Bang voor nieuwe school/mensen

Ik ga over 1 weekje een nieuwe opleiding beginnen dus dat betekend een nieuwe school en mensen.
Nou heb ik er wel zin in maar ben ik best wel bang. Ik ben bang dat niemand me gaat mogen en dat ik alleen eindig. Ik ben ook bang dat ik met van die bitches in de klas zit enzo. Omdat ik op mijn middelbare school tijd het niet zo leuk heb gehad ben ik bang dat het zich helemaal overnieuw gaat afspelen…

Zelfde hier, succes!

Ik heb dit ook hoor, begin ook volgende week op een nieuwe school en nieuwe opleiding, maar ik kijk vooral heel erg uit naar de opleiding zelf en houdt altijd in m’n achterhoofd dat ik nog vrienden in m’n dorp heb en dat school eigenlijk gewoon is om te leren. En als ik leuke vrienden tegenkom is dat altijd mooi meegenomen.

Probeer je onafhankelijk op te stellen en laat het over je heen komen, maar stel je wel open voor nieuwe mensen. Dit helpt mij altijd in nieuwe situaties. :slightly_smiling_face:

Succes!

Als eerste veel succes!
Ik weet precies hoe je nu voelt. Ik begon vorig jaar aan nieuwe opleiding. Ik was echt super bang dat niemand mij zou mogen. Alleen vanaf de eerste dag vond ik het al leuk! Het is even wennen, maar stel jezelf open.

Het scheelt dat hbo wel anders is dan middelbare school. Ik had een hechte klas en toen ik over geplaatst werd naar andere klas was het niet veel anders. Iedereen gaat wel met elkaar om.

Het probleem is dat ik naar het MBO ga en dat ik met bijna alleen maar meiden in de klas ga zitten… (het is een meer vrouwelijke opleiding)

Wat ook zo is, is dat je altijd wel iets gemeen hebt met je klasgenoten, je interesse voor de opleiding (weet niet wat je gaat doen?). Dus dan heb je altijd wel iets om over te praten en op de middelbare school is dat niet zo.

Dat zeker wel. Ik ga stewardess doen.

In hoofddorp?

Ik ging ook een opleiding doen met alleen maar meiden (er zat in mijn jaar maar één jongen, de andere 75 mensen waren dus meiden), maar ik had vanaf dag één al mensen ontmoet die me heel goed lagen.
Je moet je gewoon openstellen voor anderen. Maak een praatje met mensen, houd je niet teveel op de achtergrond (hoe moeilijk dit ook is, ik heb daar zelf ook heel veel moeite mee maar deed toch mijn best) en het komt allemaal wel vanzelf.

Jaa

Ik had het ook toen ik aan mijn nieuwe opleiding begon, maar het valt wel mee! Je moet maar zo denken; veel mensen kennen elkaar waarschijnlijk ook niet en zijn waarschijnlijk ook net zo bang als jij. Het komt vanzelf wel goed.

Ik ben een paar jaar op rij in een nieuwe klas terecht gekomen, en kan je vertellen dat het me reuze meegevallen is. Het scheelt dat je aan een nieuwe opleiding begint, wat betekent dat iedereen nieuw is en dus is het voor iedereen spannend. Ik doe een meidenopleiding en afgelopen jaar heb ik met 25 meiden in een klas gezeten en geen enkele jongen. Tot mijn eigen grote verbazing is het supergezellig geworden en is er geen enkele ruzie binnen de klas geweest. We hebben leuke uitjes gedaan met z’n allen zoals picknicken buiten school. Maak je dus voorlopig niet al te druk. Het kan denk ik alleen maar meevallen.

Ik heb precies hetzelfde! Veel mensen zeggen dan dat je je open op moet stellen en een praatje met mensen moet maken, maar hoe je dat doet is me een raadsel…

Succes! (:

Ik ga ook naar een nieuwe school, dan wel nog in de 4e, maar nieuw is nieuw. Ik ben ook echt ontzettend bang dat ik buitengesloten word omdat ik best wel verlegen ben en niet iemand zomaar aan durf te spreken. Ik krijg heel vaak het advies: “Wees gewoon jezelf!” maar dat is echt het slechtste advies ooit haha. Ik denk dat het gewoon even aankijken is en hopen op het beste.
In ieder geval, heel veel succes.