Bang om vast te blijven zitten

Oke, neem de titel maar niet te figuurlijk. Ik bedoel het namelijk anders.

Ik heb overgewicht, en ik heb vele pogingen gedaan om af te vallen maar na een week geef ik het sporten op en dan stop ik. Nu wil ik het weer proberen, maar ik wil goed beginnen. Ik kan nu de eerste paar weken/maanden wel heel erg gaan sporten enzo, maar ik ben bang dat ik op een ent (naar mate je meer afvalt wordt afvallen ook moeilijker, in het begin gaat het makkelijk) vast blijf zitten. Dat ik dan nog steeds moet afvallen en niet me doel behaald heb, maar dat ik niet meer kan afvallen omdat bijvoorbeeld me lichaam gewent is geraakt aan sporten. Ik snap wel dat je telkens de lat verder moet leggen omdat je lichaam telkens meer aankan, maar ik ben gewoon bang dat na een paar maanden me lichaam niet meer afvalt…

Hoe moet ik ervoor zorgen dat als ik bijvoorbeeld 10 kg kwijt ben, ik nog steeds blijvend gewicht blijf verliezen. Hoe moet ik dit doen met sporten? X

een sportmaatje zoeken of een teamsport gaan doen.

Volgens mij snap je me vraag niet helemaal. Ik snap wel dat ik moet sporten, en dat ga ik ook zeker doen, maar als ik nu ga beginnen met sporten (dagelijks) dan zal ik vast wel wat kwijt raken, maar ik ben bang dat ik na een paar maanden en 10 kg minder, niet meer blijvend gewicht blijf verliezen omdat mijn lichaam dan gewent is aan het dagelijkse sporten en het gezonde eten.

Het is al heel wat toch als je 10 kilo afvalt? Dat is sowieso beter dan er niets aan doen. Dus ga eerst gewoon voor de 10 kilo! :slightly_smiling_face:

Het klopt inderdaad wel dat hoe minder je overgewicht is, hoe minder snel het eraf gaat. Je kunt dan het beste gewoon zorgen dat je heel gezond eet, en veel sport. Het zal dan wel een stuk langzamer gaan dan in het begin maar uit eindelijk val je dan alsnog wel af hoor! Ook kun je zorgen dat je meer krachttraining gaat doen zodat je meer spieren krijgt, waardoor je meer verbrand.

Oke dankjewel voor je reactie! Ik heb een BMI van 27 dus er zal inderdaad wel verschil zijn na 10 kg! :slightly_smiling_face:

Ik denk juist dat je de lat niet hoger moet gaan leggen als je al langer bezig bent! Want je hebt helemaal gelijk, in het begin gaat het lekker en daarna steeds minder. Maar het is toch al hartstikke goed als je die eerste, zeg 10 kilo, kwijt bent? Je eetpatroon is hier ook heel belangrijk, hou dit stabiel anders krijg je sowieso het jojo-effect.

Een goede vriendin van mij met overgewicht is trouwens ook in korte tijd heel veel afgevallen. Ze had ineens het roer omgegooid door actief te blijven de hele dag. Dus veel en actief wandelen en fietsen, en daarnaast een paar keer per week trainen of buiten hardlopen. Bovendien houdt ze van uitgaan en dansen, dus zo heb je er in het weekend weer wat uurtjes beweging bij! En het werkt echt. In het begin merkte ik wel dat ze weer meer ging eten door die extra beweging, maar nu eet ze steeds gezondere dingen en gaan de kilo’s er echt snel af. Op een gegeven moment bereikt zij dan ook dat punt dat ze weinig meer afvalt, maar zolang je je goede eetpatroon blijft volhouden hoeft dat helemaal niet erg te zijn.

In het begin zal het inderdaad sneller gaan maar na een aantal maanden wat langzamer.

Als je echt het idee hebt dat je komt vast te zitten: proteïne. Eiwitten, vlees etc eten na sporten. Minder focus op cardio en meer beweging met focus op spieropbouw. Het hebben van meer spieren zorgt ervoor dat je lichaam (ook als het in rust is) meer verbrandt.

Hallo,

Als je dit lijstje aan houd;

O 2 volkoren boterhammen met gezond beleg (sandwichspread/ filet american/ kipfilet etc.

T Fruitstuk

L 3/4 boterhammen gezond beleg.

T Fruitstuk of handje hazelnoten etc.

A - eten wat je ouders eten, of als je op jezelf woont gezond eten…

T Fruitstuk.

Verder is het goed als je begint met fitness.
Als je begint met een kwartiertje/twintig minuten spieroefeningen, en dan ongeveer 40 minuten cardio verbrand je veel calorieën.

Ik doe dit ongeveer 3 keer per week.
Je bent per keer een uur kwijt, 20 min. spier + 40 min. cardio.

Verder veel water drinken, en één keer in de week een zondigdagje houden.
Ik ben hiermee nu in totaal 21,4 kg afgevallen.
Waarvan precies vandaag 20,0 kg vanaf 9 januari dit jaar…

Als je vragen hebt, mag je ze altijd stellen!

Succes :slightly_smiling_face:

Wow, super knap van je! Echt heel goed.
Jij zegt inderdaad een goed ontbijt, dat moet ik echt gaan leren, ik eet nog steeds cruesli met yoghurt maar dat is geen goed stevig ontbijt, en dat moet wel om de verbranding op gang te houden. Heb alleen misschien (uitslag moet nog even komen) coeliakie, dus ik kan geen brood verdragen, wat zijn daar goede vervangingen voor?