Bang voor rijlessen.

Hoi meiden,
Ik weet dat er algemene topics zijn over rijlessen, etc. Maar daar wordt niet veel gereageerd en ik zit er best wel mee.
Ik heb over een uur mijn 4e rijles, maar ik zie er echt tegen op. Ik vind het totaal niet leuk, ben super onzeker en bak er helemaal niks van. Ik zit nu gewoon met een knoop in mijn maag te wachten tot ik moet. Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet doen. Mijn ouders betalen alles voor mij, dus ik wil nu ook niet ineens stoppen ofzo. Maar als ik iedere keer enorm tegen mijn rijles op kijk, is ook niet goed lijkt me.

Waarvoor ben je precies bang? Het is best normaal dat mensen wat zenuwachtig zijn, maar het is echt nergens voor nodig. In een lesauto kan je echt niets gebeuren, als er wat gebeurt zit er een instructeur naast je en hij zal de les vast wel aanpassen aan jou niveau. Weet je instructeur ervan dat je zo bang bent? En weten je ouders ervan? Je hebt nu nog maar je 4e rijles natuurlijk, maar als het echt zo erg blijft aanhouden zou ik misschien overwegen om naar een andere rijschool te gaan. Er zijn rijscholen die mensen helpen die angst hebben… dat scheelt wel enorm.

Mijn eerste 10 lessen zat ik met zenuwen te wachten en hoopte ik stiekem dat hij niet kwam:P Het duurt gewoon even voordat je het een beetje onder de knie hebt. Daarna wordt het echt wel leuker. Ik heb bijna examen en ik wil nog helemaal niet:P Niemand kan na een paar lessen rijden en er gaat vast van alles nog mis. Maar dat doet iedereen en dat mag. Waarom vind je het niet leuk of kijk je er tegenop?

Je moet er ook niet vanuit gaan dat je gelijk alles kan. Het pas je 4e les, tuurlijk bakt niemand er iets van in het begin. Ik zag ook altijd op tegen mij rijlessen, maar naarmate je er mee hebt gehad en je het beter kan wordt dat echt wel minder. En om hierom nou te stoppen met rijden? Dat is het toch niet waard? Het valt heus wel mee.

Misschien denk je dat je slecht bent, maar is het helemaal niet zo en is het gewoon normaal :slightly_smiling_face: Niemand kan na paar lessen al autorijden. Ik vond het juist op het begin heel leuk, omdat het allemaal nieuw was en naar het einde begon ik mezelf slecht te vinden, terwijl dit niet zo was volgens mijn rijleraar. Ik was gewoon te ongeconcentreerd. Maar ik weet niet waarom je zo bang bent?

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik precies bang voor ben… Ik denk om het fout te doen, dat ik de auto laat afslaan(al 2x gebeurd), dat andere mensen last hebben van mijn rijgedrag. Dat mijn instructeur zegt dat ik dingen fout doe…

Mijn ouders weten wel dat ik met autorijden misschien wat negatief ingesteld ben… Ik heb gezegd dat ik het echt niet kan.

Ja maar… Je zit toch in die auto om dingen te leren? Het is logisch dat je het in het begin fout doet daarvoor zit je ook in die auto! Om te leren!

Mijn Tussentijdse toets is aangevraagd maar ook ik maak nog fouten. Ik baal er ook altijd ontzettend van maar uiteindelijk lukt het wel en het gaat jou ook echt wel lukken!

Misschien is het toch makkelijker dan dat je denkt, hoever ik weet grijpt de rijinstructeur wel in als je iets niet goed doet(rem,gas etc.) wees niet bang doe net alsof je op de fiets zit(ik kon nog niet fietsen heb het in een dag geleerd ik zeg niet dat het zo makkelijk is maar als je er moeite voor doet heb je het beet)

het zal vast wel goedkomen (:

Ik ben net terug!
En ik moet zeggen, vandaag was mjn bese les tot nu toe! Heb hem alleen bij het hellingtrekken 1x laten afslaan.
Haha, 10 minuten voordat ik les had heb ik honderd keer tegen mezelf gezegd: Ik kan het, ik kan het. Ik ga het gewoon doen!
:’) Misschien heeft dat wel geholpen, want ik vond het een stuk minder eng! Gewoon mezelf moed inpraten.

