Barbecue & alcohol

Even voordat ik begin; dit is een anoniem account, ik hoef even niet op mijn echte.

Van de zomer word ik 16 en nu ben ik van plan een barbecue te houden, voor ongeveer 17 personen. Het wordt vast hartstikke gezellig, alleen ben ik hierin heel erg onzeker omdat ik nog nooit zo’n redelijk groot feestje heb georganiseerd.
Ik ben iemand die niet bijster vaak uitgaat, en daarom ook niet zo goed weet wat ik kan verwachten, wat ‘normaal’ is. De mensen die op mijn feest komen variëren van leeftijd, maar de meesten zijn 17 of 18 jaar.

Nu, de alcohol. Ik wil zeker niet te veel kopen, heb geen zin in een zuipfestijn. Het is en blijft een barbecue en ik heb geen zin dat mensen straks gaan overgeven op mijn feestje.
Nu praatte ik met twee jongens en zij lachten me uit toen ik zei dat mijn ouders en ik van plan waren één krat bier te halen (er komen 7/8 jongens). Dit vind ik niet leuk van ze, dit heb ik ze ook gezegd.
Maar nogmaals, ik ben erg onzeker wat dit betreft en het heeft me toch wel degelijk geraakt.

Kunnen jullie me helpen, wat is tegenwoordig ‘normaal’ aan alcohol op een avond? En wat vinden jullie van mijn verhaal? Ik wil zeker de plank niet misslaan met mijn feestje, zonder alcohol kan het heel goed gezellig worden, maar voel me enigszins twijfelachtig, want wil wel dat iedereen het leuk gaat vinden. Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Het ligt er ook aan hoeveel je vrienden gewend zijn om te drinken.
Als je geen mix wil halen, zou ik per meisje 1 fles wijn doen. En voor 7/8 jongens 3 kratten bier. Als het tenminste jongens zijn die regelmatig alcohol drinken.
Zo is er niet extreem veel, maar wel genoeg voor een gezellig feestje! :slightly_smiling_face:

Ik heb nooit alcohol op mijn feestjes, omdat ik niet drink, de rest heeft pech. Het is jou feestjes, dus jij bepaald, en als ze je uitlachen blijven ze maar weg.

Ik vind alcohol niet nodig om een leuke bbq te kunne houden en die reactie van die jongens waren gewoon flauw, ook omdat je er onzeker over bent.
Ik weet zelf ook niet goed hoeveel normaal is voor 7/8 jongens, ik denk 2 krat bier. Maar je moet doen waar jij je prettig bij voelt en als 1 krat bier voor jou genoeg is moet je dat gewoon doen :slightly_smiling_face: Ze moeten het ook gewoon leuk kunnen hebben zonder alcohol en ze zijn er voor jou, niet voor het bier.

Precies, het is jouw feestje, jij mag het bepalen. Als ze niet genoeg hebben, gaan ze na jouw feestje maar verder drinken. Ik vind het respectloos van die jongens dat ze jou zo behandelen. En je onzekerheid is nergens voor nodig :slightly_smiling_face:

@ rosaline; mogelijk, maar mijn ouders vinden twee kratten bier al veel. Er zitten zeker jongens bij die héél veel drinken, maar zoals goldencrystal al zegt, die hebben maar pech. Je hebt daar wel gelijk in, in principe is het mijn feest. En 1 fles wijn per meisje vind ik echt veel te veel.

Heb je speciaal hiervoor een anoniem account aangemaakt? Zo’n rare vraag is het toch niet? :stuck_out_tongue:

Anyway, ik zou het gewoon op een of twee kratjes bier houden, maar het bier niet in het zicht van de mensen van de barbeque zetten.

Het is jouw feestje, ik zou niet door anderen laten bepalen wat ik moet halen. Gewoon halen waar jij je goed bij voelt dus.
Als er 7 jongens komen en je haalt 1 krat bier, dan is dat per jongen dus 3 flesjes. Dat is op zich niet heel erg veel voor een hele avond, dus ik zou denk ik voor 2 kratten gaan.

En voor de rest zou ik voor de meiden wijn halen (witte en rose), en als er mensen zijn die geen alcohol drinken nog wat fris.

Goh, het is jouw feest. Laat ze lekker. Of beter nog: nodig ze niet uit, haha. Je hebt helemaal gelijk, een feestje kan ontzettend gezellig zijn zónder alcohol. Doe wat je zelf goed vindt.

Je moet ook zeker doen wat je zelf wil hoor! Het is jou feestje.
Maar de voorbeelden die ik gaf, was wat ik zelf zou doen. En wat ik denk dat mijn vrienden ongeveer zouden drinken :wink:

@ electrocute
Haha nee hoor, ik heb ook een jongen in het knapste jongen die je persoonlijk kent topic geplaatst ghehe. Maar ik ben een redelijk actief lid hier, en niet echt anoniem xD

Jouw gasten moeten zich maar gewoon aan jou aanpassen. Als het bier of de wijn op is gaan ze gewoon lekker aan de frisdrank =)

Hmm… ja ik denk dat 1 krat bier wel weinig is. ik ben het eens met die eerste post =)

Heee!
Als die mensen jou een beetje goed kennen, dan weten ze wel dat jij het wrs niet fijn vindt als mensen helemaal gaan kotsen enzo. Dus ik zou 2 of 3 kratten inkopen en als iedereen dronken is gewoon geen alcohol meer schenken.
En je kan beter te veel hebben dan te weinig. Mara je moet gewoon kijken hoe het op je feestje loopt en dan komt het vast allemaal goed :slightly_smiling_face:! Veel plezier!

Dat is waar. Twee kratten is misschien een goed aantal, aangezien meerdere mensen dat zeggen. En ik heb voor mezelf smirnoff ice, vind ik erg lekker. Oh, en nog wijn en rosé voor de meiden :slightly_smiling_face:

en dan doe je voor de meiden toch jillz ofzoiets?

een barbeque is meestal niet tot superlaat, dus als ze willen zuipen gaan ze daarna toch lekker de kroeg in? gewoon een paar flessen wijn en een kratje bier kopen, ze moeten niet zo zeiken :slightly_smiling_face:

Ik zou niet te veel doen, gewoon 2/3 glaasje per persoon dat lijkt me gewoon redelijk. en 1 kratje bier voor 8 jongens dat is toch al 3 flesjes per persoon, toch xd?
Ligt er ook aan of je sterkte drank of wat ‘lichtere’ drank koopt.

Haha ik wil het ongeveer tot twaalf uur half één laten duren… veel mensen kennen elkaar dus het zal wel gezellig worden, en als ik een vuurkorf + tafelvoetbal in de tuin zet…

Maar ik wil trouwens niet dat mensen dronken worden. Misschien hou ik het toch bij twee kratten.

Twee kratten is echt meer dan genoeg, niet zo onzeker zijn joh. Is nergens voor nodig.