Bang voor onweer [HELP]

Hey mensjes,
ik heb echt een angst voor onweer, en dan vooral voor het geluid. Flitsen zijn het gevaarlijkst, i know. Maar ik vindt die harde geluiden zo ongelofelijk eng! En voor mij is het 's Nachts altijd een ramp.
Als ik op buienradar kijk en ik klik op ‘‘24 uur’’ dan zie ik soms om het uur een rode stip over mijn woonplaats gaan. Laatst hoorde ik dus mijn moeder zeggen je daar nooit op moet kijken ,want die heeft het toch altijd fout. Maar ik denk dan echt dat het die nacht gaat onweren! Bijvoorbeeld als je op 1.00 kijkt, dan zie je nog geen rode stip, maar als je op 2.00 kijkt zie je in een keer een rode stip die al over mijn woonplaats is.
Mijn vraag is dus:
Weet iemand wat dat betekend, heeft dat 24 uur gedoe van buienradar gelijk of niet? En heeft iemand tips voor mij om van mijn angst af te komen?

XX

Blijf rustig… Ik heb een enorme angst voor harde geluiden, en dus ook voor onweer, en ik weet dus uit ervaring dat het geen zin heeft om bepaalde situaties te ontlopen.
Buienradar heeft het idd niet altijd goed, maar het is praktisch onmogelijk om onweer te gaan ontlopen.
Je kunt proberen om als het gaat onweren gewoon te denken: ik zit binnen, en er kan me niets gebeuren. Dit helpt mij meestal wel.
Helpt het niet, ga dan een keer met de huisarts praten. Er zijn speciale therapieën hiervoor!! (Ga ik ook heen, voor vuurwerk)

Bedankt voor de tips! Ik heb ook een angst voor harde geluiden. Ik kan niet tegen honden geblaf, vuurwerk,ballonnen die knappen enzo. Maar heel erg bedankt!

Eindelijk iemand die hetzelfde heeft!! Precies hetzelfde gewoon. Is het bij jou ook zo dat het behoorlijk invloed heeft op je leven? Dat je bijv. helemaal gek wordt als er alleen al ballonnen hangen?

Buienradar heeft het zeker niet altijd goed, dus ik zou er niet blindelings op af gaan. Ik kan tijdens onweer ook niet slapen en doe dan meestal een lampje aan, of lees even wat. Mocht je niet tegen het geluid kunnen, doe dan je mp3 ofzo even aan en zorg voor een lampje (zodat je de flitsen niet zo erg ziet). Begrijp verder je angst wel, want ik ben zelf ook echt doodsbang om door het onweer over straat te moeten. Heb daar helaas geen tip voor, omdat je dit niet kan voorkomen.

Buienradar en buienalarm voor op de telefoon kloppen niet altijd. En niks is zo wisselvallig als het weer. Soms kijk ik ook op buienradar en krijg ik een melding via buienalarm en vervolgens komt er niks, een beetje of juist heel veel wat anders vermeld is.

En je bent niet de enige, als ik alleen ben, vind ik onweer ook eng. En ik woon op mijzelf en ben 22 :flushed: de laatste keer met onweer zat ik onder de dekens met mijn katje, hihi ging me best wel goed af! Maar ben ik samen met mijn vriend, dan vind ik onweer kijken geweldig!

Ik schrik ook heel snel van harde geluid en ik voel me er ook niet prettig bij. Ýou’re not alone!

Buienrader heeft vaak gelijk. Maar dan meer voor de komende paar uur. De 24 uur zou ik niet vertrouwen…
Ik zou je als tip meegeven dat je niet op buienrader kijkt voordat je gaat slapen om te checken of er onweer aankomt. Dan ga je je angst alleen maar ‘voeden’. Probeer gewoon lekker te gaan slapen. Als ik slaap, wordt ik niet wakker van onweer, van niks eigenlijk behalve m’n wekker in de ochtend.
Onweer is eng, en dan wil ik niet naar buiten kijken, vanwege de flitsen… En het geluid is verschrikkelijk. Ik zet dan gewoon m’n koptelefoon op (als ik thuis ben) met muziek op een hoog volume zodat ik zo min mogelijk mee krijg van het onweer. Of ik ga juist veel doen om er niet aan te hoeven denken. Ik ga opruimen, poetsen, stofzuigen, afwassen, zodat ik me op iets anders kan focussen dan het onweer. Meestal helpt het wel :slightly_smiling_face:

Ik slaap er altijd doorheen op de 1 of andere manier :’)

Buienradar klopt wel hoor maar het gebeurd nou eenmaal en je kan er niks tegen doen.
Er gebeurd meestal niks, je zou kunnen proberen oordopjes in te doen.

Ik vind het misschien een heel klein beetje eng, omdat ik bang ben dat er wordt ingeslagen. Maar ik weet dat die kans echt heel klein is. Ik vind onweer eigenlijk best leuk als het ver weg is, kan ik lekker slapen.

Ik vond het vroeger ook verschrikkelijk, ik was bang dat het huis zou afbranden.

Bij mij is het met de tijd gewoon weggegaan, maar als je er nog steeds veel last van hebt, zou ik aanraden volgende dingen te doen:

• geen buienradar kijken (of wel kijken en jezelf bedenken dat het vaak niet klopt)
  • rustig gaan zitten, desnoods iemand vragen om even rustig met je te praten en je te kalmeren
  • bedenken hoe goed je beschermt bent tegen onweer, en dat je compleet veilig bent

Klinkt moeilijk, maar als je er eenmaal in gaat geloven is het al een stuk minder eng.

Hey, bedankt voor de tips en fijn om te horen dat ik niet de enige ben, hihi :heart:

Ja! Als er iemand een ballon opblaast, ga ik liever ergens anders staan, omdat je soms van die mensen hebt die hem dan zo hard opblazen dat ie knapt! En ik zit, als er ballonnen hangen ook voortdurend te kijken naar die ballon, om te kijken of ze niet knappen. Haha!

De 24 uurs radar van Buienradar klopt echt niet. Ik kijk daar in de winter altijd op omdat ik dan op sneeuw hoop, maar dan zegt ie eerst dat er een flinke bui aankomt terwijl het in werkelijkheid niks is. Nee, die is niet betrouwbaar.

Op de een of andere manier denk ik altijd dat de bliksem mij opzoekt. daarom ben ik hartstikke bang voor onweer :’) alleen als het in de verte is vind ik het prachtig om te zien. Als het onweert lig ik altijd onder mijn deken spelletjes te doen met muziek op, zodat ik er niks van meekrijg. Ik haat knallen!

Wow, ook precies hetzelfde. Ik ga maandag naar de huisarts hiermee, als zij iets nuttigs weet, zal ik het even zeggen. Xx

Kijken jullie tv met onweer? Mijn moeder haalt dan de stekkers eruit maar ik heb geen idee of andere mensen dat ook doen!
Ik vind het alleen wel eng om naar de wc te gaan of te douchen als het onweert, dus dan wacht ik even. Zijn er ook dingen die jullie niet doen?

Bij ons gaat alles hetzelfde dan als het niet onweert.

Dankjewel! Het is opzich wel fijn om te horen dat ik niet als enige dit heb. Al mijn vriendinnen en familie kunnen hier namelijk gewoon tegen! Haha

Iedereen zegt altijd dat ik me niet aan moet stellen enzo…
Heel begripvol;)