BAS krijgen

Hey ladies,

Ik heb een vraagje. ik ben dit jaar in november gestopt met mijn opleiding communicatie. Nu heb ik een waarschuwingsmail gekregen van BAS. Heeft iemand hier ervaring mee ? of ook gekregen. Zou dit betekenend dat ik geen ander communicatie studie meer kan doen? of mijn studie weer opnieuw kan aanpakken? Wie o wie help mij ik snap er niks van!

Wat is BAS? Jouw opleidingsinstituut? Wat staat er in de waarschuwing? Want er mist informatie om je situatie te begrijpen.

Bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA) wordt een regeling gehanteerd waarbij aan studenten aan het einde van het eerste en tweede jaar van inschrijving een negatief bindend studieadvies (negatief BSA) kan worden uitgebracht. De mogelijkheid tot het uitbrengen van een negatief BSA is omschreven in hoofdstuk 7 van de Onderwijs- en Examenregeling (OER via MijnHvA.nl). Met deze brief informeert de examencommissie Communicatie jou over hoe deze regeling in het eerste jaar van de opleiding wordt toegepast.

Uit de gegevens van de studentenadministratie blijkt dat je in totaal 0 studiepunten in de propedeuse hebt behaald.

Zelfs al heb je alle studiepunten uit de propedeutische fase tot op heden behaald, dan nog bestaat de mogelijkheid dat aan het einde van het jaar aan jou een negatief BSA zal worden uitgebracht. Indien je studieachterstand hebt opgelopen of dreigt op te lopen, is het van groot belang dat je er alles aan doet om deze studieachterstand in te halen. Maak daarom bij studieachterstand een studieplan en/of neem contact op met jouw studieloopbaanbegeleider, mentor of coach om te kijken hoe de achterstand kan worden weggewerkt.

Wanneer krijg ik een negatief BSA in het eerste jaar?
In de propedeuse zijn in totaal 60 studiepunten te behalen. Aan het einde van het eerste jaar dien je ten minste 50 studiepunten uit de propedeuse te hebben behaald. Indien je aan het einde van het eerste jaar niet aan het bovenstaande voldoet, zal aan jou een negatief BSA worden uitgebracht.

Wat zijn de gevolgen van een negatief BSA?
Indien de examencommissie aan jou een negatief BSA heeft uitgebracht, mag je je niet opnieuw voor de opleiding Communicatie aan de HvA inschrijven. Kennen opleidingen een gezamenlijke propedeuse, dan mag je je ook niet voor één van deze andere opleidingen inschrijven.

dit staat er maar ik ben voor de tentamens gestopt

bij ons is het zo dat je bij een BSA moet stoppen met je studie en je je 5(:face_with_raised_eyebrow:) jaar niet meer mag inschrijven op de academie. wél bij andere hogescholen of op een andere studie van mijn hogeschool.
Bij jou is dat dus ook zo, ik weet niet of het verschil maakt dat je voor je tentamens bent gestopt. je zou contact op kunnen nemen met de examencommissie.

Oh stom natuurlijk BSA … sorry
heeft iemand het zelfde meegemaakt?? Mag jeje trouwens wel op een andere school voor hetzelfde inschrijven

Bij ons krijg je ongeveer in het midden van je eerste jaar te horen of je waarschijnlijk een positief of negatief bindend advies krijgt. En of je dat krijgt hangt af van hoeveel studiepunten je hebt gehaald tot het moment dat je die brief krijgt. Wanneer je bijvoorbeeld 60 punten kunt halen in een jaar, en je nu 10 punten binnen hebt, krijg je denk ik te horen dat je waarschijnlijk een negatief bindend advies zult krijgen aan het eind van dit schooljaar.

In jouw mail staat dat je 0 punten hebt gehaald, dus dan zou je geen enkel vak tot nu toe hebben gehaald. Als dat niet klopt zou ik even contact opnemen als ik jou was. Mocht dit wel kloppen, dan zou ik stoppen met de studie want ik denk dat het onmogelijk is dit jaar nog voldoende punten binnen te halen.
Ook is het zo dat wanneer je je voor 1 feb uitschrijft je geen stufi hoeft terug te betalen en een deel van je collegegeld terugkrijgt!

edit: oeps! ik zie al dat je gestopt bent. dan is er waarschijnlijk iets verkeerd gegaan bij de administratie, tenzij je je niet goed hebt uitgeschreven.

Ik heb het meegemaakt op de HU. Ik kon een jaar niet beginnen op een andere HU, maar kon wel opnieuw beginnen op een andere opleiding. Als je je op tijd uitschrijft bij de instelling hoef je ook geen stufi terug te betalen

Als die andere communicatiestudie die je wil doen dus een gezamenlijke propedeuse telt, dan kun je je daarvoor niet inschrijven. Dat zul je dus moeten informeren bij de desbetreffende studie of je je daarvoor kunt inschrijven met een negatief BSA.
Als je een negatief BSA hebt gekregen mag je sowieso niet meer verder met deze studie, dat is wat er staat.
Maar gezien je alleen een waarschuwingsmail hebt gekregen is dit allemaal niet van toepassingen kun je je nog gewoon overal inschrijven. Als je niet meer verder wil op je huidige school ,moet je je uitschrijven want anders krijg je wél een negatief BSA.

Ladies, ik heb me in oktober al uitgeschreven via studielink mijn ov en stufie ook stopgezet… daarom vond ik dit heel raar

Hm, morgen even school bellen dan? Ik word ook nog steeds lastig gevallen met schoolmail terwijl ik niet meer ingeschreven sta. Maar met een BSA moet je wel uitkijken dus ik zou ze echt even bellen morgen om te kijken of ze je wel echt uitgeschreven hebben en wat het ding nu is.

Dankjewel voor je tip! zal ik doen

Ik denk dat het een fout is. Toen ik op de HvA zat raadde ze je zelfs aan voor februari te stoppen als je een kleine kans had om je BSA nog te halen, zodat je het jaar erna opnieuw kon beginnen. (Is wel al 4 jaar geleden dus zou het even navragen.)

Als jij je al in november hebt uitgeschreven, is deze mail waarschijnlijk een foutje.
Bovendien krijgen alle studenten dit mailtje, je kunt halverwege het jaar nog geen 50 EC hebben gehaald :slightly_smiling_face:
Dus ik denk dat je even moet bellen naar je school om te checken of je wel goed bent uitgeschreven.

Ja klopt ik denk even dat ik ga bellen idd