130 KC Hoofddorp.

Dit met vermelding van pasnummer, Basic-Fit vestiging, Volledige naam, Geboortedatum en Ondertekend door de pashouder en je email - adres. Om ontvangst te waarborgen adviseren wij dit middels een aangetekend schrijven te doen.

En adviseren betekent niet dat het moet, vandaar dat ik een gewone brief stuurde.

Zou je me die dingen kunnen noten? Mijn fitness is ook overgeschakeld naar Basic-fit en we krijgen echt weinig informatie…Gelukkig heb ik betaald voor een jaar en niet met dat maandelijks bedrag. Ik zou nogmaals naar de balie gaan en aandringen dat ze naar het hoofdkantoor bellen.

Nou ja, ik betaal meer omdat ik groepslessen volg. Iedereen werd daarop overgezet, wat inhoud dat je 10 euro meer betaald. Nou prima… Maar toen was er eerst een maand ‘gratis’ groepslessen voor alle leden, maar wij, de mensen die meer betaalden, betaalden wel voor de lessen. Oke, is dan nog niet een ramp.
Maar vervolgens wordt er niet gecontroleerd bij de lessen waardoor alle leden naar de groepslessen kunnen. Ze vinden het daar leuk dat de lessen al voller zijn.
Meerdere keren heb ik hiernaar gevraagd en ze zeiden mij elke keer dat er snel een controle zou komen. Dit gebeurt nog steeds niet en ik ben er klaar mee meer te betalen daarvoor.
Ook is de sfeer gewoon helemaal anders sinds het basic-fit is en nu wil ik gewoon naar een andere sportschool dichterbij huis.

Dat is eigenlijk mijn reden om daar te stoppen. De zaal is zo vol dat je geen ruimte hebt om te dansen.
En daarbij heeft het personeel geen ‘tijd’ meer om klantvriendelijk te zijn. Ze hebben nu alleen tijd om aan de balie snel antwoorden te geven, want vanuit basic-fit mogen ze de mensen die sporten niet meer begeleiden. En vergeleken met wat je gewend bent, is de service dan heel veel minder.

Mmm, mijn sportschool had dezelfde formule als basic-fit (op jezelf sporten voor een spotprijsje en that’s it), dus we hadden niet eens groepslessen. Wel niet zo fijn! Wat nu gebeurt, is het gevaar van een domiciliëring, maar stalken, stalken, stalken en je komt er wel…