Bang voor probleem in darmen?

Ik weet niet of hier al een topic over bestaat, sorry als dit wel zo is maar ik ben zo aan het stressen dat ik eerlijk gezegd even niet verder gezocht heb.
Als hier wel een topic over is, meld het me alsjeblieft!

Nu mijn probleem, ik probeer het zo kort mogelijk te houden voor jullie.

Vanaf kleins af aan heb ik al veel last gehad van obstipatie, hiervoor heb ik toen een keer iets van de dokter gehad wat mij er van af heeft geholpen toen der tijd.
Toen ben ik er een paar jaar volledig vanaf geweest en had ik nergens last van.
Nu heb ik sinds een jaar of 4 weer constante obstipatie en heb momenten (niet altijd) dat ik hier ook veel last van heb als in buikkrampen/buikpijn.
Ik ben in die tijd al meerdere keren naar de dokter geweest om het hierover te hebben en ik werd eigenlijk elke keer weer weggestuurd met iets anders dat ik moest uitproberen (zelfs precies hetzelfde als wat ik had gekregen toen ik klein was), niks helpt.
Nu ben ik al een hele tijd niet meer naar de dokter geweest en heb ik het maar gewoon genegeerd, dit omdat ik er geen last van had en ik het eigenlijk wel gewoon gewent ben nu.
Vandaag heb ik echter weer een beetje last gekregen van buikpijn en een harde, opgezette buik.
Elke keer als dit weer komt opspelen dan raak ik weer gestrest omdat ik zo bang ben dat ik iets ‘engs’ heb ofzo.
Nu wil ik dus weer de dokter gaan bellen voor een afspraak, maar ik ben bang dat ik weer weggestuurd word met onzin (mijn dokter laat iemand blijkbaar niet snel onderzoeken).
Is er misschien iemand die hier ook last van heeft of tips/advies heeft voor mij?

Alvast heel erg bedankt!

Ja hier heb ik ook last van (gehad), eet en drink je gezond en genoeg? En ervaar je veel stress? Dat zijn bij mij altijd dingen die er veel invloed op hebben…

Wat eet je zoal? Te veel aardappels, rijst, pasta, wit brood?

Ja ik eet gewoon gezond en normaal en ik drink juist superveel dus dat is het probleem ook niet.
Ik heb wel periodes met veel stress ja, maar niet echt constant.
Ben jij er ook mee naar de dokter geweest of heb je een oplossing gevonden?

Ik eet goed afwisselend, niet vaak hetzelfde etc.
Ik eet wel aardappels, rijst en pasta maar niet elke week meerdere keren of iets in die richting.

Ik heb ook obstipatie problemen, maar ik heb een of andere rare kronkel in m’n darm. :’) feest

En dat is niet schadelijk of ongezond dan? :astonished:

Eet je witte pasta of volkoren?

Ik zou je gewoon niet meer laten wegsturen bij de huisarts. Kom voor jezelf op, je zit er niet voor niks! Zet in op een doorverwijzing naar een MLD-arts (maag, lever, darm) of een internist, zodat het nu goed uitgezocht kan worden.
En nogmaals, laat je gewoon niet zomaar wegsturen!

Dat kan, maar is bij mij niet het geval. Ik heb het al van jongs af aan, en op soms erge krampen na en pijn bij het schijten, heb ik nergens last van.

Klopt je hebt ook helemaal gelijk, dat word vaker tegen me gezegd.
Ik denk dat ik nu inderdaad maar eens mijn poot stijf moet houden daar, dat heb ik hiervoor nooit gedaan omdat ik toch bang was dat er misschien iets engs ontdekt word.
Maar goed er langer mee blijven lopen is ook geen optie.
Dankje voor je reactie!

Dat verschilt per keer, soms het één en dan weer het ander dus dat is een lastige.

Nee precies! Ik klonk misschien een beetje streng haha maar het is wel echt zo. Vaak zitten huisartsen er ook om een beetje mensen af te houden die niet zo veel hebben, maar daar val jij gewoon niet meer onder (:

Oh nou, gelukkig dan maar!
Geweldig ook hoe je het zegt :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ja precies, ik heb sowieso al niet zo’n lekker beeld van mijn dokter het is nogal een apart wijf om het zo maar even te zeggen :grinning_face_with_smiling_eyes:
Heb soms echt het gevoel dat ze er alleen zitten voor hun salaris en niet om daadwerkelijk mensen met klachten te helpen.

Kun je geen andere dokter aanvragen? Mijn huisartsenpost heeft in totaal 4 dokters.

Hmm, dat zou ook nog een optie kunnen zijn ja.
Als ze me deze keer weer niet wilt doorsturen om het goed te laten bekijken ga ik maar eens kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen.
Dan hoop ik dat een andere dokter nog een plekje open heeft voor mij.
Thanks voor de tip!

Ik kan je twee dingen aanraden:

• houd een eetdagboek bij, zetdaar ook opmerkingen bij van hoe je je voelde om bepaalde tijden
  • vraag om bloedonderzoek

Ik loop ook al jaren met darmklachten en omdat ik persoonlijk niets aantoonbaars heb kan de dokter er niets aan doen. Door te letten op wat ik eet, weet ik wat ik kan hebben of niet. Dit hoeft overigens bij jou niet het geval zijn, er is een kans dat je een intolerantie hebt.
Succes!

Ik heb ook vaak last gehad van obstipatie. Wat voor mij geholpen heeft, is alleen nog maar volkoren eten. Ik merk ook dat schijten een stuk makkelijker gaat als ik mijn benen omhoog doe tegen een muurtje of deur. :flushed:

Verder zal ik als ik jou was een ontlastingonderzoek aanvragen als je je echt zorgen maakt.

Heel erg bedankt allemaal voor de lieve antwoorden!
Ik heb echt heel veel aan al jullie adviezen en tips :bowing_man:
Zoals ik het lees van jullie en ook veel op internet zie, denk ik persoonlijk dat het bij mij dan gaat om PDS aangezien ik naast de langdurige ‘normale’ klachten van obstipatie geen andere gekke klachten heb om het zo maar even te zeggen.
Natuurlijk kan ik mezelf niet gaan lopen diagnosticeren, maar ik vraag me heel erg af of het wel zin heeft om er alwéér voor naar de dokter te gaan als je aan PDS toch verder vrij weinig kunt doen…
Mijn bloed op dingen laten testen heb ik al eerder gedaan en hier komt inderdaad ook helemaal niks uit.