Bang voor aanslag

Hoi,
Ik ben op dit moment op vakantie in Rusland. Vorige maandag was daar zoals de meeste mensen wel weten een bomaanslag op de metro in Sint Petersburg. Op andere plekken in de stad waren in metrostations ook bommen gevonden die niet afgegaan waren. Een paar dagen later was er weer een bom afgegaan in een woonhuis.

Ik ben daar natuurlijk van geschroken en daarom heb ik met mijn vriendin besloten niet meer met de metro te gaan als het niet superhard nodig is (dus we lopen alles).
Alleen: een Russische vriendin van ons woont in Sint Petersburg en ze heeft ons uitgenodigd bij haar ouders thuis en zij woont best ver weg. Met de metro ben je 30 minuten ondergronds heen en 30 minuten terug.

Ik vind het eng en wil eigenlijk de afpraak afzeggen, maar aan de andere kant vind ik ook dat het zou moeten kunnen. Ik wil graag gewoon bij die vriendin eten en samen daar naar de bios.

Toch denk ik steeds van: stel dat er weer een bom is en dat het nou net die metro is waar ik zo lang in zit…

Wat vinden jullie?

Het is natuurlijk verschrikkelijk wat er is gebeurd, en ik snap heel goed dat je daardoor bang bent. Maar aan de andere kant: Waar aanslagen zijn geweest komen ze (op zo’n korte tijd) meestal niet terug. Ik denk dat je zeker veilig op en neer kunt gaan, ook omdat je het graag wil. Maar ik denk ook dat als je de afspraak afzegt hun het echt wel zullen begrijpen. Vertrouw echt op je gevoel, luister daarnaar, en als je je er echt niet fijn bij voelt, zeg het dan af.

Wat er gebeurt is, is ronduit vreselijk. Het doel van terroristen is ook om overal angst en terreur te zaaien, en dat lukt hun zeer goed. Weet dat de kans dat er op die exact zelfde plaats weer een aanslag gebeurt ontzettend klein is. Dit helpt waarschijnlijk niet echt, maar jij bent degene die die angst zal moeten overwinnen. Twee dagen na de aanslagen in Brussel (metrostation), moest ik naar Brussel én moest ik het openbaar vervoer gebruiken. Ik had er ook eerst geen fijn gevoel bij, maar uiteindelijk is het toch vlot gegaan. Maar zoals Meraki zegt, als je er echt helemaal geen goed gevoel bij hebt, zeg de afspraak dan af. Het is niet de bedoeling dat jij de hele reis ernaartoe zit te piekeren en je angstig voelt.

Gewoon gaan. Je kunt niet ineens allemaal dingen gaan laten door angst. Als je op je fiets zit kan er net zo goed iets gebeuren, kijk maar naar Stockholm.
Kijk, krijg je echt een paniekaanval als je er al aan denkt, dan kun je er misschien beter even mee wachten. Maar wil je echt dingen gaan laten omdat er misschien iets zou kunnen gebeuren?

Als je bang wordt is dat heel logisch! Maar als je daardoor je leven laat leiden, dan kan je beter niks meer doen. Ik zou het doen en mocht je er heel veel moeite mee hebben, eerst oefenen met de helft van de rit? De metro is hartstikke handig en zoals gezegd, waar iets is geweest, zal het niet direct worden herhaald. Ik neem aan dat het toezicht ook is versterkt, nu? En als je het niet vertrouwt dan stap je uit en pak je de volgende metro in dezelfde richting.

Dit. Hoe moeilijk het ook kan zijn.

Gewoon gaan, je hebt geen macht over zulke dingen.

Het is inderdaad een super enge gedachte, maar laat je niet gek maken door angst.

Ik heb in Brussel gewoond in de zomer na de aanslagen daar en in het begin wantrouwde ik ook iedereen die ik zag en vond ik het echt wel een beetje eng om in de metro te zitten, maar toen dacht ik: ja wtf is dit voor doms?
Ik wil mijn leven niet laten leiden door angst en de enige manier om dat te doen is door gewoon te doen waar je eigenlijk ‘bang’ voor bent.

Inderdaad gewoon proberen te gaan; de kans dat het nog een keer op die plek gebeurt binnen een korte tijd is heel klein (even afkloppen :cold_sweat: ) . Maar als je er echt geen goed gevoel bij hebt of je bent echt veel te bang moet je het niet doen.

-