Bang voor onweer

Hoiii,

Ik ben al sinds dat ik klein was doodsbang voor onweer, ik merk nu zelfs dat het erger wordt naarmate ik ouder word. Het begint op dit moment te onweren en ik zit gewoon te huilen van angst. Ik weet echt niet hoe ik ermee om moet gaan, ik krijg er paniekaanvallen van en alle stekkers moeten eruit anders word ik nog panischer. Dit komt wanhopig over maar kan iemand me alsjeblieft geruststellen? :frowning_face:

Ben je alleen thuis? Probeer jezelf af te leiden door muziek op te zetten ofzo (hoor je het geluid niet zo)
En luister dit lied:
My Favorite Things - Julie Andrews - YouTube :grinning:

Zoek een thunder buddie - YouTube

Oke sorry, hier heb je niets aan. Ik zou bij jezelf nagaan waar je angst vandaan komt en over die oorzaak nadenken.
Is er ooit al iets ergs gebeurd in jouw omgeving wat betreft onweer?
Probeer je elke x te realiseren dat de kans dat er iets gebeurd echt heel klein is

Het is vrij onwaarschijnlijk dat de bliksem inslaat, de lage gebouwen zoals huizen worden amper getroffen, en de vrijwel alle flats en wolkenkrabbers hebben bliksemafleiders bovenop. Tel de seconden tussen de flits en de donder als het aan het bliksemen is, dan weet je ongeveer hoe ver het bij je vandaan is. Per 3 seconden is het ongeveer een km. Ietsje minder.

Als het kan, praat met een psycholoog, die kan je onder andere van zulke angsten afhelpen.

Waarom ben je er bang voor? De kans dat de onweer bij je inslaat is volgens mij echt heel erg klein. Misschien is het handig om oordopjes te kopen, zodat je door de onweer heen kan slapen als het 's nachts is. Als het gewoon overdag is kan je ook naar het onweer gaan kijken. Dit deed ik vroeger ook altijd toen ik het nog eng vond, en na een tijdje vond ik het mooi ipv eng. Hopelijk kom je snel van deze angst af!

Oké ik ben zelf ook heel bang voor onweer aan toe. Ik zat altijd klaar op de bank om weg te vluchten als er wat ging gebeuren. Nu ben ik nog wel wakker maar blijf ik in bed liggen.
Een keer in Oostenrijk ging het heel hard onweren. Ik ben met mijn vader in de auto gaan zitten en heb zitten te kijken. Ik vond het toch wel heel fascinerend om te zien.
Ik dwing mijzelf ook om in bed te gaan liggen met muziek of desnoods oordopjes. Hoofd onder de kussen.
Ben je echt bang ga dan gewoon beneden zitten als je je daar veilig bij voelt

Er wordt wel heel makkelijk gezegd de kans dat het onweer inslaat is heel klein. Maar daar denk je echt niet aan als je bang bent.
het is niet eens de inslag.
Ik was/ben gewoon kneiter bang voor de flitsen en het lawaai

Nee inderdaad, ben het eens met de reactie hierboven. Je denkt daar niet aan als je bang bent en dat is nou juist het probleem. Ik ben enorm bang voor inslag en vind ook de flitsen en het lawaai vervelend, maar muziek opzetten helpt juist niet bij mij omdat ik dan niet meer weet wat er gebeurt. Ik denk dat ik maar eens met een psycholoog ga praten over de angst.

Ik ben er vroeger ook heel bang voor geweest, en bij mij is het nu ook minder geworden. Als ik buiten ben en het begint een beetje te rommelen, of als ik alleen thuis ben, ben ik wel gewoon echt heel bang.

Ik probeer mezelf dan, zoals ook al gezegd is, af te leiden met muziek. Soms helpt dit, soms niet, het licht er een beetje aan hoe hard de onweer is.

Ik heb ook wel eens ergens gehoord dat het helpt om jezelf helemaal af te sluiten van alles. In een donkere kamer gaan liggen, oordopjes in, en gewoon met je ogen dicht gaan liggen. Het kan ook helpen om onder een deken te gaan liggen/zitten. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, dus ik heb er geen ervaring mee.

Je zei dat je dat juist niet wilt doen, omdat je dan dan niet weet wat er gebeurt, maar om de hele tijd naar de radar te blijven kijken helpt ook niet. Je blijft er dan aan denken en dat werkt alleen maar tegen.

Het helpt misschien om, als je bijvoorbeeld op school bent en naar huis moet fietsen, te kijken op buienradar oid of en onweer gaat komen. Zo ja, dan kan je nog even binnen blijven zodat je niet in de onweer buiten hoeft te zijn.
Als het 's nachts onweert en het dicht bij is, ga ik altijd bij mijn ouders liggen. De kans dat het inslaat is wel heel klein, maar ik vind het toch fijner, omdat ik op zolder slaap.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :slightly_smiling_face:

Ik ben ook best wel bang voor onweer en in ons vorige huis is het een keer ingeslagen… echt een enorme rotklap en toen viel alles uit - maar daarna deed alles het weer en was er niks aan de hand. Ik vind alleen de herrie eng (:

Ja heb er zeker wat aan, dankjewel! :slightly_smiling_face: Ik denk dat ik de volgende keer ga proberen om in een donkere kamer te gaan zitten, eventueel onder dekens of whatever. Heb het nog nooit geprobeerd en het líjkt me niet fijn maar misschien kom ik er wel achter dat ik het juist fijn vind.

je kan ook in therapie gaan, heb je op de lange termijn wel veel aan.