Bang

Hey meiden,

Sinds hier ongeveer anderhalve maand geleden brand (een huis +helft van ander huis) in de stad is geweest ben ik enorm bang dat mijn eigen huis ook in brand gaat staan.
Dit heb ik nog nooit gehad maar sinds die dag ben ik super bang geworden daarvoor.
Als ik niet thuis ben kan ik daar alleen maar aan denken, ook nu ik een weekje bij mijn vriend logeer (zijn ouders zijn op vakantie) ben ik bang dat zijn huis ook in brand komt te staan.
Vast omdat ik veel (dierbare) spullen nu ook van mij hier heb liggen.
Toen die brand was moet ik wel even zeggen dat het leek alsof mijn huis in brand stond toen we erheen liepen.
Het leek echt precies uit mijn straat te komen wat gelukkig niet zo was.

Ik wil hier niet meer bang voor zijn want ik denk dat als ik zo blijf denken ik straks nieteens meer het huis uit durf.
Klinkt misschien overdreven maar ben gewoon heel erg bang ervoor.
Iemand misschien een idee hoe ik dit kan minderen?
En hebben jullie hier ook last van?

Zelf geen last van maar kan het me wel voorstellen…waar ik wel over na heb gedacht is een vluchtroute voor als er brand uit zou breken bij ons thuis.
Ik weet niet hoe je het kunt verminderen, sorry ): up!

Aaah,wat vervelend.
Misschien kan je met iemand gaan praten?
En realistisch zijn,er is een hele kleine kans dat jouw huis ook in de brand vliegt,op je vriend’s huis.

m’n vriend is daar ook redelijk para voor,
controleer voordat je weggaat of het gas uit is/sigaretten/kaarsjes uitzijn. uit lampen kan haast geen brand ontstaan en als er kortsluiting is knalt de hoofdstop eruit oid (iig, dan wordt alles meteen afgesloten) dus dat levert ook bijna geen gevaar op.

dus met die punten in je achterhoofd kan er al bijna geen brand ontstaan. Zorg verder dat je een inboedelverzekering hebt (of je ouders).

ik heb er ook last van gehad nadat we brand in huis hebben gehad. ik weet iig ook niet hoe het minder wordt, het is 2jaar geleden en ik heb er soms ook nog last van.

upje dus

je moet maar denken: hoe groot is de kans dat het echt gebeurd? net als een auto-ongeluk of dat de bliksem inslaat in je huis, de kans is gewoon niet zo groot, en verder moet je gewoon voorzichtig zijn met kaarsen en zo. succes

maak een lijstje ofzo van de dingen die je gaat controleren als je he huis uit gaat bijv.
1.gas uit.
2.niets meer op het oven laten staan
3.bepaalde dingen uit stopcontact halen
4.en idd opletten met kaarsen en sigaretten
etc.
hier had mijn moeder ook last van ze controleerde de oven wel 5 keer achterelkaar of alles wel op ‘0’ stond maar nu is dat wel minder gelukkig.

Je maakt je druk om niks.
Van de week liet ik een pannenlap aanbranden en ik had wel wat onwennig geslapen 's nachts.
Maar het is geen big deal hea. Het was jouw huis niet en het wordt jouw huis niet.
Ik zal je banger maken, inbreken is nog erger dan afbranden op dit moment.
Dus ja, dan kunnen je dierbare spullen ook gestolen worden, vooral 's nachts bij je vriendje thuis omdat zijn ouders er ook niet zijn.
Come big girls don’t cry!

Ten eerste moet je beseffen dat de kans sowieso klein is maar je kan wel wat voorkomen:

• Een brandblusser kopen
  • Blusdekens kopen
  • Nooit iets in het stopcontact laten als het niet nodig is
  • Nooit water in de buurt bij een stopcontact (een vaas ofzo, want vallen kan altijd)
  • Alvast een vluchtroute bedenken
  • Uitkijken met kaarsen en sigaretten
  • Als er een steekvlam ontstaat door gas, GEEN water maar een blusdeken

Misschien, als je er echt last van hebt, kun je naar je dokter gaan, die je dan kan doorverwijzen. En dat is niet raar of idioot, dat is alleen maar handig. Het zorgt ervoor dat jij geen last meer van die angst hebt en daar gaat het om toch? :slightly_smiling_face:
Ook kun je via internet met een psycholoog praten. www.pratenonline.nl

Want je kunt wel 100 x alles controleren in je huis, maar word je daar ook niet heel erg paranoia van?

Sterkte in ieder geval!