Bang voor mijn nieuwe opleiding

Hallo !

Ik ga na dit jaar naar het mbo en daar ga ik de opleiding Pedagogisch medewerker Kinderopvang niveau 4 doen. Alleen ik ga er in mijn eentje heen, want niemand die ik ken doet de zelfde opleiding en eigenlijk ben ik heel bang. Ik vind het super leuk om met kinderen te werken, maar ik ben nogal onzeker en kan niet mezelf zijn bij mensen die ik niet goed ken. Je hebt ook het vak drama, wat ik totaal niet kan en niet durf en ik weet niet hoe ik dat moet doen als ik een toneelstukje moet doen, want ik durf gewoon niet, bang wat anderen van mij vinden. Zo heb je ook de presentaties, maar dat moet ik gewoon leren door te doen.
Ook ben ik bang dat ik geen vriendinnen maak en de mensen mij niet aardig vinden uit de klas.
Ik ben vooral bang om mezelf te zijn en wat anderen van me vinden en ik kan dat gevoel gewoon niet van me afzetten. Ik wil er graag bijhoren, maar wat als ik er nou helemaal buitenval.
Hebben jullie asjeblieft tips voor mij voor dat het nieuwe schooljaar begint? Ik ben wel heel erg bezig om met mijn onzekerheid om te gaan en mijn zelfvertrouwen te verbeteren.

Heel erg bedankt ! xxx

Ik ben ook zo en heb sinds m’n 12e 5 keer een nieuwe school gehad. Ik was altijd bang dat ik geen vrienden zou krijgen maar iedereen denkt dat, en er is altijd wel iemand net als jij die niemand kent. Is bij mij altijd goed gekomen, en ik ben totaal niet sociaal haha. Je moet wel voor iedereen open staan.

Wat mij erg hielp: alles is voor iedereen nieuw! Jij bent niet de enige, jullie zitten allemaal in hetzelfde schuitje.
Drama heb ik ook gehad, maar er wordt bij drama altijd eerst voor een veilig gevoel in de groep gezorgd.
Toneelstukjes komen dan later pas.

Veel succes en vooral plezier!

Verwijdert

Heb het eerste jaar dezelfde opleiding gedaan, daarna ben ik jeugdzorg gaan doen maar geloof me, drama is echt lachen. Ik vond het ook echt een kutvak maar in het begin doe je sowieso alleen maar rare spelletjes enzo.

Ik ga dit jaar ook beginnen aan mijn hbo opleiding op de Haagse hogeschool en ik ga er ook in mn eentje heen.
Het is niet meer zoals de middelbare school dat dezelfde mensen vande basisschool naar de middelbare gaan.
Heel veel mensen zullen elkaar niet kennen en iedereen is nieuw en zenuwachtig dus je zult vast wel iemand vinden die zich precies voelt zoals jij.

Wat al is gezegd, je bent niet de enige nieuwe. Iedereen moet weer opnieuw vrienden maken, dus waarschijnlijk stelt iedereen zich ook meteen open op. Dat maakt het veel makkelijker!
Daarnaast is MBO vaak zo veel anders dan de middelbare school. Ik denk zeker met een sociale opleiding dat iedereen wat volwassener is, en misschien niet meer zo de behoefte heeft aan groepjes. Dat was tenminste mijn ervaring met MBO/HBO, elke klas waar ik in kwam was echt een klas. Iedereen ging met elkaar om, en sommigen trokken wat meer naar elkaar toe, maar niemand viel er echt buiten.
Dus ik denk dat het wel goed gaat komen!

Oh en drama, ik heb het vroeger gehad en vond het ook doodeng, en was bang dat ik voor schut zou staan, maar doe gewoon mee, er zijn maar weinig mensen goed in, dus doe gewoon je best. Het valt echt mee!

Er zitten daar nog veel meer mensen die ook niemand kennen. Dat gaat echt snel genoeg hoor :slightly_smiling_face: En een opleiding is om te leren, dus ook om te leren meer vertrouwen in jezelf te hebben!

Nieuwe vrienden maken is zo eng nog niet. Er is al-tijd wel een meisje of jongen die er aardig genoeg uitziet om naast te gaan zitten. Langzamerhand kom je er achter wie er goed bij jou zouden kunnen passen :slightly_smiling_face:. Zie het als iets leuks en spannends, in plaats van iets engs!

Ik ben vorig jaar ook aan een opleiding begonnen, alleen. Niemand die ik kende ging het ook doen. Maar voor iedereen is het nieuw dus dat heb je al gemeen met de andere mensen. En drama is heel leuk. Ik heb het ook gehad en het is best lachen. Je doet allemaal gekke spelletjes en die zijn heel grappig. En iedereen doet het dus je hoeft niet bang te zijn dat mensen je raar gaan vinden of wat van je gaan denken want iedereen staat daar ‘gek’ te doen. Ik vond drama juist een vak wat de klas meer met elkaar verbond.

Hee ! dankjewel allemaal, dit heeft me wel veel geholpen! Ik wil gewoon vol goede moed het schooljaar in , en ik hoop heel erg dat de opleiding bij me past. Ik heb sowieso mijn boeken al binnen, dus ik ga binnenkort schoolspullen kopen enz. Maar ik hoop dat ik gewoon wat zelfverzekerder word zodat ik schijt aan iedereen hebt en mezelf durf te zijn.

xx

Meestal zitten er sociale mensen op zo’n opleiding, dus denk dat je wel aansluiting bij je klas vind. gewoon rustig blijven en jezelf zijn, komt goed!