Bang voor fotoshoot

Hay meiden,

ik heb sinds twee weken een vriend en we hebben een gemeenschappelijke vriendin die professioneel foto’s maakt. Ze heeft eerder een fotoshoot gedaan van mijn vriend (die overigens heel makkelijk poseert), maar nu wil ze dat ik samen met mijn vriend ga poseren voor de camera, gewoon omdat dat haar leuk lijkt voor d’r portfolio en voor ons.
Het is niet zo dat ik lelijk ben, maar ik heb al sinds m’n jeugd faalangst en vind het dan ook doodeng om samen met m’n vriend een fotoshoot te doen. Als het nou met een goede vriendin zou zijn was het anders geweest, omdat ik haar al jaren ken dus me wat beter op m’n gemak voel. Ik heb ook al tegen de fotografe gezegd dat ik nooit zo leuk op foto’s sta, maar toen zei zij dat ze iedereen leuk op de foto kon krijgen en dat ik me niet zo’n zorgen hoefde te maken.
Ik heb gezegd dat ik nog wel ff kijk of ik meedoe, maar eigenlijk durf ik het niet en m’n vriend wéet dat ik faalangst heb en vindt dat ik me er gewoon overheen moet zetten, al zegt hij dat niet. Ik ben gewoon bang om hem (en haar) teleur te stellen door niet mee te werken. Ik zit te twijfelen of ik wel moet gaan en hun een plezier moet doen en dan misschien over m’n faalangst heen te komen, of gewoon eerlijk zeggen dat ik er niet zo van houd en toekijken hoe zij foto’s maakt van m’n vriend.

Ik zit er heel erg mee omdat het morgen al is… Hebben jullie tips voor me meiden? Ik kan natuurlijk ook van te voren een jointje opsteken, dan voel ik me misschien wat meer op m’n gemak :stuck_out_tongue:

Liefs! xx

Denk aan de geweldige foto’s die er aan over houdt! Ookal lijk je idioot op die ene foto je vriend maakt het waarschijnlijk toch niet uit? Als dan een leuke hebt kan je die toch op hangen? Of aan je ouders geven ofzo? Als je op die manier denkt is het waarschijnlijk al minder erg. Als je je dan toch ongemakkelijk voelt denk je aan die ene geweldige avond met je vriend, of aan andere leuke dingen die je hebt meegemaakt. Als je dan ontspannen bent valt het allemaal reuze mee. Succes (:

ik zou naar die fotoshoot gaan,
jullie vriendin zei toch dat ze iedereen leuk op de foto kon krijgen en dat je je niet zo’n zorgen hoefde te maken
en het is niet het einde van de wereld als je niet geweldig op die foto’s staat.
én als je klaar bent kan je trots op jezelf zijn dat het toch gedaan hebt,
misschien wordt je faalangst dan wat minder…
je kan natuurlijk ook even een jointje opsteken, maar ik denk dat je dan nogal stoned op de foto staat (;

:slightly_smiling_face: dankje, is miss wel een goede gedachte om positief te blijven & aan leuke herinneringen te denken.

Heeft iemand een spoedcursus ‘hoe te poseren’? Ik weet wel dat je gewoon ontspannen moet zijn en niet geforceerd bewegen/kijken en bij een close-up je kin iets naar voren moet doen maar er zijn vast veel meer dingen waar je aan moet denken…

Enneh nog een aanvulling: Ik gebruik best veel make-up, dat is een gewoonte van me, en dan niet alleen veel mascara, maar ook vrij veel foundation (heb wel eentje die m’n huid verbetert, gekregen van huidtherapeut) omdat ik en hele slechte huid heb, maar een grote angst van mij is dat je dat veel te duidelijk op die foto’s gaat zien. En minder is ook geen optie want dan zie je m’n lelijke huid… ahhhh echt te veel stress.

Tips zouden heel erg welkom zijn :slightly_smiling_face: x

Als je echt niet wilt, niet doen!
Maar het is misschien wel een goede kans om het te overwinnen, want wie weet gaat het wel hartstikke goed en kom je leuk op de foto’s te staan!
Ik heb trouwens hetzelfde probleem, ik wil helemaal niet op de foto. Het is niet dat ik lelijk ben ofzo, maar ik kan het gewoon niet, ik heb nogal een laag zelfbeeld.

Misschien kun je aan haar vragen of ze ook wat spontane foto’s van jullie kan maken? Dan hoef je ook niet te poseren? :slightly_smiling_face:
Ook denk ik dat als je eenmaal wat foto’s hebt gemaakt dat het sowieso gemakkelijker gaat.

Als je het echt eng vind gewoon niet doen, maar ik heb al vaker zelf met nerveuze modellen gewerkt. En toen heb ik eerst een half uurtje / uur met d’r zitten praten. Camera instellen, blabla. Dat soort geneuzel. Na een tijdje was ze gerust gesteld en toen ging alles vanzelf.

@ Nutshell, ja ik heb precies hetzelfde. Ik heb ook een heel erg laag zelfbeeld en ik weet ook wel dat ik niet lelijk ben, ik kan alleen totaal geen zelfvertrouwen op die foto’s uitstralen, tenzij het echt gemaakt is. Bovendien heb ik nogsteeds (ben 17) een beugel die er binnenkort uit mag, waardoor ik nooit breed lach op foto’s. Dan heb je ook al minder keuzevrijheid qua poses.

Ik denk dat ik het wel gewoon ga doen, dat ik gewoon even over de drempel heen moet. Ik denk dat het ook nog anders was geweest als ik m’n vriend al langer had en ik niet van hem wist dat hij op elke foto leuk staat!