Bij mij gingen de rijlessen ook altijd slechter als ik negatief ingesteld was.

NoaX youu goo girl :flushed: :stuck_out_tongue:

Dat had ik ook. Ik kreeg er zelfs buikpijn van enzo. Maar tis gewoon de spanning omdat t iets nieuws is!
Na een paar weken gaat dat helemaal weg. En tis normaal dat je er na 4x nog niks van bakt. En probeer anders wat contact met je instructeur te hebben. Gewoon gesprekken. Dat ontspand ook. Ik heb instructeur nu zelfs op facebook en dat is gewoon gezellig. Blijkt zelfs dat ik zn zoon al jaren ken enzo. Dan voel je je ook fijner als je instapt. Omdat je geen druk voelt enzo. Je moet het niet gaan zien als verplichting, maar gewoon denken waar je het voor doet en de kosten.

't Is toch normaal dat je nog niet kan autorijden? Dat komt heus vanzelf wel, en het is pas je 4e rijles… Gewoon positief zijn!

Och ik heb 32 lessen lang, tot op de dag van mijn afrijden met klotsende oksels op de bank gezeten en wachtend tot ie me zou halen.
Ik leste expres 2 maal in de week zodat ik hem binnen een half jaar zou hebben.
't Lukte me in één keer, maar iedere keer met zo’n zenuwen.
Dus 't is normaal hoor. Je moet alleen doorgaan en niet stoppen. Over aan half jaar ben je jezelf dankbaar.

Bij mij gingen de eerste twee lessen trouwens wel goed. Toen ik moest gaan schakelen werd het pas een ramp. Ik heb huilend in die auto gezeten omdat ik het maar niet door had en er weken over heb gedaan om dat te leren:P Was bijna zover dat ik maar voor een automaat rijbewijs wilde gaan:P Nu denk ik echt van: waar maakte ik me toen druk om… haha.

Op het begin ben je altijd nog zenuwachtig voor rijlessen, maar na een tijdje gaat dat weg. En je moet niet bang zijn om fouten te maken, want daar leer je van. Je neemt rijlessen om het te leren.
En idd zoals de anderen al zeggen, de rijinstructeur let echt wel op en zorgt ervoor dat het veilig blijft.
Gewoon even vol houden, misschien ga je het uiteindelijk zelfs wel leuk vinden!

& daarom weet ik zo net nog niet of ik wel rijlessen wil nemen, omdat ik daar ook zo bang voor ben (nu al)

Het komt vanzelf wel goed.
Je kunt niet verwachten dat je na 4 rijlessen de hele auto al onder controle hebt en alles kan.
Dat zal nog best lang gaan duren.

Ghehe, wees niet bang! Ik heb sinds november mijn rijbewijs en zelfs ik sla af en toe nog af. Optrekken is niet mijn sterkste punt… en zeker wanneer ik dan vooraan bij een stoplicht sta en ik zie in mijn achteruitkijkspiegel een dikke taxi met 80 aankomen en het licht springt op groen… vooral dan ga ik weer de fout in en dan gaat hij toeteren en zie je hem vloeken in je spiegel omdat hij niet meer door het groene licht kan omdat ik te lang stil stond… woepssss! (dit was iig afgelopen weekend het geval).
Nouja, ook ik ben dus bang dat ik dan mensen irriteer, maar je moet jezelf er echt op instellen om daar NIETS van aan te trekken. Want zeker wanneer je dat gaat doen dan word je steeds zenuwachtiger en ga je juist de fout in. Zet het van je af & geniet van de dingen die je wél goed doet! En zeker wanneer je nog maar 4 lessen hebt gehad is het echt heeel normaal dat je nog zo’n 5x per les af slaat (ja echt, 2x afslaan in een les is niet veel!) Dat komt helemaal goed! (: